Contentmarketing op Texel bij SnelStart

Tijd geleden dat ik een bedrijfsblog schreef: ik heb het de laatste maanden erg druk gehad. En dat is natuurlijk goed nieuws 🙂 In de tussentijd ben ik begonnen met een parttime baan (24 uur) als contentmarketeer op Texel, bij SnelStart: zij maken boekhoudsoftware voor bijna 50.000 klanten. Nu is contentmarketing precies hetgene waarvoor ik Bloeise heb opgezet (met als slogan: “Het begint met content”), maar waar ik nog weinig echt mee bezig ben. Ik schrijf wel teksten voor klanten, blog voor Emerce en Dutchcowboys en help bedrijven met hun zoekmachine-optimalisatie (SEO), maar contentmarketing is een overkoepelende gedachtegoed. Wat houdt mijn nieuwe baan nu precies in?
Met contentmarketing richt je je op de informatiebehoefte van je doelgroep. Je kijkt naar het verkoopproces: waar zit je klant? Voor SnelStart: een ondernemer wilt eerst weten waarom boekhouden zo belangrijk is, waarom inzicht in je financieën handig is, wat zijn de pijnpunten (te laat betaalde facturen)… kortom de realisatie van een probleem. Dat is de Awareness fase. Dan ga je als ondernemer kijken naar boekhoudsoftware: wat levert dat op of kost het alleen maar tijd en geld? Hoe kies je een goed pakket uit? Wat is een mogelijke oplossing voor je probleem? Dat is de Conversion fase waarbij SnelStart als potentiële oplossing in beeld komt. In de derde fase, de Close fase, maakt de potentiële klant de overweging welke oplossing het beste past bij zijn probleem. in deze fase ga je vergelijken op prijs, prestatie en ondersteuning. Je gaat een trial uitproberen en uiteindelijk doe je een aankoop. Contentmarketing kent dan nog een extra fase: de Delight fase. Hoe zorg je voor een positieve ervaring met jouw product? Voor SnelStart kan dat zijn: praktische handleiding voor het inrichten van je administratie als garagebedrijf of installateur.
Drie redenen: met als voornaamste reden omdat je je richt op de informatiebehoefte van je potentiële klanten. Want we willen gewoon veel minder lastig worden gevallen met commerciële boodschappen: denk aan de NEE-NEE sticker, het Bel-Me-Niet register, het succes van Netflix en ook de enorme groei aan reclameboodschappen. We gaan liever zelf op zoek: vooral via Google. (afhankelijk van de branche begint het verkoopproces 65-90% op Google).
Met een sterke focus op zoekmachineoptimalisatie zorgt contentmarketing ervoor dat je goed gevonden wordt in Google. Dat is de tweede reden. Je kan wel goed gevonden worden met SEO, maar vervolgens moet je wel je doelgroep aanspreken met je content, je verhaal, je informatie. Het moet relevant zijn voor je doelgroep. Dus je moet de taal gebruiken van je doelgroep, en vooral de zoekwoorden. Krijg je een betere aansluiting en dus binding.
De derde reden: sociale media. Hier is ‘relevantie’ een veelgebruikt woord bij. Sociale media biedt niet alleen mogelijkheden tot het bouwen van communities met je doelgroep, maar ook tot het bieden van relevante content. Sociale media is voor mij distributiekanaal dat zorgt voor zichtbaarheid; contentmarketing zorgt voor de vulling en een efficïente inzet van sociale media. Sociale media werkt alleen als je echt interessante content deelt. Dus relevant voor je specifieke doelgroep, en wederom de specifieke fase waar iemand in zit. Voor een bedrijf is het (al dan niet indirecte) doel om omzet te draaien. Een klant heeft niet altijd het doel om een aankoop te doen, maar kan wel helpen die omzet te bereiken. Zo volg ik al enige jaren de nieuwsbrief van Schrijf.be. Ze geven iedere maand echt goede schrijftips. Nu kan ik zelf aardig schrijven (dé reden waarom ik contentmarketing doe) en zal ik ze wellicht niet zo snel inschakelen, maar hun schrijftips deel ik graag met mijn publiek.
Bloeise bloeit rustig verder, nu twee dagen in de week (en de nodige avonden :). Ik ben nu op het punt waar werk vanzelf naar me toekomt door de communicatie-uitingen die ik doe. Af en toe een krantenartikel, Linkedin, Twitter, Google+ én Facebook, een maandelijkse nieuwsbrief, bloggen en natuurlijk netwerken. Bij SnelStart maak ik nu uren in precies datgene waar ik me op richt: contentmarketing. Zoals de meeste weten, ben ik met Bloeise begonnen met als doel om op afstand zelfstandig te werken, zodat ik naar Bulgarije kan verhuizen. Komende oktober is haalbaar voor Bloeise, en thuiswerken is goed mogelijk bij SnelStart. Goed op weg dus! Nu is Bulgarije in oktober best wel erg koud, dus is nu de planning half februari. Ik zal regelmatig in Nederland zijn om contacten te onderhouden. Qua werk merk ik dat ik vooral veel waarde toevoeg in de reisbranche, waar ik vandaan kom, en met SEO website analyses en sociale media cursussen. Daar zal ik dus ook weer meer over bloggen.
Klanten worden steeds slimmer. Ze accepteren slechte advertenties steeds minder. Contentmarketing is het toverwoord van…
Contentmarketing middelen Linkbuilding blijft de uitdaging waar contentmarketing goed bij kan helpen. Deze infographic laat…
Werkspot ontwikkelde vorig jaar een content hub: informatie over klussen om consumenten naar de site…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: