Hoe gebruik ik Facebook voor mijn hotel?

brand

Gastblog door Genya van Belzen van RoomRaccoon

Facebook is sinds 2004 gelanceerd en heeft momenteel meer dan 2 miljard actieve gebruikers. Dat maakt het tot het grootste social media platform van de wereld. Op Facebook zijn veel reizigers actief, die vol verwachting zoeken naar een droomaccommodatie in een prachtige omgeving. Kunnen ze jou op Facebook vinden?

Facebook is niet alleen een platform om vrienden te maken met een klasgenoot uit groep 3 of je ex te stalken. Facebook wordt ook intensief gebruikt door bedrijven in de hotelindustrie. Veel hoteliers zijn actief op Facebook en dat is niet gek, want Facebook biedt verschillende voordelen.

Met Facebook kun je:

Laat ik ze even kort toelichten.

Zichtbaarheid creëren

Een Facebook-pagina is makkelijk aan te maken. Wat is belangrijk? Stel de juiste categorie in (hotel, B&B, resort, lodge of motel). Vul je naam, adres en telefoonnummer in en schrijf een korte biografie met informatie over jouw accommodatie.

Gebruik het logo van jouw hotel als profielfoto en gebruik als omslagfoto een foto van jouw hotelkamer (die er mooier dan ooit uit ziet). Pas de URL van Facebook aan met de naam van jouw accommodatie: facebook.com/denaamvanmijnhotel, en je bent klaar!

Reviews verkrijgen

Reviews zijn belangrijk in de hotelindustrie aangezien ze informatie geven over de kwaliteit van de accommodatie: is de badkamer schoon? Was de eigenaar aardig? Was het ontbijt lekker?

Facebook is een middel om reviews te verkrijgen. Streef er altijd naar om op reviews te reageren – vooral op de negatieve – wanneer je een review ontvangt. (hier vind je meer toelichting op Facebook reviews verwijderen)

Relaties opbouwen

Een relatie bouw je op door te communiceren met je volgers. Dit doe je door leuke posts te plaatsen en te reageren op comments die zij achterlaten. Enkele voorbeelden van leuke Facebook posts voor jouw hotel:

  • Tips: de inpaklijst die bruikbaar is voor jouw omgeving en klimaat;
  • Winacties: laat je volgers een foto plaatsen in ruil voor een verblijf;
  • Promoties: betaal 2 nachten en verblijf 3 nachten;
  • Humor:

 Humor op Facebook

Persoonlijk contact leggen

Facebook is het platform om informeel te zijn. Gedraag je zoals je met vrienden omgaat: geef een complimentje (met een blauwe duim), plan wat leuks samen (met een evenement) of maak een grapje (via een facebook post).

Potentiele gasten kunnen contact met je leggen via de Facebook chat: beantwoord vragen over rolstoelmogelijkheden of bezienswaardigheden in de buurt.

Directe boekingen stimuleren

Op Facebook kan je de ‘Nu Boeken’ knop gebruiken om meer directe boekingen te stimuleren. Via de link achter deze knop worden mensen direct naar de boekingsmodule op je website geleid. Via die boekingsmodule zien ze de kamerbeschikbaarheid en kunnen ze direct een kamer reserveren.

Facebookmarketing voor hotels - voorbeeld Victoria

Adverteren

Zoals het laatste nieuws heeft uitgewezen: Facebook weet veel (en dat is best eng). Maar als hotelier is dit eigenlijk alleen maar gunstig wanneer je een advertentie wilt plaatsen.

Bij het plaatsen van een advertentie kun je namelijk precies de meest waardevolle doelgroep targetten. Denk aan: mensen die geïnteresseerd zijn in reizen met een leeftijd van 18 tot 40 en woonachtig in de regio Den Haag. (hier lees je meer over adverteren op Facebook)

Conclusie

Veel mensen plaatsen een foto van hun reis (travel bragging). Meer dan de helft van de mensen wordt geïnspireerd om te reizen wanneer ze in contact komen met reisfoto’s van anderen op Facebook. Dus zorg dat jij – met jouw hotel, B&B of andere accommodatie –  ertussen staat.

Gastblog door Genya van Belzen van RoomRaccoon

Gastblog

Gastblogs zijn geschreven door gastauteurs: studenten, specialisten en betrokken marketingmedewerkers met een vlotte pen. Gastbijdragen zijn van harte welkom op Bloeise, omdat ze vaak een frisse blik werpen op bestaande onderwerpen waar we soms gewoon al teveel over hebben geschreven.
Alle artikelen van Gastblog

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *