Contentmarketing: wat is het en hoe werkt het?

brand
Twittervraag over Facebook

Contentmarketing: wat is het en hoe werkt het?

Uncle Sam I want your Content

Contentmarketing: geef mensen de content die ze willen.

Content staat voor inhoud: teksten, foto’s, afbeeldingen of video. Maar het kan ook staan voor een quiz, veelgestelde vragen, muziek, een podcast, een videolog (vlog), een krant, nieuwsbrief, infographic, how-to-guide, handleiding, whitepaper… Je krijgt het plaatje. Dat is allemaal mediaconsumptie. Volgens het Tijdbestedingsonderzoek van Spot 2012 spenderen we als gemiddelde Nederlander 6.9 uur aan mediaconsumptie op een dag.  24% daarvan aan internet. Ben je tussen de 20-34 dan is dat percentage zelfs 30%.

Tijdsbesteding aan media naar leeftijd

Tijdsbesteding aan media naar leeftijd. Bron: www.spot.nl.

Contentmarketing

Contentmarketing is het maken van content vanuit een marketing oogpunt. Het is niet gericht op verkoop, maar wel op het communiceren met bestaande en nieuwe klanten. Het idee is om loyaliteit en handel te creëren door consistent toegevoegde waarde te leveren: media om te consumeren.  Door content te bieden die waardevol is, wordt je vanzelf gedeeld en gevonden op internet. Dat gebeurt door de content vindbaar te maken door keywords erin te verwerken, en de content gemakkelijk deelbaar te maken (zodat het viral kan gaan). En content distribueer je via je eigen kanalen.

Content maakt content

Een vakantie naar bijvoorbeeld Texel boek je niet zomaar. Wellicht heb je iets in een blad gelezen wat je aansprak. Je wilt dan eerst wat weten over Texel, een sfeerimpressie krijgen. Je gaat dan vrij algemeen zoeken op Texel: “Texel vakantie” of “Texel  verblijf”. Je zoekt op Google of juist op Youtube, want video is ideaal om een sfeer te proeven. Je besluit: daar wil ik heen. Het lijkt je een geweldig eiland! Maar hoe kom je er? Moet je de boot reserveren van te voren? Je zoekt op “boot texel” en “accommodatie texel”. Weet je eenmaal dat de boot ieder uur gaat en je niet hoeft te reserveren, dan ga je zoeken op “hotel texel pasen” of “bungalow texel kerstmis”.

Op iedere stap is je behoefte aan informatie anders. Heb je een hotel op Texel, dan is het interessant om te kijken hoe je zo vroeg mogelijk informatie kan bieden, zodat je mensen sneller aan je kan binden zodat ze bij jou hotel uitkomen. Contentmarketing brengt de zoektocht van de doelgroep in kaart, zodat je gestructureerd de informatiebehoefte kan vervullen terwijl je je eigen bedrijf profileert en de interesse kweekt.

Stop met verkopen en begin met vertellen

Ken je dat: je vertelt iemand dat je nadenkt over een nieuwe auto, en die persoon begint meteen zijn Volvo 440 / Audi A8 / Peugeot 407 aan te prijzen? Dat is harde verkoop. En je steekt er niks van op: waarom zou je voor dat merk kiezen? Maar vertelt hij over de goede service van de Peugeot garage, of hoe weinig onderhoud een Audi nodig heeft, dan raakt hij wellicht jouw motivatie voor een nieuwe auto. Net zoals in het Texel voorbeeld, is de vraag waar je als klant in het koopproces staat. En dat doe je als bedrijf door de klant centraal te stellen: wat is zijn behoefte? Wat wil hij weten? Met welke content op mijn site kan ik hem verder interesseren?

Contentmarketing: Content is like water

Content wordt vertaald naar het medium bij contentmarketing.

4 Tips voor contentmarketing

  • Zorg voor een goed verhaal: dat is makkelijker dan je denkt. Waarom doen klanten zaken met je? Wat is je toegevoegde waarde?
  • Betrek partijen erbij. Zoals je toeleverancier die kwaliteitproducten levert. Of een klant die blij is met jouw producten. Of liever nog een bekend persoon.
  • Betrek je publiek ook. Hoe kunnen jouw klanten ook content maken? Denk aan een fotowedstrijd, een open vraag, het aanvullen van een zin… het levert je allemaal unieke content op.
  • Vertaal je verhaal. Ieder kanaal heeft eigen regels. Zo is Facebook gericht op foto’s en Twitter werkt alleen met korte tekst. Hashtags werken overal. Breek je verhaal in kleine consumeerbare stukken. Maak een strategisch contentplan.

Ook beginnen met Contentmarketing? Bloeise helpt je graag verder!

Bron Content is like Water: InPixelITrust.fr.

DOWNLOAD Contentmarketing de baas

Alles voor de content coordinator om succesvol contentmarketing op te zetten

Contentmarketing de baas

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.