Amazon Prime Day naar Nederland

brand

De kogel is door de kerk: Amazon Prime Day komt ook naar Nederland! Op 16 en 17 juli is het 36 uur lang raak; meer dan één miljoen speciale deals worden dan aangeboden aan alle Amazom Prime leden. Die speciale deals bestaan overigens niet alleen uit kortingen, maar ook uit geheel nieuwe producten of merken.

Nederlandse online retail onder druk

Hoewel Amazon formeel nog geen Nederlandse website heeft (herstel: die is er nu wel en Amazon komt naar Nederland in februari 2020) en dus gevoelsmatig nog niet volledig is gelanceerd in ons land, is het al een tijdje duidelijk dat men wel degelijk van plan is om de aanval op de Nederlandse markt te openen.

Via de Duitse Amazon-website kun je tegenwoordig in het Nederlands bestellen en artikelen naar Nederlandse adressen laten verzenden. Alexa, Amazons spraakbesturingssysteem, is inmiddels ook in Nederland beschikbaar en is naar verwachting nog dit jaar de Nederlandse taal machtig. Ook kun je sinds acht maanden geleden een Prime account aanmaken, en laat dat nu juist datgene zijn wat je nodig hebt om deel te kunnen nemen aan Amazon Prime Day!

Amazon Prime voordelen

Prime is de betaalde abonnementsdienst van Amazon die diverse voordeeltjes biedt. Zo krijg je al je producten gratis én supersnel geleverd en krijg je toegang tot gratis videostreaming (vergelijkbaar met Netflix) en games. Prime legt Amazon geen windeieren: de meer dan honderd miljoen leden van Amazon Prime geven gemiddeld twee keer zoveel uit op Amazon dan reguliere klanten.

FOMO: fear of missing out

Prime bindt klanten én zorgt ervoor dat ze meer consumeren. Het is een bekend fenomeen dat Prime-klanten een bepaalde angst ervaren om een tijdelijke aanbieding te missen; sommige deals zijn maar gedurende een zeer beperkte tijd te verzilveren, wat veel Prime-leden ertoe zet om een aankoop te doen die ze anders wellicht nooit gedaan hadden.

Prime Day

De volgende stap om de Nederlandse markt stukje bij beetje over te nemen is dus de introductie van de Amazon Prime Day. Vanaf 12.00 uur op maandag 16 juli kunnen alle Nederlandse Prime-leden hun hart ophalen. Daarvoor hebben ze 36 uur de tijd. Met dit soort initiatieven hoopt Amazon niet alleen een webshop in Nederland te lanceren, maar ook echt klanten te binden en de markt naar hun hand te zetten.

Mochten ze daar net zo goed in slagen als in bijvoorbeeld de Verenigde Staten – waar de laatste Prime Day ruim twee miljard dollar in het laatje bracht – dan ziet de toekomst er voor Amazon in Nederland rooskleurig uit.

Reacties

1 Reactie
  • Jack O'Carroll schreef:

    Will be interesting to see how popular Prime Day is here in NL and whether Bol and other retailers will try to compete with their own discounts. I think Dutch consumers are more sensible than shoppers in the US though when it comes to discounts, kortingscodes, etc.

  • Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.