Echt met je doelgroep verbinden: zo versla je de Facebook Relevance Score

Gastblog door Joost Nusselder van decisiontree.nl
Facebook gesponsorde berichten met hoge engagement rates krijgen hoge Relevance Scores toegewezen. Deze berichten worden beloond door het Facebook Ad-algoritme met verhoogde zichtbaarheid tegen lagere kosten.
De kosten per klik voor een gesponsorde post met een betrokkenheid van 1% kunnen rond de 3 tot 5 euro per klik liggen, maar als je de betrokkenheid tot 10% kunt verhogen, daalt je CPC naar ongeveer 25 cent.
Maar HOE maak je dat de inhoud die je probeert te promoten een 10% + klikfrequentie krijgt?
De normale manier om de relevantie en de klikfrequentie op Facebook te vergroten, is door een beetje kieskeurig te zijn met je advertentietargeting. Hoe saai je gesponsorde inhoud ook is, als je deze maar voor een doelgericht genoeg publiek krijgt, zullen ze er wel mee interacteren. Bijvoorbeeld getrouwde tandartsen, geïnteresseerd in nieuwe technieken in gebitsprotheses. Ik zou niet doorklikken of commenten, maar zij wellicht wel.
Dit is een heel valide strategie om de engagement van je posts te verhogen. Iedereen die je gesponsorde content te zien krijgt zit helemaal in jouw markt. Het probleem is dat je een veel te gedefinieerde groep target, wat betekent dat je je advertentie alleen laat zien aan een hele kleine groep mensen.
Als je meer mensen wilt bereiken tegen lagere kosten, dan zul je de gesponsorde content relevant moeten maken voor hen. Deze nieuwe advertentietargetingstrategie op Facebook heeft de potentie om de betrokkenheid van je gesponsorde post en je Relevance Scores drastisch te verhogen. Een groter bereik tegen lagere kosten per klik.
Het idee hier is om je te richten op twee totaal verschillende interesses. Twee grote doelgroepen en we richten ons alléén op de overlapping. Deze strategie van overlappende doelgroepen maakt de advertenties interessanter door een beroep te doen op twee of meer verschillende interesses van een gebruiker.
Stel je bent een aanbieder van diensten en je richt je vooral op kleinere bedrijven. Bedrijven met een klein budget maar met een grote behoefte aan wat je verkoopt. Je kunt al je advertenties richten op deze doelgroep, maar eigenaren van kleine bedrijven is nog steeds een erg grote groep mensen en het zal lastig zijn deze grote groep te bereiken met een klein budget en engagement te verwachten.
Hierom richt je je op een overlappende doelgroep. Je kiest er nog een tweede doelgroep bij. Het mooie is dat je elke interesse-groep kunt kiezen die je maar wilt, als hij ook maar redelijk groot is in het Nederlandse publiek, bijvoorbeeld: vissen.
Nu kun je in je advertentie focussen op een link tussen vissen en jouw dienst. Dit kan al zijn, met onze automation software heb je meer tijd over voor de belangrijke dingen in het leven. Met een goede begeleidende tekst en een pakkende kop over de image heen spreek je mensen aan. Niet alleen over hun werk, maar ook over hun hobby. Veel effectiever dan een saai stockbeeld van een laptop of iets dergelijks.
Zijn je click through rates op Facebook te laag? Zijn je Relevance Scores lager dan 5/10? Zit je vast aan het promoten van dezelfde saaie advertenties die nooit meer dan relevantie-score 2/10 halen?
Probeer het dan eens om te gooien met de overlappende doelgroepen strategie. Je doelgroep, dat zijn ook mensen. Mensen met meer in hun leven dan alleen hun bedrijf, of alleen hun baan. Door je publiek te combineren met een andere grote interesse-groep en hierop je advertenties aan te passen kun je je advertentietargeting verbeteren, je klikfrequenties verdubbelen en de Facebook Relevance Score verslaan!
Gastblog door Joost Nusselder van decisiontree.nl
Adverteren op Facebook kent heel veel verschillende doelgroep- en segmentatieopties. Wordstream was zo aardig om…
Facebook heeft onze aandacht. Veel bedrijven willen 'vissen waar de vissen zijn', dus maken die een…
Met de terugloop in organisch bereik op Facebook wordt het inzetten van Facebook Ads een…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: