Content en de ommuurde tuin van Facebook

brand

Met 1,71 miljard gebruikers kun je gerust stellen dat Facebook de toekomst van het internet helpt vormgeven. Zoals iedereen weet die zakelijk bezig is met Facebook, verandert en lanceert Facebook bijna dagelijks nieuwe diensten en probeert nieuwe aanpassingen uit. De grote lijn in alles wat Facebook doet is het vangen van aandacht voor advertenties. Daarvoor richt het bedrijf zich nu volledig op het verzamelen van waardevolle content in haar ommuurde tuin.

Geheel volgens de trends van contentmarketing en ‘thought leadership’ maken steeds meer bedrijven de transformatie naar uitgeverij. Ook bij bedrijven die zichzelf niet als mediabedrijf zien, ligt de focus ligt meer en meer op content. En Facebook ziet voor zichzelf een grote rol in de distributie van die content.

Facebook wil alle aandacht
Facebook begon als de plaats waar vrienden en familie updates en links naar interessante content uitwisselen. Nu werkt Facebook aan nieuwe reeks tools voor uitgevers en publieke figuren waarmee die content uitsluitend op het Facebook platform komt en gebruikers Facebook niet meer hoeven te verlaten:

  • Video: Facebook werkt er hard aan om hét video platform te worden en YouTube van de troon te stoten. (soms iets te hard) Zo genereerde de ALS Ice Bucket Challenge 10 miljard views op Facebook en slechts 1 miljard views op YouTube. Mobiele Facebookgebruikers merken al geruime tijd dat video’s meteen beginnen te spelen in de tijdlijn (en uitzetten kan alleen via dat kleine kruisje). En beheerders van Facebookpagina’s genereren meer bereik met geüploade video’s dan met een linkje naar YouTube of Vimeo. Facebookvideo’s zijn nu ook op externe websites te embedden. Daarnaast voert Facebook ook gesprekken met platenlabels voor het plaatsen van videoclips exclusief op Facebook.
Freebooting
Ter aanvulling dit recente filmpje dat dieper ingaat op de enigzins dubieuze manier waarop Facebook bezig is met video. Content creators worden momenteel nog slecht beschermd op Facebook:
  • Artikelen: Deze zomer lanceerde Facebook Instant Articles waarmee contentmakers hun content integraal op Facebook kunnen plaatsen. National Geographic, BBC News, MTV en BuzzFeed zijn een paar van die uitgevers die gezamenlijk al voor duizenden artikelen per dag op Facebook zorgen. Facebook heeft een heel team opgezet onder leiding van Justin Osofsky voor media partnerships, met bijvoorbeeld een HBO (voor de première van Game of Thrones), CNN, The Rock en journalist Anderson Cooper.
Facebook trends live_cover_3

The Rock op de app Live.

Meerwaarde voor uitgevers
Naast Instant Articles heeft Facebook ook de app Mentions gelanceerd, waarmee publieke figuren kunnen zien wat fans over hun zeggen. En in augustus 2015 werd de app uitgebreid met Live: hiermee kunnen publieke figuren een video live delen met fans. Denk aan een Q&A, aankondigingen of een blik achter de schermen, allemaal in real time. Per april 2016 kunnen wij niet bekende Facebookers ook live gaan, een ontwikkeling waar Nu.nl gretig op inspeelt met zijn app NUlive waarmee je Live verslag kan leggen van een gebeurtenis voor je neus.

Facebook spreekt ook de journalisten aan met Signal, een gratis tool voor het verzamelen van relevante nieuws op Facebook en Instagram. Hiermee kunnen journalisten reacties, foto’s en video’s gerelateerd aan nieuws, sport en entertainment opspeuren.

Facebook trends Signals

Signal voor journalisten.

