Gratis of goedkope linkbuilding? Kosten zijn onvermijdbaar

brand
SEO Linkbuilding uitbesteden

Gratis of goedkope linkbuilding? Kosten zijn onvermijdbaar

Iedereen die hoger wil scoren in Google komt vanzelf uit bij het bouwen van backlinks naar zijn website. Op zoek kom je eerst uit bij gratis linkbuilding tips en uiteindelijk kijk je toch ook maar naar goedkope linkbuilding. Maar beschouw je linkbuilding als langdurig marketingmiddel, dan zie je vanzelf een andere ROI en ook een ander kostenplaatje. Dit artikel duikt in de kosten van linkbuilding: valkuilen, opbrengsten en praktische tips. 
Waarom linkbuilding? Google’s zoekresultaten worden voor 50 procent bepaald door links. Google ziet die namelijk als stemmen: een website met veel relevante stemmen komt hoger in Google. Links krijg je, verdien je, bouw je en kun je kopen.

Gratis linkbuilding

Er zijn een aantal manieren om gratis links te krijgen:

  • Aanmelden bij relevante bedrijvengidsen en startpagina’s;
  • Het vragen van je fysieke partners (zoals klanten, leveranciers en verenigingen) om een link;
  • Het plaatsen van links op andere pagina’s en websites die je beheert. Social media zoals Facebook, Twitter en Instagram bijvoorbeeld. Of aparte landingspagina’s en productensites.
  • Intern linken op je website: die zijn net zo belangrijk voor Google namelijk.

Maar dit is dus niet echt linkbuilding: er wordt niet gebouwd. Alleen de logische plekken worden ingevuld. Gratis linkbuilding bestaat niet.

Links verdienen: contentmarketing

Slapend rijk worden door gratis linkjes naar je website te krijgen bestaat niet. Je moet ze verdienen. Wanneer je een supergoed artikel of stuk content plaatst, is er kans dat je bezoekers die delen via social media, een mailtje en heel soms een link vanaf een andere pagina. Artikelen op Bloeise bijvoorbeeld worden geregeld gebruikt door studenten die Bloeise citeren als bron. Dat is content marketing.

Wil je met content mensen naar je website trekken en zo links verdienen? Hier een aantal mogelijkheden:

  • Schrijf lijstjes: 10 tips voor, 5 valkuilen om, 8 redenen waarom. Lijstjes werken omdat je als lezer gaat afvinken wat je wel weet en nieuwe punten leert.
  • Beantwoord vragen: kijk naar je doelgroep. Welke vragen hebben ze? Waar zitten ze mee? Welke antwoorden zoeken ze voordat ze jouw product of dienst willen overwegen?
  • Interview: je collega’s intern of je klanten. Praat vooral over de business: trends, kansen, bedreigingen en nieuwe ontwikkelingen. Dat is echte informatie waarin mensen in geïnteresseerd zijn.

Richt je je op bedrijven? Lees dan zeker deze longread over b2b contentmarketing.

Linkbuilding: waar moet je opletten? Veertien punten!

Je wil aan de slag met linkbuilding. Na het lezen van een eerste artikeltje “10 Linkbuilding tips” ga je direct links bouwen. Maar dat kan helaas desastreus uitpakken: Google heeft strenge regels en kijkt naar de volgende veertien aspecten:

  1. Do-follow en no-follow. Deze tag vertelt Google of de link wel of niet ‘een stem’ is. Soms noem je in een verhaal bijvoorbeeld je concurrent en daar wil je niet op stemmen. Google verwacht ook een zeker aantal no-follow links naar je website. Zijn die er niet? Dan vermoedt Google dat er iets niet klopt.
  2. Betaalde links.Betalen voor links is een no-no. Als je het al doet, bijvoorbeeld omdat voor het verkeer, dan verwacht Google dat het een no-follow link wordt. Nu heeft Google natuurlijk geen inzichten in betalingsgegevens, maar zijn ze wel meester in het herkennen van bepaalde patronen.
  3. Ankertekst. De tekstlink waar je op klikt. Als al je links alleen maar mooie zoekwoorden als anchors heeft, is dat een sterk signaal naar Google toe dat iemand linkbuilding aan het doen is. Google verwacht óók anchors zoals: klik hier, website of bedrijfsnaam.
  4. Domein. De link moet komen van een website of pagina die verband houdt. Het moet in hetzelfde ‘kennisdomein’ liggen. Een link naar een slager van een kapper is minder waardevol dan van een schapenboer.
  5. PR-rank. Een verouderd begrip dat je vaak hoort: vernoemt naar Google-oprichter Larry Page. Het is een getal op een schaal van 10 wat via een algoritme aangeeft hoe groot een website is. Google is 10 bijvoorbeeld, Nu.nl is 7, een gemiddelde gemeentewebsite is 5. Per stap was het een factor 10. Waarom is dit verouderd? Google geeft deze ranking niet meer sinds november 2013. Alleen oudere sites hebben een PR-rank. Een link van een PR-5 website geeft veel meer waarde dan een link van een PR-2 site.
  6. De leeftijd van het domein telt ook mee. Hoe ouder het domein waarvan wordt gelinkt, hoe beter.
  7. Krijgt jouw website binnen een week direct 40 links met mooie zoekwoorden? Sterk signaal aan Google dat er wordt gelinkbuild. Google verwacht een organische groei: af en toe, onregelmatig en afwisselend.
  8. Aantal links per domein.Een website die 10 links krijgt van 10 verschillende domeinen vindt Google interessanter dan een website dat 100 links krijgt van hetzelfde domein. (een domein is een website url).
  9. Unieke IP adressen. Een webbouwer gebruikt vaak dezelfde server voor meerdere klanten: shared hosting. Prima voor de hosting, maar de links van al die sites zijn minder waard dan wanneer er andere IP-adressen worden gebruikt. Google kijkt zelfs naar de groepen IP-adressen van een provider.
  10. Aantal links op de pagina. Een pagina met 100 uitgaande links geeft 100x minder linkwaarde door dan een pagina met maar één link.
  11. Plaats van de link op de pagina. De eerste link op een pagina geeft meer linkwaarde dan een link onderaan de pagina.
  12. Grootte van de link. Ook de grootte van het lettertype is van belang. Dito bij afbeeldingen met een link.
  13. Social media. Links duiden op populaire content. Social media berichten ook! Een pagina met veel links maar totaal geen links op social media, doet Google wederom fronsen.
  14. Het geheel aan backlinks naar je website heet een backlinkprofiel. Deze moet afwisselend zijn: do-follow en no-follow, sites met hoge PR en lage PR, diverse anchors, van bedrijvengidsen, partners en ook social media. Focus je daarom nooit op één manier van linkbuilding.

De regels van linkbuilding

Mooi stukje uitleg door Cyrus Shepard van MOZ (bekend van de MozRank):

Linkbuiding waarde

Het zal je wel duidelijk zijn: Google is helemaal niet blij met linkbuilding! De enige reden dat Google het enigszins toelaat, is als het waarde toevoegt voor de lezers. Waarde is het vijftiende punt en het meest belangrijke! Dus geen goedkoopste autoverzekeringen! links zomaar Hypotheek aanvragen! in een zin Fiets kopen? plaatsen. Het moet de lezer verder helpen, zoals de link hierboven over b2b contentmarketing: die brengt je naar het beste artikel in Nederland over dat onderwerp. (seriously)

Links beoordelen

Er zijn nog een aantal punten waarop je een binnenkomende link kan beoordelen, naast PageRank:

  • TrustRank: een score van 0-10. In 2004 ontwikkeld om spam-sites tegen te gaan. Betrouwbare sites geven met een link aan jouw site ‘trust’ door. Maar link jezelf naar onbetrouwbare sites, dan kost je dat ook weer ‘trust’. (bron: Combating Web Spam with TrustRank)
  • Domain authority: een score van 0-100. Voorspelt hoe goed een site zal scoren in Google. Bedacht door MOZ. Er zijn 4 factoren waarop DA wordt bepaald: de prestige van een website en de auteurs, kwaliteit van de getoonde informatie, de informatie en website die centraal staan en de concurrentie rondom een onderwerp.
  • Page authority: zoals domain authority maar voor een specifieke pagina.
  • MozRank: ook bedacht door MOZ, een score van 0-10. Het geeft de link populariteitsscore aan. Dit cijfer verhoog je door links te verkrijgen van populaire of semi-populaire pagina’s.

De beste gratis tool voor het vinden van de Domain authority, page authority en MozRank is CheckMoz.com. Let op dat je de juiste URL geeft, inclusief HTTPS of HTTP, WWW of zonder WWW.

Goedkope linkbuilding of kwalitatieve linkbuilding?

Goedkoop is duurkoop. Maar dat wil je niet horen. Dus we gaan in op goedkope linkbuilding, maar wel met de kennis die je hierboven hebt opgedaan.

linkbuilding uitbesteden

Je komt deze advertentie tegen en klikt erop. En wat beloven ze verder?

voorwaarden linkbuilding

We nemen het stapsgewijs door:

  1. Domain authority.
  2. Gaat ook over domain authority.
  3. Aantal links op de pagina.
  4. Belangrijk voor SEO, maar slechts indirect belangrijk voor linkbuilding.
  5. .Edu en .gov domeinen zijn interessant, maar het gaat vooral om het aantal links per domein.
  6. Er staan 500 karakters omheen van je eigen content: dus het zal enigszins relevant zijn en waarde
  7. Unieke IP-adressen.
  8. Een resultaat.

