Amazon in Nederland per eind februari: prijzenslag en Death By Amazon op komst

brand
Amazon in Nederland per eind februari: prijzenslag en Death By Amazon op komst

Amazon in Nederland per eind februari: prijzenslag en Death By Amazon op komst

Amazon kondigde 15 januari aan dat het dit jaar nieuwe categorieën zal lanceren, naast de boeken die nu alleen op Amazon.nl verkrijgbaar zijn. Nederlandse en buitenlandse bedrijven die hun producten willen aanbieden via Amazon in Nederland kunnen zich nu aanmelden op services.amazon.nl. De officiële start lijkt eind februari te komen.

Amazon Nederland aankondiging

“We zijn erg verheugd om een ​​uitgebreidere winkelervaring op Amazon.nl te lanceren ”, zegt Alex Ootes, vice-president EU-uitbreiding bij Amazon. “Selectie, waarde en gemak zijn de belangrijkste drijfveren van onze retailervaring voor Amazon-klanten en Nederlandse bedrijven spelen een cruciale rol bij het leveren daarvan. We zijn verheugd om Nederlandse bedrijven, klein en groot, de mogelijkheid te bieden zich aan te melden om te verkopen op Amazon.nl en een groter publiek te bereiken, zowel in binnen- als buitenland, waardoor de selectie voor onze Nederlandse klanten toeneemt. ”

“We zijn verheugd om de volgende stap te zetten om ons bedrijf in Nederland te laten groeien. Vandaag kondigen we aan dat we Amazon.nl later dit jaar zullen uitbreiden en onze Nederlandse klanten een grotere en bredere selectie producten zullen aanbieden ”, aldus Roeland Donker, Country Manager Benelux. “We zijn net begonnen, maar we zijn optimistisch dat we ons door de tijd op het vertrouwen van klanten in Nederland zullen vestigen door ons te concentreren op de dingen waarvan we denken dat klanten ze het meest waarderen – lage prijzen, uitgebreide selectie en snelle levering.”

Prijzenslag op komst

Amazon zit al enige jaren in Nederland, eerst met cloud. In 2013 opende Amazon Web Services (AWS) zijn eerste Development Center in Den Haag, en in 2015 een AWS kantoor in 2015. De stap dit jaar is gericht op e-commerce. Amazon behoort qua omzet echter al tot de top zes van Nederland. Daarvoor deed het de minimale inspanningen: de Duitse Amazon-site naar het Nederlands vertalen, in 2017 Amazon Prime aanbieden aan Nederlanders en iDEAL als betaling mogelijk maken in 2018.

Met deze aankondiging nu in 2020 en uitnodiging aan verkopende partijen om zich te registreren, is een ware prijzenslag te verwachten met webshops en retailers. Met deze officiële intrede worden miljoenen producten op de Nederlandse markt geïntroduceerd. Het gaat om categorieën zoals levensmiddelen, kleding, elektronica en beautyproducten.

Prijzenslag raakt webshops en fysieke retailers

Bij generieke producten gaat het om lage prijzen en beschikbaarheid. Door de concurrentiekracht en bekendheid van Amazon kan de e-commercegigant elke cooncurrentiestrijd op dit soort producten winnen. Ouders die elke maand stapels luiers inkopen bijvoorbeeld zullen zich vooraf laten leiden door prijs. Met name winkeliers en retailers zullen daarom de komst van Amazon gaan voelen. In Amerika is hier al enige jaren een term voor: Death by Amazon.

Deze term is bedacht door de Bespoke Investment Group in 2012. Het volgt een index van 54 winkelaandelen, de zogeheten’Death by Amazon-index’, die de groep het meest kwetsbaar acht voor Amazon. Dramatisch ja, zegt macro-strateeg bij Bespoke George Pearkes tegen The Guardian, maar het geeft wel goed weer wat er in retailland gebeurt wanneer Amazon komt.

Hoe Amazon overleven?

Jezelf onderscheiden. Verkoop je bijzondere niche-producten in een relatief kleine markt? Dan biedt Amazon als verkoopkanaal juist kansen om een veel grotere doelgroep te bereiken. Daarvoor sta je marge af, maar win je klandizie en markt. Liever niet op Amazon? Focus je dan op service en toegevoegde waarde. Veel winkels bieden namelijk alleen generieke artikelen met als onderscheid de lokale beschikbaarheid. Maar wanneer precies hetzelfde product online voor de helft goedkoper wordt aangeboden, op welke koopargumenten behoud je dan nog je klanten? Al jaren luidt het adagio: winkelen is beleven. Maak je je klanten blij met een kop koffie en een goed gesprek? Persoonlijk advies dat hout snijdt? Handige lokale diensten die met je meedenken?

Ook de combinatie van online en offline, zogeheten omnichannel, zal volledig omhelst moeten worden. Dus: vanuit de winkel kunnen bestellen, betalen en thuis laten bezorgen. Of: thuis bestellen en vervolgens ophalen en betalen in de winkel.  Zet je dat goed op, dan heb je een troef in handen die Amazon nooit kan weerleggen: fysieke aanwezigheid.

 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

1 Reactie
  • Bram schreef:

    Interessant artikel. Ben inderdaad erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken voor Bol en Coolblue. Al blijft de website van Amazon erg onoverzichtelijk

  • Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.