E-commerce met China – Online consumentrend 2019

brand
E-commerce china - online consumententrend 2019

E-commerce met China – Online consumentrend 2019

Nederlanders shoppen meer in het buitenland, en vooral in China. In 2018 kochten vijf miljoen Nederlanders voor € 880 miljoen aan producten en diensten online in het buitenland. Vergeleken met 2017 is dit een groei in cross-border shoppende Nederlanders van 32% en qua omzet van 15%. China pakt met 31% het leeuwendeel van de omzet, en als je kijkt naar uitsluitend producten, dan is dit zelfs 47%.  Nu gaat het vooral nog om goedkope elektronicaproducten die via platforms als Wish en Ali Express worden verkocht. Maar er gebeurt veel meer.

42% van de e-commerce verkopen wereldwijd vinden plaats in China, een stuk voorbij Amerika’s marktaandeel van 24%. Sinds 2015 streeft Alibaba.com alle Amerikaanse retailers tezamen (inclusief Amazon, Walmart en eBay) voorbij in verkoopcijfers. Nederlandse merken maakten op Alibaba’s warenhuizen Tmall en Tmall Global van Alibaba in het boekjaar maart 2017 – maart 2018 zo’n 1,25 miljard euro handelsomzet. Het betreft nu meer dan honderd Nederlandse retailers en merken. De focus van Alibaba ligt overigens niet op Europa, zegt managing director Roland Palmer van Alibaba Benelux tegenover Retailtrends. “We zijn in Nederland al vrij groot zonder er iets voor te doen”, zegt Palmer. Nederland behoort wel tot de kopgroep waar AliExpress aan levert.

Dit is één van de negen online consumentrends 2019. Lees alle negen consumentrends hier: Het jaar van de Normering.

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.