Kijk nog eens naar het lijstje hierboven van de aspecten om op te letten. No-follow? Groei? Anchors? Krijg je opeens 30 PR 6 links met do-follow link in één dag op hetzelfde mooie zoekwoord, dan werkt goedkope linkbuilding heel erg contraproductief (levert je geen zak op).

Linkbuilding kosten

Wat moet kwalitatieve linkbuilding kosten? Daarvoor moet je eerst kijken naar de ROI: wat het oplevert. De volgende zes punten zijn van belang:

  1. Het zoekverkeer per zoekwoord.
  2. De positie van je website in Google: hoe hoger hoe meer kans op kliks.
  3. De invloed van linkbuilding op je positie in Google: de kwaliteit en kwantiteit volgens bovenstaande punten.
  4. De CTR van je website in de zoekresultaten: klikken mensen wel op jouw resultaat?
  5. De relevantie van het Google verkeer voor jouw website: klikken ze direct weer weg?
  6. De conversie die eruit volgt. Die kun je meten met Google Analytics. Een zoekwoord als “hotel texel kerst 2016” heeft een laag zoekvolume, maar iedere bezoeker die hierop binnenkomt op je website, scoort. Andersom heeft een zoekwoord “online marketing” enorm veel zoekverkeer, maar komt dit zelden tot enige conversie.

Een goede linkbuilder doet dus ook een zoekwoordanalyse, wijst je op de titels en meta-descriptions van je pagina’s en verifieert of je Google Analytics goed hebt ingesteld. Een goede linkbuilder levert kwaliteit, en kwaliteit kost geld. Kijk je bijvoorbeeld naar de kosten van één link: het vinden van een geschikte partner, het sturen van een mailtje en het opvolgen daarvan kost al snel 20 minuten. Goedkope linkbuilding is dus per definitie geen handmatige linkbuilding.

Linkbuilding pakketten of een linkbuilding abonnement?

Kwalitatieve linkbuilding heeft tijd nodig. Een snelle hit & run werkt niet bij linkbuilding: je moet gestaag de links bouwen. Daarvoor is linkbuilding een continue taak die je erbij doet. Wil je linkbuilding uitbesteden? Kies dan geen ‘linkbuilding pakketten’ maar een ‘linkbuilding abonnement’: die zorgen voor gestage groei van je backlinks.

Partijen die linkbuilding pakketten aanbieden hebben doorgaans honderden of duizenden websites onder hun beheer die van slechte kwaliteit zijn en vaak totaal niet relevant. Voor hun is het een kwestie van de software starten, automatisch linkjes toevoegen en geld verdienen: ze doen totaal geen moeite voor je. De pakketten voor linkbuilding zijn vaak schaalbaar: meer geld betekent direct meer links. Die zijn dus ‘spammy’ en precies waarvoor Google het algoritme Penguin in het leven heeft geroepen. Hiermee herkent Google hun gedrag en worden je mooie nieuwe links toxic en leveren je een penalty op van Google (niet goed). Linkbuilding pakketten zijn weliswaar vaak goedkoop… maar zoals de Amerikanen zeggen: ‘if you pay peanuts then you’ll get monkeys’.

Linkbuilding met garantie werkt niet

Een partij die jou gegarandeerd op de eerste positie in Google krijgt, is je aan het bedonderen. Het lukt weliswaar op korte termijn, maar niet op lange termijn. Google verandert namelijk dagelijks de verschillende algoritmes die de posities bepalen, en kijkt naar minimaal 200 verschillende factoren. Op al die factoren heeft niemand invloed.

Een linkbuilder kan alleen een ‘inspanningsverplichting’ doen: voor deze kosten doe ik dit en dit voor je en dat heeft in het verleden dat resultaat opgeleverd bij anderen. Typisch kun je op de eerste pagina komen, maar ook dat is nog afhankelijk van het zoekwoord: “autoverzekering” is bijvoorbeeld een zoekwoord met belachelijk veel concurrentie. Als linkbuilder kun je daarvoor niet stellen dat je voor x bedrag op positie x komt. Het beste is als een linkbuilder je proef laat draaien met één zoekwoord en laat zien wat de impact is op de positie.

Linkbuilding goedkoop uitbesteden?

  • Kijk eerst welke zoekwoorden voor jou interessant zijn en optimaliseer je pagina, techniek en content. Daarmee krijg je je website al snel in de top 30.
  • Start vervolgens met linkbuilding: wat kun je zelf doen al doen met een beetje tijd?
  • Verdiep jezelf in de ins en outs van linkbuilding: overtuig jezelf om voor kwaliteit te gaan.

Linkbuilding uitbesteden? Hier lees je hoe een linkbuilding abonnement werkt

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *