Dit zijn de 5 belangrijkste SEO trends van 2017

brand

Elk jaar zijn er weer nieuwe ontwikkelingen op het gebied van SEO. Trends in zulke aantallen, dat het lastig is om het overzicht te houden. Ook zijn er veel meningen die zeggen wat je juist wel of niet moet doen. Daarom delen wij graag de belangrijkste SEO trends van 2017 met je. Hiermee kun je zorgen dat je website goed online vindbaar blijft.

1. In 2017 worden zoekopdrachten steeds vaker ingesproken

onderwerpen-voice-search

In 2017 is het niet per se belangrijk wat de zoektermen zijn, maar juist hoe die worden ingevoerd!  Ze worden steeds vaker ingesproken, nu nog voornamelijk door jongeren. Dit wordt ook wel voice search genoemd. 20 procent van de zoekopdrachten worden ingesproken. Over vier jaar is dit naar verwachting zelfs 50 procent. Zulke opdrachten worden niet alleen ingevoerd op mobiele apparaten. Via desktop en ondersteunende apparaten gebeurt dit namelijk ook. De populariteit van ingesproken zoekopdracht is te danken aan de software die steeds beter wordt. Ook zorgt het inspreken van zoekopdrachten ervoor dat mensen efficiënter met hun tijd kunnen omgaan.

Veranderend zoekgedrag door voice search

Als gevolg verandert het zoekgedrag. Zoektermen die worden ingesproken beginnen vaak met zoekwoorden als ‘wat’ en ‘wie’. Ze zijn vaak long tail met gemiddeld 4,2 woorden. Getypte zoektermen zijn korter met een gemiddelde van 3,2. [pullquote]Mensen die zoekopdrachten inspreken zoeken een praktisch antwoord en hebben een relatief hoge koopintentie.[/pullquote]

Google ziet ook in dat dit een belangrijke trend is. Google geeft namelijk Featured Snippets weer bovenaan de zoekresultaten. Dit is content van andere bronnen die gebruikers het praktische antwoord geven waarnaar ze op zoek zijn. Google kan zo haar gebruikers nog sneller van dienst zijn. Content marketeers moeten hun webpagina’s optimaliseren voor long tail zoekopdrachten. Op die manier kan de webpagina niet alleen worden weergegeven in de zoekresultaten, maar ook als Featured Snippet.

2. Heb je leuke content? Maak het episch!

Leuke content is niet meer voldoende in 2017, het moet episch zijn! Epische content beantwoordt uitvoerig de vraag die gebruikers kunnen hebben. Als je bijvoorbeeld koffiemachines verkoopt, kan de doelgroep zich afvragen hoeveel kopjes koffie hij dagelijks mag drinken. Ga bijvoorbeeld uitvoerig in op de toegestane hoeveelheid cafeïne per koffiesoort of leeftijdsgroep. De hoogste zoekresultaten hebben meer content dan lagere zoekresultaten. Uitgebreide content levert je ook meer backlinks op. Zorg wel voor een goede structuur en relevante afbeeldingen.

3. Google wordt steeds slimmer

google-rankbrain

En hoe! In 2017 blijft RankBrain ontwikkeld worden door Google. Dit is een artificial intelligence systeem van Google waarmee zoekopdrachten steeds beter geïnterpreteerd kunnen worden. Zo kan Google resultaten tonen die het meest relevant zijn. RankBrain is de op twee na belangrijkste factor voor websites om getoond te worden. Het verrassende is dat zoekwoorden niet per se op de website voor hoeven te komen om goed te scoren in Google. Content marketeers kunnen hun webpagina’s toch hoog in Google laten verschijnen door epische content te publiceren. Hier lees je meer over RankBrain.

4. Goede mobiele gebruikservaring gaat boven alles

In ons artikel over SEO trends van 2016 schreven we al over het belang van responsive design zodat je website óók goed werkt op een mobiel apparaat. Als je je website anno 2017 nog niet responsive is, dan kun je een goede ranking in Google wel vergeten. Google gaat namelijk mobiele zoekresultaten zelfs apart boven desktop zoekresultaten. De snelheid van de website is ook belangrijk. Dankzij Accelerated Mobile Pages (AMP) technologie van Google kun je de snelheid optimaliseren.

mobiele-seo-feiten

5. Apps worden ook getoond in organische zoekresultaten

Ook apps krijgen in 2017 een prominentere plek in zoekresultaten. Deze ontwikkeling zal zich in 2017 verder doorzetten. Websites krijgen meer concurrentie in zoekresultaten en apps meer verkeer.

Meer informatie

Dit was eigenlijk maar het tipje van de sluiter. Wil je meer informatie over de 5 SEO trends van 2017? Bekijk dan onderstaande infographic. Klik erop om het te vergroten. Succes met de SEO strategie!

SEO trends 2017

Bron: SEO trends 2017 – infographic

Deze infographic SEO Trends 2017 werd u aangeboden door SEO specialist – Ompro.

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.