AI trends voor 2019

brand

Artificial Intelligence is populairder dan ooit. Er worden chatbots opgetuigd, er wordt druk gewerkt aan robots en systemen worden steeds slimmer. Voor 2019 staat ons op dit gebied een mooie toekomst te wachten. In dit blog bespreken we een paar trends.

Van data analytics, naar machine learning, naar AI

‘Data analytics’, ‘machine learning’ en ‘AI’ zijn termen die erg op elkaar lijken: het heeft iets met data te maken en met het kunstmatig gebruiken ervan. Toch zijn er verschillen. Bij het gebruik van Artificial Intelligence, wordt er in stappen gewerkt.

Data analytics is alleen de uitwerking van relevante inzichten van data. Daarmee kun je sneller en beter beslissingen nemen, ook op strategisch niveau. Met algoritmes vallen modellen te bouwen om de toekomst beter in kaart te brengen. Daarmee gaan we al bijna naar de laatste stap: Artificial Intelligence.

Bij Machine Learning gaat het om de mogelijkheid van een computersysteem om te leren van de omgeving en zichzelf te ontwikkelen zonder enige vorm van programmeren. Bij Machine Learning wordt er gefocust op het leren van de aangeboden data.

Artificial Intelligence gaat een stap verder. Dit is een term die we toekennen aan alles van robots tot textanalyse. Organisaties zetten Artificial Intelligence (AI) vooral in om beslisprocessen te automatiseren. Daarmee wordt een hoop werk uit handen gehaald.

Google op een tablet

Zoekmachines, zoals Google, zijn een voorbeeld van Artificial Intelligence.

Het verschil tussen sterke en zwakke AI

Bij kunstmatige intelligentie (AI) maken we een onderscheid tussen ‘sterke AI’ en ‘zwakke AI’. Hoewel ‘sterk’ en ‘zwak’ doet vermoeden dat er een voorkeur is, is dit niet het geval. Ze kunnen ieder voor hun eigen doel worden ingezet.

Sterke AI wordt voornamelijk ingezet bij onderzoek dat betrekking heeft tot het creëren van een computer of software die daadwerkelijk zelf problemen kan oplossen. Oftewel: alsof het systeem zelfbewustzijn heeft. Een computer zou dan bijna denken als een mens.

Zwakke AI houdt zich vooral bezig met onderzoek in beperkte deelgebieden. Dit lijken intelligente gebieden maar dat zijn ze niet echt. Misschien klinkt dit nog vaag. Om het te concretiseren geven we een voorbeeld: zoekmachines en expertsystemen. Goed om te weten: sterke en zwakke AI kunnen door elkaar gebruikt worden en behoorlijk op elkaar lijken.

Toename in gebruik: diversiteit

Artificial Intelligence is overal. Het kan voor verschillende doeleinden worden ingezet. Denk aan Google, die met Google Maps precies kan bijhouden hoe snel het verkeer zich beweegt en zo aan gebruikers kan uitleggen welke routes het snelst zijn om naar het werk te komen.

Een absolute doorbraak valt volgens Uber-CEO Travis Kalanick te voorspellen in 2019. Volgens de directeur komen er in het komende jaar helemaal zelfrijdende auto’s op de weg. Hij denkt dat het ‘een kwestie is van een jaar, niet van een decennium’. Onderzoekers aan Stanford verwachten dat zelfrijdende auto’s al in 2021 in grote aantallen worden geproduceerd.

Zouden we AI kunnen inzetten voor alledaagse problemen op kantoor? Zouden we mails automatisch kunnen laten beantwoorden? In 2016 werd al zoiets geïntroduceerd als ‘smart reply’. Google werkte eraan met ‘Allo’, een instant messaging app. Met deze functie zou het mogelijk worden om korte antwoorden te versturen, waarbij een keuze was uit drie voorgeprogrammeerde antwoorden. Deze antwoorden werden getoond op basis van de inhoud van het bericht.

Ook interessant is de komst van AI chatbots. Binnenkort zal het mogelijk worden om dagelijkse taken te laten uitvoeren door een chatbot. We starten simpelweg een gesprekje op ons favoriete sociale netwerk en de robot gaat meteen aan de slag.

Een artificial intelligence robot.

Door gevechten te laten plegen, worden robots slimmer (Foto: Humanrobo, Licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported | Wikimedia Commons).

AI verbeteren

Natuurlijk kan het altijd beter. Het mooie van kunstmatige intelligentie is dat het altijd open blijft om meer bij te leren. Dit jaar kwam een doorbraak die ook volgend jaar nog toepasbaar is: dueling neural networks. Hiermee wordt AI verbeterd door robots, gebaseerd op AI-systemen, met elkaar te laten vechten. Dit gebeurt via ultra-realistische plaatjes en geluiden.

Dit is zo belangrijk, omdat hiermee een soort van fantasie wordt vereist van de systemen. Daarmee wordt AI minder afhankelijk van mensen. Aan de andere kant kent het risico’s: hiermee wordt het heel eenvoudig om digitale fraude te plegen. Onder meer Google Brain, DeepMind en Nvidia houden al kunstmatige intelligentie-gevechten.

Houten pionnetjes

Artificial Intelligence kan veel HR-taken uit handen nemen.

Artificial influencing: impact van AI op HR

AI heeft een impact op Human Resources. Er kan beter met werknemers worden omgegaan, evaluaties worden verbeterd en het werk kan ook leuker gemaakt worden.

Meer focus op werknemers

Employee engagement is een van de belangrijkste gebieden van Human Resources. Hierbij kan Artificial Intelligence een grote rol spelen. Je zou er bijvoorbeeld betere werkkalenders mee kunnen maken, waarbij rekening wordt gehouden met de werknemer. Daardoor blijft het moraal hoog: de werknemer voelt zich gewaardeerd.

Nieuwe rolmodellen

Het komende jaar wordt veel aandacht besteed aan nieuwe rolmodellen. Bij het aannemen van nieuwe werknemers kan een AI-bot eerst een in-depth onderzoek doen naar uitdagingen en beloningen voor de kandidaat. Daardoor komt de kandidaat altijd terecht in een rol die bij hem of haar past. Sommige onderzoeken doen zelfs de suggestie dat AI het hele recruitmentproces kunnen overnemen.

Evaluaties verbeteren

HR professionals doen het de hele dag door: voortgangsrapporten bijhouden en het functioneren van een werknemer registreren. Daar komt veel data uit voort, wat soms ingewikkeld kan worden. Dit is waar AI van pas kan komen.

Deze vrij saaie taak kan worden overgenomen door een systeem dat een analyse maakt op basis van cognitieve en analytische factoren. Deze factoren zijn van tevoren ontwikkeld en klaargezet, aan de hand van vragen en antwoorden.

Het werk leuker maken

Je zou het bijna vergeten, maar werken kan ook leuk zijn. Maak een werkplek uitdagend voor werknemers door je bezig te houden met ‘gamification’. Hierbij komt AI van pas. Zet het in om taken klaar te zetten als een soort spel en het bedrijf klaar te maken voor spelend leren. We hebben alles wat we ooit in het leven hebben geleerd op een spelende manier ontdekt, dus waarom zetten we dat niet verder uit naar bedrijfsmatige omgevingen?

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.