De AI chatbot komt eraan

De smartphone markt stagneert. Wat zal dat straks weer gaan veranderen? Wat kunnen we straks verwachten in onze handpalm? “Smartphones die pas echt smart worden”, vertelt Danijel Bonacic van TamTam. Met de inzet van content buiten de apps, AI (artificiële intelligentie) chatbots en smart notificaties.
“Je telefoon geeft een constante stroom aan berichten, soms relevant, vaak niet. Je kan WhatsApp alleen uit en aanzetten. Zo smart is je smartphone nu nog niet”, stelt Bonancic. “Hoeveel apps gebruik je echt? Op hoeveel apparaten? Straks is het een full time baan om consument te zijn, met alle instellingen, updates en content. Google Now verzamelt nu content van meer dan 70 apps en toont die in één app.”
En over AI: “Veel beslissingen die we nu nemen, willen we helemaal niet nemen. Een parkeerapp meldt nu alleen dat je parkeeractie afloopt. Een AI zou kunnen weten dat ik nog lang niet bij mijn auto ben, nog naar de kapper ga, en dus volautomatisch bepalen dat de parkeerduur verlengd mag worden. AI kan ook mijn afspraken maken, rekening houden met verkeer, weer en andere afspraken. Vindt je AI eng? Noem het een slimme agenda.”
“Momenteel is Facebook bezig met een virtuele helper genaamd M. Je kan via de chat bloemen bestellen of een restaurant boeken.” Bonacic geeft als voorbeeld dat je tijdens de chat met vrienden bepaalt om naar London te gaan, en via chat met een @-mention aan je bank vraagt of geld genoeg hebt op je rekening, en aan Booking.com vraagt een appartement te regelen. Interessant genoeg bracht Booking.com recent naar buiten dat ze een chatbot platform lanceren. AI dus. Nu nog alleen op hun eigen kanalen, maar straks dus ook in Facebook Messenger en WhatsApp.
Het loopt vast nog niet zo’n vaart zul je denken. Maar Booking.com deed in 2014 (2015 nog niet bekend) een omzet van 4,2 miljard. Hoeveel mensen komen straks wel niet in aanraking met een chatbot? En als het goed werkt, zoals ook de andere communicatiemiddelen van Booking.com, zullen veel mensen het gaan gebruiken. Ik verwacht dat we binnenkort ook chatbots kunnen verwachten van een bank of financiële instelling, een energieleverancier en een autoverhuurbedrijf bijvoorbeeld. Grote bedrijven die kunnen investeren waar snelle service een grote rol speelt. Met chatbot bedoel ik overigens geen suffe bot die geen enkel woord snapt, maar een slimme bot die taal echt begrijpt én ook een actie kan ondernemen.
De echte grote stap komt wanneer Facebook M zal uitrollen. 1,5 miljard gebruikers. In april bracht Facebook naar buiten dat ze de API voor chatbots vrijgeven. Bedrijven kunnen nu met weinig geld zelf een AI chatbot ontwikkelen. Ook Microsoft gokt zwaar op AI Chatbots, maar Facebook zal vooral impact hebben.
Artificial Intelligence is populairder dan ooit. Er worden chatbots opgetuigd, er wordt druk gewerkt aan…
Artificial Intelligence (AI) is in 2019 aan een opmars bezig. We zien het overal om…
Om je website goed gevonden te laten worden in Google, doe je aan Search Engine Optimazation…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: