De AI chatbot komt eraan

brand

 

De smartphone markt stagneert. Wat zal dat straks weer gaan veranderen? Wat kunnen we straks verwachten in onze handpalm? “Smartphones die pas echt smart worden”, vertelt Danijel Bonacic van TamTam. Met de inzet van content buiten de apps, AI (artificiële intelligentie) chatbots en smart notificaties.

“Je telefoon geeft een constante stroom aan berichten, soms relevant, vaak niet. Je kan WhatsApp alleen uit en aanzetten. Zo smart is je smartphone nu nog niet”, stelt Bonancic. “Hoeveel apps gebruik je echt? Op hoeveel apparaten? Straks is het een full time baan om consument te zijn, met alle instellingen, updates en content. Google Now verzamelt nu content van meer dan 70 apps en toont die in één app.”

En over AI: “Veel beslissingen die we nu nemen, willen we helemaal niet nemen. Een parkeerapp meldt nu alleen dat je parkeeractie afloopt. Een AI zou kunnen weten dat ik nog lang niet bij mijn auto ben, nog naar de kapper ga, en dus volautomatisch bepalen dat de parkeerduur verlengd mag worden. AI kan ook mijn afspraken maken, rekening houden met verkeer, weer en andere afspraken. Vindt je AI eng? Noem het een slimme agenda.”

“Momenteel is Facebook bezig met een virtuele helper genaamd M. Je kan via de chat bloemen bestellen of een restaurant boeken.” Bonacic geeft als voorbeeld dat je tijdens de chat met vrienden bepaalt om naar London te gaan, en via chat met een @-mention aan je bank vraagt of geld genoeg hebt op je rekening, en aan Booking.com vraagt een appartement te regelen. Interessant genoeg bracht Booking.com recent naar buiten dat ze een chatbot platform lanceren. AI dus. Nu nog alleen op hun eigen kanalen, maar straks dus ook in Facebook Messenger en WhatsApp.

Chatbot en AI op je mobiel

Het loopt vast nog niet zo’n vaart zul je denken. Maar Booking.com deed in 2014 (2015 nog niet bekend) een omzet van 4,2 miljard. Hoeveel mensen komen straks wel niet in aanraking met een chatbot? En als het goed werkt, zoals ook de andere communicatiemiddelen van Booking.com, zullen veel mensen het gaan gebruiken. Ik verwacht dat we binnenkort ook chatbots kunnen verwachten van een bank of financiële instelling, een energieleverancier en een autoverhuurbedrijf bijvoorbeeld. Grote bedrijven die kunnen investeren waar snelle service een grote rol speelt. Met chatbot bedoel ik overigens geen suffe bot die geen enkel woord snapt, maar een slimme bot die taal echt begrijpt én ook een actie kan ondernemen.

Facebook Chatbot store

De echte grote stap komt wanneer Facebook M zal uitrollen. 1,5 miljard gebruikers. In april bracht Facebook naar buiten dat ze de API voor chatbots vrijgeven. Bedrijven kunnen nu met weinig geld zelf een AI chatbot ontwikkelen. Ook Microsoft gokt zwaar op AI Chatbots, maar Facebook zal vooral impact hebben.

Waarom chatbots? 5 redenen

  1. Digitaal dus oneindig in te zetten, vooral voor grote aantallen gebruikers;
  2. Omdat chat makkelijker communiceert dan voice; (Ik zoek nog steeds een programma die een telefonisch interview om kan zetten naar tekst bijvoorbeeld)
  3. Chat geschiedenis kun je opslaan, makkelijk analyseren en gebruiken voor verbeterslagen;
  4. Emoticons en smileys kun je al bijna zien als knoppen;
  5. Ontwikkelaars hoeven met Facebook als architecteuur maar één keer te ontwikkelen. Niet apart voor iOS, Android en ohja Windows. Dat zal van de Facebook Chatbot Store een enorme concurrent maken van Apple’s Appstore.

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.