Facebook voorwaarden kun je zelf stellen… maar niet via een copyright post

brand
Facebook minderen

Facebook voorwaarden kun je zelf stellen… maar niet via een copyright post

De laatste tijd zie je op Facebook vaak onderstaande tekst voorbij komen. Helpt het ook? Het snelle antwoord: NEE. Je kan de voorwaarden waarmee je Facebook gebruikt niet zelf aanpassen.

Ik verklaar hierbij het volgende: vandaag 30 november 2014, in reactie op de nieuwe Facebook richtlijnen. Krachtens de artikelen L.111, 112 en 113 van het Wetboek van intellectueel eigendom, verklaar ik dat mijn rechten zijn verbonden aan al mijn persoonlijke gegevens, tekeningen, schilderijen, foto’s, teksten etc … gepubliceerd op mijn profiel vanaf de dag dat ik mijn account aangemaakt heb. Voor commercieel gebruik van voorgaande … zal ten alle tijden eerst mijn schriftelijke toestemming nodig zijn.
Iedereen kan deze tekst kopiëren en plakken op hun persoonlijke Facebook pagina. Hiermee ben je beschermd onder het auteursrecht. Met dit bericht laat je Facebook weten dat het openbaar maken, kopiëren, verspreiden, uitzenden, of op enige andere wijze gebruik maken van content uit mijn profiel ten strengste verboden is. De bovengenoemde artikelen zijn ook van toepassing op werknemers, studenten, agenten en / of –ander personeel in dienst van Facebook.
De inhoud van mijn profiel bevat privé informatie. De schending van mijn privacy wordt bestraft met inachtneming van de wet (UCC 1-308 1-308 1 -103 en het Statuut van Rome). Alle leden worden uitgenodigd om een soortgelijk bericht te plaatsen, of als je wilt, kun je dit bericht kopiëren en plakken. Als je deze verklaring niet ten minste eenmaal publiceert, zul je stilzwijgend toestaan dat je foto’s, alsmede de informatie in je profiel gebruikt mogen worden. (Niet delen. Je MOET kopiëren en plakken)

Facebook voorwaarden

Vanaf het moment dat je Facebook bent gaan gebruiken, ging je akkoord met de voorwaarden. (dat vinkje dat je moest zetten voordat je verder kon?). Als Facebookgebruiker ga je door het gebruik van Facebook, ook akkoord met de wijzigingen die erna komen. Per 1 januari 2015 komen er nieuwe wijzigingen. Wil je daar niet aan voldoen? Dan kun je alleen je Facebook account deleten. En er zijn genoeg alternatieven! Path, Tsu, Ello.

Waar vind ik de Facebook voorwaarden?

Via deze link: https://www.facebook.com/legal/terms. En als je op Facebook zit, onderin de derde kolom.

Wat staat er precies in de voorwaarden van Facebook?

zie nr 2 : Inhoud en informatie delen, punt nr 1:

Voor inhoud waarop intellectuele-eigendomsrechten rusten, zoals foto’s en video (IE-inhoud), geef je ons nadrukkelijk de volgende toestemming, afhankelijk van je privacy- en app-instellingen: je verleent ons een niet-exclusieve, overdraagbare, royaltyvrije, wereldwijde licentie om alle IE-inhoud te gebruiken die je plaatst op Facebook of in verband met Facebook (IE-licentie). Deze IE-licentie eindigt wanneer je jouw IE-inhoud of je account verwijdert, tenzij je jouw inhoud hebt gedeeld met anderen en zij de inhoud niet hebben verwijderd.

Wat betekent dat nu?

Als je het opbreekt in stukjes:

  1. Afhankelijk van je privacy en app-instellingen.  Mogen derde sites jouw gegevens gebruiken? Mogen jouw gegevens gekoppeld zijn aan Facebook advertenties? Mag Facebook haar advertenties voor jou personaliseren? Bekijk je eigen instellingen. Om het personaliseren van Facebook Ads uit te zetten, ga je naar Youronlinechoices.eu.
  2. Niet exclusief. Het onvervreembare auteursrecht dat op al jouw foto’s en video’s zit, blijft.
  3. Overdraagbaar. Facebook mag deze licentie aan andere bedrijven overdragen.

Voor niks gaat de zon op

Facebook is een bedrijf. Dat een gratis dienst levert. Waarvoor je betaalt met je aandacht voor advertenties. Als consument zoeken we altijd de beste prijs / kwaliteit verhouding. Gezien de 1.28 miljard Facebookgebruikers, kun je stellen dat Facebook veel waarde biedt voor de prijs die het vraagt.

De voorwaarden die Facebook stelt, kun jij, legaal gezien als gebruiker, niet aanpassen. Dat is zoiets als geld van je energieleverancier terug claimen omdat je de prijs verlaagt. Je kunt wel je volksvertegenwoordiger eens aan zijn jasje trekken. Maar privacy staat gewoon niet erg hoog op de agenda van het volk, dus ook niet bij je volksvertegenwoordiger.

Stel jezelf de volgende vragen

Als iedereen in je omgeving Facebook gebruikt, maar jij dat liever niet doet vanwege je privacy, moet je dat ook zeker niet doen. Heb je er vraagtekens bij, dan moet je voor jezelf bepaalde vragen gaan beantwoorden:

  • Gebruik ik Facebook om dingen uit mijn eigen leven te delen, of om te kijken wat mijn vrienden en familie delen? Er is niks mis met een ‘lurk-account’: alleen om op de hoogte te blijven.
  • Wat ik deel op Facebook, is dat alleen voor mijn vrienden? Of ook hun vrienden? Of is het openbaar? Dat is je privacy instelling. Persoonlijk heb ik alles op openbaar gezet: dat is wie ik ben en wat ik laat zien. Ik zet geen dronkemans foto’s op Facebook, maar bijvoorbeeld wel een bericht over whisky.
  • Welke  instellingen heb ik voor Facebook advertenties?
  • Welk risico loop ik? Dat je publiekelijk geassocieerd wordt met iets waar je liever niet mee wordt geassocieerd. Bijvoorbeeld als niet-drinker worden getoond bij whisky-reclame. Ook dat is in je instellingen in te stellen. Of dat je foto’s bedoeld voor je vrienden, door de hele wereld bekeken kunnen worden. Ook dat is in je instellingen te regelen.

Je eigen voorwaarden stellen

Je stelt je eigen voorwaarden aan Facebook dus:

Maar NIET door copy / paste van een oude hoax. Zie ook de Engelse toelichting (per 28 nov 23 offline op Gawker).

Bron afbeelding “Facebook drowning” door MKH Marketing 

DOWNLOAD Facebook voor bedrijven checklist

Alles om snel en effectief je Facebookpagina goed live te zetten

Facebook voor bedrijven facebookpagina checklist

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *