De kosten van adverteren in Google Adwords (SEA) bepaal je zo  

brand

Een ding is zeker bij Google Adwords: het geld dat je investeert ben je kwijt. Wanneer je met Adwords adverteren begint, doet Google er alles aan om jouw je budget afhandig te maken. Dure zoekwoorden en ‘wij stellen alles wel voor je in’. Die gratis Google Adwords voucher en coupon ten spijt, want die gelden nu pas wanneer je echt eigen budget gebruikt. De grote vraag is natuurlijk: wat kost adverteren bijGoogle met Adwords en wat levert het op? In dit blog geven we je handvatten om Google Adwords economisch en slim in te zetten.

Er zijn verschillende manieren om marketingcampagnes op te zetten voor je organisatie. Bepaal hierbij eerst of deze campagne voor de korte-, of lange termijn bedoeld is. Een campagne voor een langere termijn bestaat bijvoorbeeld uit een Search Engine Optimization-strategie. Om ook op de korte termijn meer bezoekers naar je website te kunnen trekken, kan Search Engine Advertising (SEA) interessant zijn, het plaatsen van een advertentie. Google biedt SEA aan onder de noemer Google Adwords. (Meer weten over de keuze tussen SEO en SEA? Lees hier de balans tussen SEO en SEA met vijf tips op te kiezen)

Google Adwords kosten bepalen

Adwords kosten bepalen

De kosten voor Google Adwords verschillen sterk per marketingcampagne, markt en product. Daarbij zijn deze kosten van verschillende aspecten afhankelijk. Denk bijvoorbeeld aan de zogenaamde Click Through Rate (CTR). Met de CTR wordt aangegeven hoe relevant de website is voor een bepaalde zoekterm. Des te meer mensen doorklikken, des te relevanter zal deze website ook zijn volgens Google. Die relevantie komt ook terug in de kwaliteitsscore die Google aan advertenties geeft. Een hogere CTR betekent een hogere kwaliteitsscore, wat weer leidt tot lagere advertentiekosten.

Adwords werkt met geschatte kosten en werkelijke kosten. Achteraf op de maandelijkse factuur kan een ander bedrag staan, typisch lager. Lees hier Google’s uitleg.

Kosten Google adverteren zijn afhankelijk van bieding en kwaliteitsscore
Er worden geen vaste kosten in rekening gebracht door Google. Je betaalt voor iedere bezoeker die via Google Ads op je website terechtkomt. De kosten zijn variabel en worden bepaald aan de hand van een automatische veiling. De vraag Wat kost een advertentie op Google? is daarom niet zo snel te beantwoorden. De organisatie die het meeste biedt om te kunnen adverteren opm een bepaald zoekwoord, zal de advertentieruimte eerder toegewezen krijgen. Zeker in de financiële- en reisbranche kunnen de kosten voor Google Adwords sterk oplopen bij populaire zoekwoorden. “Autoverzekering” kan je bijvoorbeeld € 26 per klik kosten.

Daarnaast kijkt Google ook naar de kwaliteitsscore, want Google wilt boven alles relevantie bieden aan bezoekers. Bij twee gelijke biedingen maar ongelijke kwaliteitsscore, zal die met een hogere kwaliteitsscore worden geplaatst. En dat gebeurt ook bij een lagere bieding maar veel betere kwaliteitsscore. Hoe hoger je kwaliteit, hoe minder je dus betaald.

Direct hogere kwaliteitsscore creëren? Lees nu het artikel Adwords optimaliseren tips.

Rekenvoorbeeld Adwords kosten en opbrengsten

Op je website verkoop je zonnebrillen. Van de 100 bezoekers, doen er twee een aankoop van gemiddeld € 25. Twee van de 100 betekent dat je conversieratio 2% is. Je marge op de zonnebrillen is 40%, dus per aankoop verdien je € 10. Wat je natuurlijk als ondernemer wilt, is meer verkeer, meer conversie en meer winst per artikel.

Hoe Adwords helpt bij je doelstellingen

  • Verkeer: Adwords levert jou bezoekers op. Als je voor minder dan € 10, 100 bezoekers krijgt, dan maak je winst.
  • Conversie: die 2% conversie is gemiddeld, en verschilt enorm. Je wilt niet zomaar verkeer, je wilt kwalitatief verkeer. Bezoekers die echt op zoek zijn naar een zonnebril en die willen kopen. Je verhoogt je conversie door de juiste zoekwoorden te kiezen, bijvoorbeeld in combinatie met ‘kopen’, dus ‘zonnebril kopen’. Zorg voor de juiste advertentie en achterliggende landingspagina.
  • Winst: Wil je zonnebrillen verkopen, of juist die Oakley zonnebrillen waar je extra marge op krijgt? Met Adwords kun je heel gericht adverteren. Vaak hebben die langere zoekwoorden minder verkeer, en daarom heb je er veel van nodig. Dit heet de ‘long tail’, en daar kom je door doorlopend je advertenties te optimaliseren.

