Column: Je toekomst staat nooit vast, maar…

brand
Varen uitrollen

Column: Je toekomst staat nooit vast, maar…

Volgens mijn beroepentest moest ik agrariër of journalist worden. Voor beiden voelde ik weinig. Nee, zanger worden van een rockbandje. Dat was echt het enige wat ik me kon bedenken op zeventienjarige leeftijd. En ik had niet eens een band. Ik ging maar voor een ondernemersdiploma, om in ieder geval iets van een opleiding te hebben. Eenentwintig jaar later kom ik met Bloeise toch weer uit bij de resultaten van die beroepentest. 

Het was zo’n suffe meerkeuzetest op zo’n verouderde pc in een verstoft zaaltje op een verlate vrijdagmiddag. Je moest iedere keer kiezen tussen vier uitersten. Deze beroepentest en de uitslag ervan nam ik alles behalve serieus. Ondanks mijn nieuwsgierigheid en goede cijfers voor Nederlands, zag ik mezelf niet snel journalist worden. Leek me vooral veel gedoe om niets. Ook toen ik steeds vaker ging schrijven – beroepsmatig – dacht ik niet dat ik er ooit mijn brood mee zou kunnen verdienen. Bloeise zette ik in eerste instantie op als marketingcommunicatiebureau. De focus op content was puur pragmatisch: contentmarketing was gewoon de laatste marketingtrend. Het was pas toen ik door Emerce bij een klant werd geïntroduceerd als journalist, dat ik me realiseerde dat die beroepentest zo gek nog niet was.

Zaaien en oogsten
Een vriend beklaagde zich laatst over zijn ICT-supportbedrijf. Een grote klant was weggevallen en hij moest zijn twee medewerkers ontslaan. Heb je plannen? vroeg ik. Nee, geen één. Waarop ik uitlegde hoe ik altijd meerdere omzetbronnen aanboor. Meerdere klanten, verschillende branches en types. Korte teksten en lange teksten. Engels en Nederlands. Facebook en Google, maar ook linkbuilding via Fiverr. Als ondernemer is het veel zaaien, uitproberen en aandacht geven aan wat goed gaat. Precies zoals een agrariër, bedacht ik me achteraf. Nu zal een echte agrariër me al snel uitleggen dat het gaat in de landbouw gaat om specialisatie en intensivering. En dat klopt, ook in veel online beroepen. Maar het laten groeien van kanalen en online omzet, dat is precies waar Bloeise voor staat.

‘Slashies’ doen graag een side hustle
Even een zijspoor. Millenials, geboren tussen 1980 en 2000, schijnen graag uiteenlopende dingen te willen doen. Dat zie je typisch aan hun bio op Twitter: reizen / fotografie / foodie / model / rijinstructeur. Slashies dus. Gedreven door passie enerzijds en pragmatisme anderzijds. Want de schoorsteen moet roken, maar doe ook zeker wat je leuk vindt. Het Belgische De Standaard noemt die bijbaantjes ‘side hustles’: gekke bezigheden waarmee je toch geld verdient. Van veganistische taarten bakken, bruidsjurken naaien tot huisdieren namaken met legoblokjes en aquariumrecensies.

Die side hustles worden mogelijk gemaakt door het internet: hoe gek je idee ook is, je kunt er wereldwijd een eigen doelgroep mee aanspreken. En hoe gekker, hoe meer kans dat je géén concurrentie zal hebben. Het uitgangspunt is dat je een behoefte ontdekt, vaak bij jezelf, waar nog geen oplossing voor is.

Jezelf vastzetten
Ik zie mezelf niet zo snel nog zanger worden van een rockbandje. Er zijn al genoeg zangers in de wereld, en eigenlijk lijkt het me eigenlijk niet eens zo leuk. Ik maak wel met veel plezier elektronische muziek, maar vooral voor mezelf. Zo houd ik het voor mezelf leuk zonder verplichtingen. Waar je goed in bent en geld mee kan verdienen en wat je leuk vindt om te doen, zijn lang niet altijd hetzelfde.

Met het opbouwen van een bedrijf kies je als ondernemer voor je eigen toekomst. Dat voelt voor mij als een continu proces. Daarom zet ik mezelf liever niet vast als schrijver of marketeer. Wellicht doe ik over twee jaar vooral service design workshops of geef ik adviezen aan accountants. Het hangt van mijn kunnen en passies van het moment, precies zoals bij millennials. Nu ben ik net een jaar eerder geboren ­– in 1979 – dus officieel ben ik van de X-generatie, maar ik denk niet dat leeftijd zo bepalend is. Het gaat volgens mij om de tijd waarin we leven. We hebben dankzij het internet allerlei nieuwe mogelijkheden om je interesses vorm te geven. Maar zo’n beroepentest kan toch verbazingwekkend accuraat zijn. Wellicht is het toch tijd voor die moestuin.

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.