Case: Hoe zet je een nieuwsbrief in?

brand

Gastblog door Felina Tan

Sport-Natural is een gezondheidscentrum gevestigd in Amsterdam-Noord.  Anderhalf jaar na de opening zijn er om en nabij 1100 leden en het gaat allemaal goed. De directie wilt nu de communicatie tussen de leden en de sportschool verbeteren. Persoonlijke begeleiding staat hoog in het vaandel,  maar door het hoge ledenaantal is hier steeds minder mogelijkheid voor op de sportschool.

Nieuwsbrief voor binding
Als oplossing koos de directie voor het  inzetten van een nieuwsbrief. Deze willen ze maandelijks naar hun leden versturen zodat het bedrijf in contact blijft met de leden en waardoor de communicatie zal verbeteren.

Begin met doelgroepanalyse
Voordat je een nieuwsbrief inzet, is nader onderzoek nodig: wie is de doelgroep? Wat zijn de mogelijkheden? Dit hield in de doelgroep van het bedrijf analyseren, de methodes onderzoeken om op deze doelgroep in te spelen en uitzoeken wat de beste mogelijkheden zijn voor het bedrijf.

Allereerst begin je met deskresearch. Als dat klaar is is het tijd voor de volgende stap: onderzoek. Het is raadzaam om experts op het gebied van e-mailmarketing en contentmarketing te gaan interviewen, om zo erachter te komen welke mogelijkheden de nieuwsbrief biedt voor persoonlijk contact.

Strategie: hoe zet je een nieuwsbrief in?
Een goede nieuwsbrief moet aan veel criteria voldoen. Waar het uiteindelijk om gaat is dat er een verbinding met de doelgroep wordt gelegd. Het persoonlijke contact in de sportschool is beperkt, aangezien er maar met een bepaald aantal contact kan worden gelegd in de tijd die er is. Hierdoor is de nieuwsbrief een verlengde daarvan.

Inspelen op persoonlijke behoeftes
De nieuwsbrief moet voldoen aan de persoonlijke behoeftes op verschillende niveaus. Kennis (wat willen mensen weten), hebben ze ergens behoefte aan (een bepaald beeld in gedachten), is er iets wat ze moeten doen of iets wat goed voor ze zou zijn om te doen. Kortom er zijn verschillende niveaus waarop kan worden ingespeeld. Een succesvolle nieuwsbrief is gepersonaliseerd. Het is beter om als aanhef ‘Geachte heer de Vries’ en geen ‘Geachte heer/mevrouw’ te gebruiken. Ook is het verstandig om de content af te stemmen op de ontvanger. De ene is geïnteresseerd in yoga en vindt het leuk om informatie daarover te krijgen, terwijl een ander misschien niet van yoga houdt.

Bouw een relatie op
Daarnaast is het belangrijk om een relatie op te bouwen met de klant. Daardoor weet de klant wat hij/zij kan verwachten en dat het een effectief communicatiemiddel is. Als bedrijf is het handig om een goede naam te gebruiken als afzender voor de nieuwsbrief. Hiermee wordt bedoeld dat je de bedrijfsnaam en bedrijfsmail gebruikt. Iedereen weet daardoor van wie de e-mail is, want wanneer je ‘Nick namens Sport-Natural’ als afzender gebruikt, weet wellicht de helft niet wie Nick is en wanneer Nick niet meer bij Sport-Natural werkt heb je er ook niet veel aan.

Ook is het belangrijk om openheid te creëren. Hierdoor betrek je de lezers er meer bij en is er meer interactie en betrokkenheid. Vooral betrokkenheid is belangrijk, dit omdat je als bedrijf wilt dat wanneer een klant een nieuwsbrief ontvangt denkt: ‘Ha, wat leuk een nieuwsbrief!’ in plaats van ‘O nee, wat willen ze nu weer?’.

Wat is een goede onderwerpregel?
Over dit onderwerp verschillen de meningen. Echter wordt er toch gepleit voor een standaard onderwerpregel. Hiermee wordt bedoeld dat een standaardzin beter is zoals: ‘Nieuwsbrief September Sport-Natural’ en niet ’10 tips om af te vallen’.  De reden hiervoor is dat wanneer bij mensen het onderwerp niet aanspreekt, ze de e-mail gelijk weggooien terwijl er ook nog andere onderwerpen in staan.

Beeldmateriaal
Bij het plaatsen van afbeeldingen is het aan te raden om liever geen  stockfotos te gebruiken. Als je gebruik maakt ervan, dan moet je ze goed uitzoeken. Wat nog beter zou zijn is om iemand te vragen met een goede camera om wat foto’s te maken in de sportschool zodat je die standaard hebt.

Per onderwerp een (grote) foto en maximaal drie regels. Korte zinnen met een ‘lees verder’.  Bij indeling nieuwsbrief eerst een voorwoord doen, vertellen waarom het gelezen moet worden, daaronder een groot onderwerp mooie foto en leuke tekst eronder en daaronder nieuwsbrief opsplitsen in twee kolommen.

Inhoud van je nieuwsbrief
Het aantal onderwerpen in een nieuwsbrief hangt naast de behoefte van de lezers ook van de leeftijd af. Jongeren zijn immers meer visueel ingesteld; daar gebruik je dus meer afbeeldingen. Oudere mensen houden vaker nog van meer lezen dan afbeeldingen. Zij klikken daardoor minder snel op een icoontje, maar eerder op een woordlink.

Een inhoudsopgave plaatsen is relevant vanaf vijf of zes onderwerpen. Dat kan ook via inleiding. Nadruk moet liggen op de ontvanger.

Als iemand geïnteresseerd is in kracht kunnen er bijvoorbeeld tips voor oefeningen gegeven die hij/zij thuis kan doen. Hierdoor help je diegene en versterk je de band met als gevolg dat diegene vaker komt. Hij heeft een beter gevoel. Belangrijk is dat de leden bezig moeten blijven met het onderwerp en de sportschool zonder dat ze in de sportschool zijn. Oftewel iemand die niet naar Sport-Natural gaat, maar die wel graag de nieuwsbrief ontvangt. Onderwerpen vinden waarmee je de klant helpt, waardevolle content bieden, naar je toe trekken waardoor ze vaker naar de sportschool komen.

Qua video plaatsen in de nieuwsbrief is het ook weer afhankelijk van de doelgroep wat ze willen. Bij video plaatsen screenshot van video met play-icoontje zodat mensen weten dat ze daarop moeten klikken. Ook is het van belang om erbij te vermelden hoe lang het filmpje duurt. Liefst 1 a 2 minuten.

Op welk moment verzend je je nieuwsbrief?
Over een vast moment om de nieuwsbrief te verzenden moet je rekening houden met het volgende. Het gaat erom dat je de achtergrond weet. Dus wie is je doelgroep en wat vinden zij interessant. Bij huismoeders is woensdagmiddag een perfecte dag om een nieuwsbrief te versturen.

Je nieuwsbrief is een lens
De nieuwsbrief is eigenlijk een soort van lens die je legt  over je eigen website. Het is belangrijk om de content regelmatig te vervangen op je website en de nieuwsbrief wordt gebruikt om dit onder de aandacht te brengen.  Als laatste is het ook belangrijk om door te verwijzen naar iets wat je op Facebook of Twitter doet.

DOWNLOAD: E-mailmarketing met MailChimp

Alles wat je nodig hebt voor je eigen gratis nieuwsbrief

E-mailmarketing met MailChimp

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.