Strategie voor je SEA-campagne

Google Adwords

Voordat je begint met Google Adwords is het belangrijk om een duidelijke SEA-strategie voor je organisatie op te zetten. Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden? Wat is het maximale budget wat je maandelijks aan je advertenties uit wilt geven? Vooraf kun je een maximaal budget opgeven voor de advertenties. Door je advertenties te optimaliseren, kun je voor hetzelfde budget meer bezoekers naar je website trekken. Op termijn behaal je zo een hoger rendement met Google Adwords-campagnes.

Het spreekt voor zich dat zoekwoorden met een hoge concurrentie, hogere kosten met zich mee zullen brengen. Zeker voor kleinere websites en organisaties kan het zodoende verstandig zijn om naar alternatieve zoekwoorden te kijken. Hierbij maakt men onderscheid tussen short-tail keywords en long-tail keywords. Een short-tail keyword bestaat vaak uit een of twee woorden, terwijl long-tail keywords langer zijn. De concurrentie bij deze langere zoekwoorden zal kleiner zijn.

Nieuwe klanten kosten geld

Klantloyaliteit en klantenbinding - emotioneel, rationeel en structureel

Het rekenvoorbeeld hierboven is niet volledig. Als bedrijf weet je namelijk ook klanten aan je te binden via een nieuwsbrief, social media of blog. Voorbeeld: in een maand besteed je € 75 aan 5 nieuwe klanten die jou € 50 opleveren. Dat klinkt als verlies. Maar wat als je vervolgens via marketing automation of leuke aanbiedingen van die 5 klanten nog eens € 50 aan winst creëert?

Het totaal aan SEA kosten hangt dus van je markt af: heb je alleen maar nieuwe klanten en geen herhaalverkoop, dan moet je echt kijken per transactie. Is klantloyaliteit echter een doelstelling voor jouw bedrijf, dan helpt het om te kijken naar het bedrag wat een klant gemiddeld totaal bij je besteed. Dat heet de ‘customer lifetime value’: de totale opbrengsten over de gehele klantrelatie.

Starten met Google Adwords

Wil je gebruik gaan maken van Google Adwords voor het opzetten van marketingcampagnes? In dat geval kun je ervoor kiezen om dit zelf te doen, of dit te laten doen. Heb je weinig ervaring met Google Adwords? In dat geval is het raadzaam om hier een specialist voor in te schakelen. Een specialist kan je helpen bij het optimaliseren van de campagne, waardoor het resultaat beter zal zijn. Daarbij worden de kosten per click op deze manier verlaagd. Een aantal tips om met Adwords te starten:

  • Kennisoverdracht: Kies je voor een specialist? Bespreek dan ook de kennisoverdracht als je zelf op den duur de Adwords wilt onderhouden. Als Adwords eenmaal draait, kun je zelf prima het optimaliseren doen.
  • Laat het voor je opzetten: Starten met Adwords betekent je Adwords account opzetten, je campagnes, je advertentiegroepen en advertenties. Dat is veel werk om zelf te doen als je nog te weinig kennis hebt. Je kan ook pijnlijke fouten maken zonder dat je het door hebt.
  • Alles staat online. Heb je tijd? Lees de Adwords instructies van Google door en kijk welke video’s en blogs je online kan vinden. Let er wel op dat je actuele blogs kiest.

Google_Adwords_tips_optimaliseren

Google Adwords beter leren inzetten?
Je Google Adwords campagnes draaien. Je ziet het websiteverkeer toenemen en je verkoopt meer. Maar dan: hoe optimaliseer je nu je opbrengsten uit Google Adwords? Lees deze Google Adwords tips.

Handboek Google Adwords

Handboek Google Adwords

€ 27,99 via Bol.com
Ideaal startpunt voor iedereen dit stapsgewijs wilt leren Google Adwords in te zetten. Van zoekwoordonderzoek en campagnes maken tot kwaliteitscore optimaliseren en prestaties meten. Met speciale aandacht voor remarketing, adverteren met video’s en rapportages. Bekijk op Bol.com

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *