E-Commerce en Klantpsychologie – Ken je klant!

brand

Om succesvol te zijn en te blijven in de almaar krapper wordende markt van de e-commerce is het verkopen van een goed product in een opvallend jasje allang niet meer genoeg. Je moet op de psychologie van de klant kunnen inspelen. Je wilt zijn aandacht vasthouden van eerste klik tot kassa en hem niet kwijtraken door verrassingen bij het afrekenstadium.

Hoe kun je klanten winnen en houden? Hoe zet je verkeer om in verkoop? DR-discount biedt een infographic met 65 statistieken inzicht in de psychologie van de online shopper. Hier alvast een eerste blik:

Website uiterlijk telt - E-Commerce en Klantpsychologie

Klein en lokaal

Opvallend is bijvoorbeeld dat maar liefst 93 procent van de online klanten het leuk vindt om bij kleine en lokale verkopers te winkelen. Misschien omdat 61 procenter unieke producten vindt die nergens anders te krijgen zijn. Een aanmoediging dus voor de kleine ondernemer.

Uiterlijk website

Klein of groot, voor alle verkopers geldt dat het ontwerp van de website essentieel is. Je website is je winkeletalage. Volgens 93 procent  van de klanten is het uiterlijk zelfs de doorslaggevende factor of zij iets wel of niet kopen. Sterker nog, 52 procent van de klanten komt niet meer terug omdat het uiterlijk hen niet bevalt.

Winkelwagentje

Volgeladen winkelwagentjes zijn in de e-commerce helaas geen garantie dat de klant ook tot aankoop overgaat. Meer dan de helft van alle online shoppers maakt het kassaproces niet af. In veel gevallen omdat er bijvoorbeeld extra onverwachte kosten werden gepresenteerd, of omdat de klant elders betere prijzen vindt. Werk aan de winkel (wagen) dus!

Smart

Go mobile or go home - E-Commerce en Klantpsychologie

De klant is koning en in de e-commerce ook steeds vaker in het bezit van een smartphone. Van de 40% van de klanten wereldwijd winkelt minstens 25 procent via een mobiel. 75 procent van hen verlaat een niet geoptimaliseerde website vroegtijdig en veel consumenten gebruiken hun mobiel om elders naar betere prijzen te zoeken, kortingsbonnen te gebruiken, of recensies en klantreacties te lezen tijdens het winkelen.

En wat is het effect van video’s, live chat, sociale media, laadtijden, betaalmogelijkheden, kortingsacties, retourbeleid en maatschappelijk verantwoord ondernemen?

De formule voor succes in de e-commerce is misschien heel eenvoudig: Wees de competitie een stapje voor, bekijk de infographic en ken je klant!

Auteur: Bram Schuijten met dank aan dr-discount.nl en Gutcher.de voor de illustraties

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.