Digitale marketing trends 2016 door SiteCore

brand

De digitale marketing trends van 2016 waar je als marketeer rekening mee zou moeten houden. Dat brengt SiteCore elk jaar uit met haar onderzoek onder marketeers. Hier de highlights.

Zoals ik al schreef voor mijn eigen online consumententrends 2016, kun je het ‘online’ wel weghalen. Alles is online. Ho, ik bedoel niet uitsluitend online, maar de fysieke wereld wordt meer en meer online gespiegeld. De bottom line blijft altijd de verhouding prijs / kwaliteit in de ogen van de klant. Goede marketing legt de nadruk op het cursieve. Naarmate we met z’n allen meer en meer online zitten, wordt marketing meer online en gaan ook de budgetten daar meer naar toe (70 procent volgens SiteCore). Maar let op: de fysieke aankopen zijn altijd nog 3x zoveel dan de online aankopen.

Top 5 digitale maketing trends 2016

  1. Contentmarketing: staat nu serieus bovenaan de lijst. Goed nieuws voor content marketeers in Nederland dus! De focus moet liggen op de doelgroep en haar specifieke informatiebehoeften. Kijk naar de uitdagingen die je klanten hebben en help ze verder in hun klantreis. Context.
  2. Personalisatie: iedere klant is anders. “One size fits all” werkt niet meer. Hiervoor heb je Big Data nodig om persoonlijke inzichten te krijgen. Hoe beter de personalisatie, hoe beter de ‘customer experience‘, yeah! Blijf je klanten uitleggen waarom je welke data verzameld: als het voor hun iets oplevert geven ze dat graag. Wat ook bij personalisatie hoort is een omnichannel strategie. Plat gezegd: de klant bedienen op die kanalen waarop de klant bedient wenst te worden. Dus mobiel kunnen boeken, via chat kunnen worden geholpen of graag gewoon een echt persoon aan de telefoon krijgen.
  3. Predictive analytics: weten waar je klanten heen gaan of wat ze gaan doen, zorgt voor besparingen op logistiek vlak en extra verkoopmogelijkheden. Als je bijvoorbeeld weet dat alle keren dat je een aanbieding schoenen deed, de nummer 39 de eerste dag was uitverkocht, dan kun je voorspellen dat bij een volgende aanbieding je beter wat meer nummers 39 inkoopt. Big Data weer, baby!
  4. Marketing automation: dit is wat SiteCore zelf aanbiedt, dus wees gerust extra kritisch op deze trend. Wat is Marketing automation? Goede vraag! Marketing automation is de orchestratie van Big Data in alle kanalen (Omnichannel dus) voor een op maat beleving per klant. Eigenlijk is het heel simpel: denk aan je omzet. Hoe krijg je meer omzet? Meer offertes. Hoe krijg je meer offertes? Meer bezoekers op je offertepagina. Hoe krijg je daar meer bezoekers? Meer verkeer naar je website. Het verder helpen van je klant in de klantreis noem ik CRM, waarbij de eindstap een langdurige relatie is. Met marketing automation personaliseer je de content en acties om je klanten een stap verder te helpen… automatisch. Daarvoor heb je nodig: Big Data. Grappig genoeg was Big Data dé trend in voorgaande jaren, en nu is het geen doel meer maar een middel. De aanpak is om de customer journey van je klanten in kaart te brengen en punt voor punt te blijven verbeteren. Standaard mails worden persoonlijker, de onderwerpregels en inhoud worden AB-getest, de impact van de mail op de totale reis wordt berekend.
  5. Social media integratie: ook een stokpaardje van SiteCore, maar wel een goed punt. Waar het omgaat is om social media te erkennen als officieel kanaal en op te nemen in de totale omnichannel strategie. Zodat: Big Data met Marketing Automation zorgt voor Personalisatie en dus betere Customer Experience. Hoe? Niet alleen zenden maar ook echt helpen en relatie onderhouden. Naarmate klanten meer op social zitten, wordt het gezicht van je bedrijf meer social. 

 

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.