In december 2014 bracht Facebook al nieuwe tools uit op Facebookpagina’s voor uitgevers, waaronder een uitbreiding van de doelgroepsbepaling met interesses, en een einddatum voor Facebookberichten. Ook werden de statistieken uitgebreid met inzichten in het verkeer dat Facebook stuur naar websites. Interessant, gezien Facebook dit jaar Google voorbijstreef als de nummer één verkeersbron voor grote uitgevers.

Nu al eigenlijk niet nieuw meeer zijn 360-graden video’s: spherical video’s opgenomen in 360 graden waarbij je als gebruiker kan bepalen vanaf welke invalshoek je wil kijken. Aangesloten uitgevers zijn o.a. Star Wars, Discovery en VICE. Dus inderdaad, in december kun je exclusieve interactieve video’s verwachten op Facebook van Star Wars: The Force Awakens. Ook een mooie opstap naar de Oculus Rift die sinds 2016 beschikbaar is.

Facebook trends 360-in-news-feed

“Star Wars: The Force Awakens” binnenkort als 360 video in je Facebook tijdlijn

De keerzijde
Facebook biedt uitgevers een ideaal pad naar consumenten, maar zoals David Carr beschreef in de New York Times, liggen er ook bedreigingen op de loer. Wat websites voor print deden, kan Facebook doen voor websites. Uitgeverijen kunnen namelijk hun rol verliezen als bestemming en distributeur, waarbij Facebook in haar eigen ecosysteem bepaalt wat wel en niet getoond wordt. Will Lewis van de Dow Jones wees ook op het mogelijke verlies van de diepe relatie tussen de redacteur en de lezers, wanneer de content de boventoon voert en niet de afzender.

Toch ziet niet iedereen het somber in: The Washington Post plaatst alle artikelen door op Instant Articles, met als voornaamste reden dat ze waardevolle analytische gebruikersdata verkrijgen over hun artikelen.

E-commerce
Ook retailers zijn momenteel ook bezig met de inzet van content om online shoppers te inspireren en naar hun site te leiden, zoals een Wehkamp al eerder dit jaar. Reden voor Facebook om ook retailers te verleiden om hun content te delen met Facebook. De Facebook app wordt als experiment in Noord Amerika uitgebreid met een speciale koopsectie, en met een nieuw advertentieformaat kunnen consumenten kijken in de catalogi van retailers. Daarmee wordt Facebook ook een bestemming voor online winkelen, al is het met de nadruk op inspireren. De uiteindelijk koop gebeurt vooralsnog op de website van de retailer.

Consumenten
Facebook richt haar pijlen niet alleen op de content van uitgevers, maar ook op die van consumenten met de blogdienst Notes. Hiermee kunnen gebruikers een grote coverfoto posten en de dichtheid van de tekst aanpassen. Nu zijn de meeste Facebookgebruikers vooral consumenten en geen uitgevers. Afgelopen november kwam dan ook het bericht dat de ‘like’ wordt uitgebreid met meerdere emoticons en de langverwachte ‘dislike’. Dat geeft weer meer mogelijkheden tot engagement, wat nu al interessante data-analyses oplevert.

Facebook emoticons

De Facebook Page Insights zijn ook uitgebreid met emoticons, wat uitgevers inzichten zal geven in de emotie die hun content oproept. MarketingLand geeft hier tips om emoticons in posts te gebruiken.

Als consument van content staan we meer en meer aan het roer van onze tijdlijn. We beschikken over extra mogelijkheden om te bepalen van welk persoon of pagina we de berichten wel en niet zien.

Facebook wil internet zijn
Toen Facebook Oculus Rift kocht, stelde Michael Wolf van Activate al dat Facebook het internet wil zijn. Als reden gaf hij de veronderstelde verwachting dat na mobiel, virtual reality het leidende platform zal zijn. Ik denk dat de conclusie juist is, maar niet de reden. Met de enorme groei aan diensten en content is er voor Facebookgebruikers steeds minder reden om buiten Facebook het internet op te gaan. Alles wat je zoekt zal Facebook gaan plaatsen in haar ommuurde tuin.

Facebook Flower by MKH Marketing

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.