6 E-commerce trends 2019

brand

Verkopers, marketeers en consumenten maken zich op voor een jaar voor vernieuwing op het gebied van e-commerce. De veranderingen gaan snel en als je de concurrentie bij wilt kunnen houden, moet je de laatste trends volgen. Dit zijn de verwachte zes e-commerce trends in 2019.

1.   Artificial Intelligence

Chatbots en artificial intelligence maken een enorme sprong dit jaar. De grote bedrijven als Pizza Hut, Spotify en Mastercard hebben er in het buitenland al succesvol mee getest. In Nederland zien we dat kleinere bedragen chatbots vooral inzetten om veel gestelde vragen te kunnen beantwoorden.

De verwachting is dat Artificial Intelligence dit jaar verder gaat dan het beantwoorden van vragen. Klanten worden aan de hand meegenomen in het bestelproces. Door een unieke ervaring te leveren, wordt jouw bedrijf nog waardevoller voor de klant.

2.   Augmented Reality en Virtual Reality

Vorig jaar kwam IKEA al met een app waarmee je in Augmented Reality kunt zien hoe meubels er bij de klant thuis uit zouden zien. Klanten maken een foto en plaatsen vervolgens een lamp op een bijzettafeltje. Een mooie vooruitgang, die de winkelervaring verbetert.

Dit jaar komt daar bij andere bedrijven ook Virtual Reality bij. Met een VR-bril op kun je een product exact in 3D bekijken, alsof het voor je staat. Het zou best kunnen dat we straks shoppen zonder dat we het product eerst hebben gezien. Daarmee wordt e-commerce nog groter.

E-commerce trends - Vrouw met besteldoos in haar handen

Bij steeds meer webwinkels wordt je bestelling morgen bezorgd, als je vandaag voor een bepaald tijdstip bestelt.

3.   Vandaag besteld, volgende dag in huis

Uit de NOBO-bereikcijfers van Vinex blijkt dat Amazon furore maakt in ons land. Met een Prime-account heeft de klant zijn bestelling over twee dagen al in huis. Het is dan ook niet verrassend dat steeds meer webshops aan de slag gaan met hun levertijden.

In 2019 wordt het bij meer webwinkels mogelijk om snel je bestelling te ontvangen. Sterker nog: ‘Vandaag besteld, de volgende dag in huis’ is al de standaard aan het worden. Bol.com experimenteert momenteel zelfs met een levering binnen twee uur in Amsterdam.

Overigens: die snelheid verwachten consumenten uiteraard ook van de webshop zelf. De laadtijd van de website heeft directe invloed op de conversie. Trage site = minder omzet. Kies daarom als webshop niet voor goedkoopste hostingprovider, maar kijk ook naar de snelheid. En gebruik je specifieke softwareoplossingen zoals het favoriete Shopware uit Duitsland? Kies dan wel voor Shopware Hosting uit Nederland, zoals Hipex bijvoorbeeld.

4.   Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Consumenten staan tegenwoordig steeds meer stil bij waar producten vandaan komen en welke invloed de productie ervan heeft op de aarde. De zogenaamde ‘activist consumers’ zullen weigeren om bepaalde producten te kopen als ze niet duurzaam zijn geproduceerd.

De waarden van consumenten zullen een grote invloed hebben op het koopgedrag. Bedrijven moeten stil gaan staan bij hoe ze omgaan met verpakkingen en hoe er wordt verzonden. ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ is de trend, maar welke invloed heeft dit op ons milieu?

5.   Omnichannel

In de e-commerce branche is het belangrijk dat je overal te zien bent en dat je overal bereikbaar bent. Omnichannel houdt in dat je overal present bent en dat je overal je klanten kunt helpen. Daarbij moet het niet uitmaken van welk platform, apparaat of medium zij gebruikmaken. Elk contact is een vervolg van het vorige contact.

Dat houdt in dat klanten hun eigen informatie zoals bestellingen en servicevragen overal kunnen terugzien. Hun gedrag en voorkeur worden ook herkend in de marketinguitingen, zodat deze nog persoonlijker wordt. Daarvoor moet de klant iedere keer worden herkend, net zoals in een lokale winkel zou gebeuren. Vanwege privacy (GDPR nu en e-privacyverordening straks) zit daar zit nog wel een uitdaging in.

6.   Klantenbinding aan de hand van abonnementen

Sommige producten kun je als abonnement aanbieden. In Nederland is er bijvoorbeeld een bedrijf dat maandelijks scheermesjes naar je opstuurt. Er is zelfs een bedrijf dat je maandelijks voorziet van nieuw ondergoed. Ook een e-commerceplatform zoals bol.com biedt dit nu. Deze trend gaan we nog veel vaker zien.

De gedachte erachter is dat het gemakkelijker is om bestaande klanten te bedienen dan nieuwe klanten te werven. Heb je een product dat een klant graag vaker zou willen kopen? Overweeg dan eens een abonnementendienst. Daarmee bouw je ook een sterke relatie met je klant op. Als abonnee switch je niet zomaar naar een andere aanbieder.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.