Controle op bedrijven – Online consumentrend 2019

brand
controle op bedrijven - online consumententrend 2019

Controle op bedrijven – Online consumentrend 2019

Nederlands grootste bedrijf Shell maakt 13 miljard euro winst maar betaalt al jaren geen belasting. Nu praat de politiek over beperkingen van de belastingvoordelen voor multinationals. De door Rutte zo vurig bepleitte afschaffing van de dividendbelasting haalde het uiteindelijk niet. Ryanair moet vliegers die vlogen vanaf Eindhoven werkzaam in Eindhoven houden. De EU legde Google in maart een boete op van 1,49 miljard euro vanwege machtsmisbruik en Apple betaalde zijn boete van 14,3 miljard voorlopig alvast in afwachting van een verdere Europese rechtszaak. Zomaar een aantal voorbeelden van hoe grote bedrijven terug op hun plaats worden gezet. Ook dit is een belangrijke trend, gezien hoe bedrijven steeds groter worden qua omvang, omzet en impact op ons dagelijks leven. Voorbeeld? Regisseur Omar Najam voegde een andere soundtrack toe aan deze Amazon-advertentie waardoor de feestelijke stemming omslaat in een technologische dystopia:

Een kernargument voor die groei van bedrijven is dat technologie sneller gaat dan wetgeving kan bijhouden. Uber is een klassiek voorbeeld, en nu komen de elektrische scooters het straatbeeld veranderen, als de lokale wetgeving het toelaat tenminste. Het klinkt geweldig: via een app even snel voor 30 minuten een elektrische scooter huren. Maar een internationaal sociaal netwerk via internet klonk ook geweldig, totdat we leerden dat Facebook onze privacy niet zo nauwkeurig neemt en we zoveel data afstaan dat onze persoonlijkheid volledig is te doorgronden. Als consument kunnen we niet meer blind voor meer gemak kiezen, er is altijd een keerzijde.

Andersom kan het ook doorslaan. Nu moeten internetbedrijven in Europa binnen een uur terreurpropaganda offline halen, als de bevoegde autoriteiten daar opdracht toe geven. Als ze dit stelselmatig negeren, kan ze dat 4% van hun wereldwijde omzet kosten. Terecht, kun je denken, maar het zet wel de deur wagenwijd open voor Europese censuur. Want wie bepaalt wat terreurpropaganda is en wie worden de bevoegde autoriteiten? Er komt namelijk geen rechter aan te pas. En het gevolg is dat er zonder enig weerwoord onze berichten op social media worden verwijderd.

Dit is één van de negen online consumentrends 2019. Lees alle negen consumentrends hier: Het jaar van de Normering. 

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.