4 Facebook Ads tips: haal meer uit je Facebookbudget

brand
Facebook ads tips voor betere Facebookmarketing

4 Facebook Ads tips: haal meer uit je Facebookbudget

Als bedrijfsmiddel moet je Facebook Ads afstemmen op jouw product en jouw markt. De volgende tips zijn bedoeld voor Facebook adverteerders die al even bezig zijn, weten wat de Facebook pixel is en meer uit hun Facebookbudget willen halen.

Voordat we met de tips beginnen voor meer effect met je Facebookbudget, eerst de hoofdvraag:

Wat is een goede CTR voor Facebook Ads?

CTR staat voor de click Through Ratio en geeft het aantal personen weer in percentage dat klikt na zien van de advertentie. Typisch wordt in online marketing 2 procent genoemd als een gemiddeld getal, met 3 procent als goed. Het verschilt per locatie waar de advertentie getoond wordt:

  • In de newsfeed is een CTR van 1 procent minimaal;
  • In rechterkolom (right-hand-side) is 0,5 procent minimaal;
  • Voor een dynamische productadvertentie is 3 procent zeker haalbaar;

Daarnaast verschilt CTR ook per branche volgens onderzoek van WordStream.

Tip 1: CTR op waarde inschatten

CTR Facebook ads

CTR is maar een getal dat zonder context weinig zegt. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken om twee advertenties te vergelijken. Welke scoort uiteindelijk beter? Daarvoor is het belangrijk om het gehele proces te bekijken inclusief conversie en klantrelatie. Die ene advertentie met 1 procent CTR zorgt wellicht uiteindelijk wel voor meer omzet dan de advertentie met 5 procent CTR.

Bij conversie op de website zoals aankoop of offerteaanvraag, is het verstandig om dit te meten met Google Analytics. Zo kun je terugzien via welke kanalen de conversies binnen komen, en welke ondersteunende rol de verschillende kanalen hebben gehad. Met een goed CRM-systeem kun je data uit Google Analytics koppelen aan je omzetgegevens per klant, zodat je mooi terug kunt zien wat de kosten per nieuwe klant per kanaal zijn en wat de uiteindelijke kosten per klant zijn. Zo kun je bijvoorbeeld leren dat die ene iPad-actie weliswaar een boel klanten opleverde, maar slechts voor één aankoop. En die uitgebreide uitlegtekst die slechts druppelsgewijs klanten voortbrengt, zorgt voor veel meer omzet op de lange termijn.

Tip 2: Meer CTR met meer relatie

Customer Journey en CTR Facebook

CTR hangt af van de relatie met de gesegmenteerde doelgroep. Kies je voor segmentatie op interesse, dan kies je eigenlijk voor een ‘hard sell’, met wel een goede invalshoek maar een ‘hard sell’ desalniettemin. Te vergelijken met die ene directeur van dat bedrijf die je als klant wilt, die je toevallig ziet op de voetbalwedstrijd van je zoontje. Hoe ga je netjes van ‘ze spelen leuk, he’ naar ‘jij hebt toch dat ene bedrijf? Zoeken jullie nog…’?

Het gaat al gemakkelijker wanneer je elkaar kent, bijvoorbeeld omdat je beiden vrijwilliger bent bij de voetbalclub. Vertaalt naar Facebook is dat de connectie met jouw Facebookpagina. Daar kun je bij het adverteren voor kiezen en dan ga je van géén relatie, naar bestaande relatie. En dat verhoogt de CTR.

Maak je een soortgelijke doelgroep aan op basis van e-mailadressen van klanten, dan verhoog je de relevantie van de boodschap nog veel meer. Met de Facebookpixel kun je specifiek de mensen die al je site bezochten maar niet converteerde, selecteren als doelgroep (retargeting). Hoe dichter de relatie, hoe hoger de CTR.

Tip 3: Afbeeldingen

Afbeelding Facebook adverteren stopping power

Een inkoppertje. Maar waar in de beperkte tijd vaak te weinig tijd aan wordt gegeven, dat merk je als marketeer al wanneer je een plaatje met meer dan 20 procent tekst krijgt (ja dat mag tegenwoordig wel van Facebook, maar je relevantie gaat flink omlaag en dus je kosten omhoog). Gebruik afbeeldingen die de aandacht trekken en stopping power hebben. Algemeen kun je aanhouden:

  • Mensen kijken liever naar mensen dan naar voorwerpen;
  • Close ups werken beter. Bedenk of de advertentie ook mobiel bekeken moet worden (antwoord is ja);
  • Vrouwen zien graag vrouwen, kinderen en dieren;
  • De blik van mensen op afbeeldingen wordt onbewust gevolgd, kijkt de persoon de advertentie in of juist uit? Mensen die je aankijken, vallen meer op (hoi!);
  • Kijk uit met stockfoto’s. Je ziet het meteen en het komt nep over. Mensen willen graag persoonlijke foto’s zien waar mensen met persoonlijkheid staan. Denk bijvoorbeeld aan de campagnes van de Hema;
  • Spreek mensen aan met soortgelijke mensen, jongeren met jongeren, 20+ ers met 20+ ers. Alleen de 65+ worden liever aangesproken met 50+ ers;
  • Knappe mensen zijn doorgaans geloofwaardiger, tenzij het ‘te’ overkomt, dan kan het juist averechts werken;
  • Tenzij je bedrijf echt bekend is, zal het gebruiken van je logo weinig toevoegen voor conversie (wel voor het bouwen van je merkbekendheid en daarmee uiteindelijk zorgen voor een betere conversie).

Tip 4: Optimaliseren met AB-testen

AB testen Facebook adverteren optimalisatie CTR

Als je dit leest, dan wil je al tijd en moeite steken in het verbeteren van de effecten van je Facebookmarketing. Start daarom met AB-testen: je maakt twee soortgelijke advertenties en je verandert één ding.  Na verloop van tijd ga je de resultaten vergelijken. Welke advertentie resulteerde in een hogere CTR? Welke in een hogere conversie uiteindelijk?  Hoe langer de advertenties lopen, des te meer zekerheid je hebt welke advertentie beter werkt. Daarvoor heb je dus doorlopend Facebookbudget nodig om doorlopend te optimaliseren. Bij een campagne doe je één of twee AB-testen om te testen wat werkt bij de doelgroep en daarna geef je gas.

Blijf continu experimenteren. Roteer afbeeldingen, probeer andere titels, kortere of langere teksten of een dominante kleur. Momenteel is Facebook AB-testen als standaard functionaliteit geleidelijk aan het uitrollen, maar je kunt nu al heel gemakkelijk een campagne, advertentieset en advertentie kopiëren en één ding aanpassen. Het belangrijkste is dat je voorkomt dat dezelfde doelgroep twee verschillende advertenties ziet, en dat de doelgroepen niet overlappen. Dat doe je door te spelen met de weergave op tijd, dagen, leeftijd etc. Dus: je maakt advertentie A en advertentie B, en doelgroep A en B. Vervolgens laat je doelgroep A eerst advertentie A en dan B zien, dito voor doelgroep B.

Facebook marketing in 60 minuten

Facebookmarketing in 60 minuten

€ 12,50 via Bol.com
Uitstekend boek om te beginnen met adverteren op Facebook. Zet je aan het denken over je Facebookdoelstellingen. Wat wil je nu uiteindelijk bereiken? Dit boek legt je in 60 minuten de basisprincipes uit.
Geschreven door Marcel van der Heijden, oprichter a friend of mine?, het eerste Facebookmarketingbureau van Nederland. Bekijk hier op Bol.com.

Reacties

1 Reactie
  • Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.