Facebook als middel is niet even gemakkelijk om in te zetten. Je haalt er niet zo snel directe omzet uit. Het is eerder een visitekaartje vooraf en een bindmiddel achteraf. Consumenten zien Facebook als privé en Linkedin als zakelijk. Kun je Facebook wel zakelijk inzetten?
Ideeën zat om Facebook voor bedrijven in te zetten: aanmelden voor een nieuwsbrief, een offerte aanvraag, gratis en betaalde diensten mixen (het freemium model zoals Dropbox bijvoorbeeld). Onder welke voorwaarden kun je Facebook succesvol zakelijk inzetten?
Checklist voorwaarden voor inzet Facebook B2B
- Dialoog met je klanten is voor jouw bedrijf belangrijk
Je bent geïnteresseerd in de wensen van je doelgroep: je stelt vragen, je deelt relevante externe content, je vraagt om feedback.
- Jouw klanten zijn te verenigen
Je publiek kan positieve ervaringen met elkaar delen, leest graag nieuws over het vak, en komt graag samen (online of life). Er is al sprake van enige community.
- Het aankoopproces heeft tijd nodig
Het is voor jouw business belangrijk om een relatie te bouwen. Klanten doen liever zaken met partijen die ze kennen. Je zet hiervoor al verschillende middelen in.
- Je klanten zijn geïnteresseerd in jouw onderwerp
Er is een duidelijke brede interesse in jouw vakgebied; enige trots zelfs in wat jouw sector neerzet en betekent voor de maatschappij. Er is ook behoefte aan ‘thought leaders’.
- Je communiceert met je stakeholders met regelmaat
Niet alleen met klanten, maar je communiceert ook naar (oud)medewerkers, collega-ondernemers, leveranciers, de directe omgeving en publieksgroepen. Je hebt er belang bij dat je stakeholders goed op de hoogte zijn, en een centraal aanspreekpunt hebben.
Vijf keer ja? Dan zou je zeker Facebook als zakelijk communicatiekanaal kunnen overwegen.
Behoefte aan ideeën voor interactieve content? Bekijk deze 13 invalshoeken voor meer interactie op Facebook.
Bekijk de Bloeise Facebookpagina gericht op MKB
Bron illustratie Facebook: Spencer E Holloway
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: