Animaties laten maken in 2019

brand

Gastblog door Nigel Hooijmans van Pitch Parrot

Een animatie wordt veel gezien als hét perfecte verkooppraatje dat je keer op keer verteld. De kracht van animatievideo is duidelijk: het trekt de aandacht van de bezoeker op andere manier dan dat tekst doet. Maar wat is er nu zo krachtig aan animatie en waarom werkt het?

Het conversieratio van een animatie ligt vele malen hoger dan bij tekstuele verkooppagina’s of informatiepagina’s. Mensen zijn sneller overtuigd van het product, de dienst of de service die je levert.

Waarom animatie sterker is dan tekst

Een stuk tekst schrikt eerder af dan dat het aantrekt. Een video daarentegen kan het tegenovergestelde effect veroorzaken, mits het op de juiste manier wordt ingezet. Een product, dienst of service uitleggen kan lastig zijn in tekstvorm en geeft meestal als resultaat een pagina met meer dan 1000 woorden. Niet iedereen wil zich alleen laten overtuigen door tekst. Er is meer nodig dan dat.

Tegenwoordig kijken we elke dag minimaal een keer naar een video. Op YouTube wordt iedere minuut voor 300 uur aan video ge-upload. Dat laat zien hoe het internet aan het veranderen is. Een aantal jaar geleden was je pionier met een goed gevuld YouTube kanaal. Nu moet je er nog maar bovenuit zien te springen in de massa van videocontent.

Video is een belangrijk onderdeel van het verkoopproces. Hierbij gebruiken we véél meer zintuigen dan dat we doen bij het lezen van een tekst. Ons gehoor, zicht én gevoel wordt op de proef gesteld bij het bekijken van een video.

Door middel van animatie kun je nóg sterker uit de hoek komen dan dat je bij een ‘normale’ video al doet. Een korte uitleganimatie van ongeveer 1 minuut kan genoeg zijn om de kijker een gevoel te geven wat jij wilt dat de kijker heeft.

Met behulp van karakters kun je een gevoel opwekken dat bij de klant binnenkomt. Het gevoel wat de kijker krijgt, bepaal je zelf. Door een goed script te schrijven en slim met personages in de animatie om te gaan wek je een bepaald verlangen op bij de kijker. Met animatie kun je het verlangen naar jouw oplossing nog beter versterken dan bij tekst. Raak de pijnpunten en zorg ervoor dat de kijker jouw product of dienst écht nodig heeft.

Spring boven de massa uit met animatie

Een animatie laten maken is (nog steeds) onwijs originele content. Steeds meer bedrijven zoeken unieke ideeën om aan de slag te gaan met content en sommige stuitten daarbij op animaties. Toch als je gaat zoeken bij de concurrent vind je bedrijfsanimaties nog maar zelden. Dat is waar jij het verschil kunt maken en meer impact kunt maken dan dat de concurrent doet.

Wanneer we op YouTube een zoekopdracht uitvoeren over het plakken van een band, is het resultaat een pagina met video’s in persoon over hoe je een band plakt. In deze lijst met resultaten zie je geen animatie terug, terwijl dit een goede manier kan zijn om het proces uit te leggen. Een animatievideo hoeft qua uitleg niet per se beter te zijn dan de video’s die er al staan. Maar het onderscheid zichzelf wel van de andere video’s. Dat is een kans die je als bedrijf met beide handen aan zou moeten pakken. Wees uniek, wees anders dan de concurrent en maak meer impact met animatie.

Gastblog

Gastblogs zijn geschreven door gastauteurs: studenten, specialisten en betrokken marketingmedewerkers met een vlotte pen. Gastbijdragen zijn van harte welkom op Bloeise, omdat ze vaak een frisse blik werpen op bestaande onderwerpen waar we soms gewoon al teveel over hebben geschreven.
Alle artikelen van Gastblog

Reacties

1 Reactie
  • Nigel Hooijmans schreef:

    Hey Thomas,

    Bedankt voor het publiceren van de gastblog!

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *