Contentmarketing voor voedingssuplementen

Gastblog door: Yu Wang Tsang, student Small Business & Retail Management
Op 17 april 2019 heb ik Thomas Lapperre mogen interviewen omtrent mijn afstudeeronderzoek over het introduceren van een voedingssupplement gemaakt van insecten middels contentmarketing. Voor mijn afstudeeronderzoek is het noodzakelijk om een financiële prognose te maken van de verwachte omzet. Het probleem is dat ik nooit met contentmarketing heb gewerkt en de vraag naar dit product voor mij heel onduidelijk was, omdat er naar mijn weten er heel weinig naar het product wordt gezocht. Hieronder vindt u een samenvatting over de belangrijkste elementen uit het interview.
Thomas begon met het toelichten van twee methodes om het product op de markt te introduceren met push- of pull strategieën:
Deze twee methodes hebben een enorme bijdrage opgeleverd bij het inschatten van wat de potentiele vraag zou kunnen zijn en hebben als een zekere houvast gefungeerd bij het opstellen van de financiële prognose naar een product (waarbij de vraag onbekend is ‘’was’’).
Verder ging het interview inhoudelijk over het bepalen van de juiste KPI’s gerelateerd aan het opbouwen van naamsbekendheid (awareness). Daarbij kwam al gauw naar voren dat het veel verstandiger is om ook tijdens het opbouwen van naamsbekendheid een actie-KPI eraan te koppelen om het publiek te binden. Dit kan onder anderen door de kijker/lezer aan te zetten om hen te laten inschrijven op een nieuwsbrief van het bedrijf.
Tenslotte is de allerbelangrijkste les uit het interview, dat in theorie de omzet kan worden geschetst, terwijl contentmarketing in de praktijk een continuele bezigheid is waarbij de omzet zeer afhankelijk is van de mate van inspanning bij het creëren en plaatsen van content.
Al met al heeft het interview met Thomas geresulteerd tot een concrete onderbouwing in mijn scriptie over hoe er met de bovengenoemde strategieën de potentiele vraag kan worden gemeten die van essentieel belang zijn bij de vorming van de eindconclusie en financiële prognose. Ik raad Thomas Lapperre dan ook zeker aan als respondent voor afstudeeronderzoeken over online contentmarketing, want zijn kennis is onmisbaar geweest bij het behalen van mijn scriptie!
Yu Wang Tsang
Small Business & Retail Management
BINGO! BlendTV maakte deze Facebingo om eens langs jouw Facebook tijdlijn te leggen. Hoe snel…
Met de terugloop in organisch bereik op Facebook wordt het inzetten van Facebook Ads een…
Klanten worden steeds slimmer. Ze accepteren slechte advertenties steeds minder. Contentmarketing is het toverwoord van…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: