Contentmarketing voor voedingssuplementen

brand
Contentmarketing voor voedingssupplement

Contentmarketing voor voedingssuplementen

Gastblog door: Yu Wang Tsang, student Small Business & Retail Management

Op 17 april 2019 heb ik Thomas Lapperre mogen interviewen omtrent mijn afstudeeronderzoek over het introduceren van een voedingssupplement gemaakt van insecten middels contentmarketing. Voor mijn afstudeeronderzoek is het noodzakelijk om een financiële prognose te maken van de verwachte omzet. Het probleem is dat ik nooit met contentmarketing heb gewerkt en de vraag naar dit product voor mij heel onduidelijk was, omdat er naar mijn weten er heel weinig naar het product wordt gezocht. Hieronder vindt u een samenvatting over de belangrijkste elementen uit het interview.

Thomas begon met het toelichten van twee methodes om het product op de markt te introduceren met push- of pull strategieën:

  • Bij een pull-strategie wordt er eerst gekeken naar de bestaande behoefte van een klant, middels Google Analytics kan er worden gemeten hoe vaak er naar een product wordt gezocht (Google zoekwoordenonderzoek). Daarmee kan er in ieder geval een potentiele vraag worden gemeten.
  • Bij een push-strategie moet er als het ware een behoefte worden gecreëerd voor de doelgroep. Aangezien een soortgelijk product in Amerika een succes is, heeft Thomas mij aangeraden om benchmarking toe te passen en me te richten op dezelfde doelgroep door te kijken naar de website en de manier waarop de concurrent zich promoot. Wanneer de doelgroep beter in beeld is gebracht, kan er met behulp van Facebook Ads op de kenmerken van de doelgroep worden getarget om de doelgroepgrootte te meten om vervolgens een behoefte voor deze doelgroep te creëren met een Facebook advertentiecampagne.

Deze twee methodes hebben een enorme bijdrage opgeleverd bij het inschatten van wat de potentiele vraag zou kunnen zijn en hebben als een zekere houvast gefungeerd bij het opstellen van de financiële prognose naar een product (waarbij de vraag onbekend is ‘’was’’).

Verder ging het interview inhoudelijk over het bepalen van de juiste KPI’s gerelateerd aan het opbouwen van naamsbekendheid (awareness). Daarbij kwam al gauw naar voren dat het veel verstandiger is om ook tijdens het opbouwen van naamsbekendheid een actie-KPI eraan te koppelen om het publiek te binden. Dit kan onder anderen door de kijker/lezer aan te zetten om hen te laten inschrijven op een nieuwsbrief van het bedrijf.

Tenslotte is de allerbelangrijkste les uit het interview, dat in theorie de omzet kan worden geschetst, terwijl contentmarketing in de praktijk een continuele bezigheid is waarbij de omzet zeer afhankelijk is van de mate van inspanning bij het creëren en plaatsen van content.

Al met al heeft het interview met Thomas geresulteerd tot een concrete onderbouwing in mijn scriptie over hoe er met de bovengenoemde strategieën de potentiele vraag kan worden gemeten die van essentieel belang zijn bij de vorming van de eindconclusie en financiële prognose. Ik raad Thomas Lapperre dan ook zeker aan als respondent voor afstudeeronderzoeken over online contentmarketing, want zijn kennis is onmisbaar geweest bij het behalen van mijn scriptie!

Yu Wang Tsang 
Small Business & Retail Management

DOWNLOAD het praktische B2B contentplan & checklist

hiermee start je direct met B2B contentmarketing en meld je je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Download B2B contentplan en Checklist

Gastblog

Gastblogs zijn geschreven door gastauteurs: studenten, specialisten en betrokken marketingmedewerkers met een vlotte pen. Gastbijdragen zijn van harte welkom op Bloeise, omdat ze vaak een frisse blik werpen op bestaande onderwerpen waar we soms gewoon al teveel over hebben geschreven.
Alle artikelen van Gastblog

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.