Hoe optimaliseer je een landingspagina? – 9 praktische tips

brand

Iedereen die weleens een (online) campagne heeft gedraaid, groot of klein, zal er één gemaakt hebben: een landingspagina. Een aparte omgeving op je website, anders dan je homepage, waar bezoekers vanuit bijvoorbeeld Google, een betaalde advertentie of campagne op social media op landen. Met een landingspagina wil je zoveel mogelijk bezoekers laten converteren: iets aanschaffen of inschrijven. In dit artikel geven we je negen praktische landingspagina tips om dat te bereiken. Maar eerst: hoe krijg je überhaupt bezoekers naar die landingspagina?

Het begint met traffic

groot vliegtuig zet landing in met zonsondergang

Zoals een winkel klanten nodig heeft, heeft iedere website bezoekers nodig. Sommige zullen, zoals toevallige passanten in de winkelstraat, pardoes je website binnenwandelen. Het leeuwendeel zul je echter toch echt zelf naar je landingspagina moeten lokken. Dat begint met gedegen SEO (zoekmachineoptimalisatie) in de content op je landingspagina. Iedereen die weleens een website heeft gebouwd, zal erkennen hoe belangrijk SEO is. Het zorgt ervoor dat zoekmachines als Google jouw landingspagina (en dus website) relevant gaan vinden voor internetgebruikers. Er is echter een nadeel: het kan lang duren voordat Google dat vindt.

Om sneller traffic te genereren, kun je daarom gebruik maken van betaalde advertenties in allerlei soorten en maten. Denk aan banners, campagnes op social media, maar ook offline advertenties zoals een commercial of print. Met name Facebook Ads en Google Adwords worden het meest ingezet. Daarnaast kun je werken met je eigen marketingmiddelen, zoals een nieuwsbrief, je social media kanalen of een poster of flyer waarop je een actie aankondigt.

Bezoekers die je met dergelijke middelen naar je website leidt, wil je het liefst laten binnenkomen op een speciaal daarvoor ingerichte landingspagina. Maar hoe zorg je ervoor dat die landingspagina optimaal zijn werk gaat doen?

Jouw perfecte landingspagina: 9 tips

Wachtrij op luchthaven

Een landingspagina is te vergelijken met een landingsbaan. Als reiziger verwacht je een zachte landing, dat je aankomt waarvoor je instapte en dat alles soepel verloopt. Met deze negen landingspagina tips zorg jij voor een perfecte landing:

  1. Landingspagina voor mobiel. Verouderde website? Voor veel websites geldt dat al gauw *vijftig procent* van de bezoekers zullen binnenkomen via een mobiel apparaat. Zorg er dus voor dat jouw landingspagina mobielvriendelijk is! Als een bezoeker via zijn smartphone binnenkomt op een zooitje, gaat hij het echt niet later nog op zijn laptop proberen. Welk deel van jouw websitebezoek via een mobiel device plaatsvindt, kun je checken door middel van Google Analytics.
  2. Landingspagina die het verhaal doorzet. Laat je landingspagina naadloos aansluiten op de advertentie of campagne waarmee je de bezoeker naar binnen hebt gebracht. Als een bepaalde foto of titel ertoe heeft geleid dat je bezoeker naar binnen heeft geklikt, is het wel zo lekker voor de herkenbaarheid dat diezelfde foto of tekst terugkomt op de pagina waarop hij landt. Sterker nog: als het niet zo is, voelt hij zich wellicht een beetje misleid en klikt hij snel weer weg.
  3. Landingspagina schrijven vnauit de bezoeker. Je landingspagina vul je natuurlijk met relevante content. Denk er, bij het schrijven van de tekst voor je pagina, aan om altijd vanuit de bezoeker te schrijven en niet vanuit jezelf of het bedrijf. Leg uit wat voor jouw lezer de voordelen van jouw product, dienst of evenement (of wat dan ook het onderwerp van je pagina is) kunnen zijn. Leg niet je product uit, maar leg uit waarom jouw bezoeker daar iets aan heeft. Benefits not features.
  4. Landingspagina die werkt. Bouw vertrouwen op. Je landingspagina moet er professioneel uitzien en als bezoeker moet je één en al vertrouwen ervaren. Dat doe je door het vermelden van klantervaringen, webshoplogo’s, onderzoekscijfers, aantallen klanten die voor gingen, enzovoorts. En verlies vooral de veiligheid niet uit het oog: de consument van tegenwoordig verwacht een https-URL! Net als Google, overigens.
  5. Landingspagina die converteert. Zorg voor een helder en eenduidig verhaal. Je landingspagina dient maar één doel: de binnengehaalde bezoeker laten converteren! Dit is niet de plek voor lange verhalen of sfeerschetsen. Op deze pagina moet het snel en to the point. Gebruik opsommingen, een krachtige titel, een relevante afbeelding en ga tactisch om met witte ruimte. De aandacht moet uitgaan naar de call to action.
  6. Landingspagina die meedenkt. De inhoud van dat heldere verhaal bestaat hoofdzakelijk uit het wegnemen van eventuele drempels bij je bezoeker. Hij is al binnen op je website, dus de interesse is er. Bedenk wat voor de modale bezoeker nog argumenten zouden zijn om niet tot actie over te gaan en besteed je content aan het weerleggen van deze argumenten. Neem alle twijfel weg!
  7. Landingspagina die tot actie aanzet. Om de conversie op je landingspagina te verhogen, kun je ervoor kiezen urgentie-verhogende prikkels in te zetten. Als je bezoeker het idee heeft dat hij snel moet reageren – omdat er een beperkt aantal plaatsen beschikbaar is of omdat de actie maar tijdelijk is – zal hij veel eerder tot actie overgaan.
  8. Landingspagina die duidelijk is. Zorg voor een overduidelijke call to action die zich onderscheidt van de andere content. Een grote button of een strak formulier bijvoorbeeld. Het liefst komt zo’n button op verschillende plaatsen op je landingspagina terug: bovenin (direct zichtbaar als je landt), halverwege en nog eens als slot van je pagina. Bied je een formulier aan, vraag dan alleen het strikt noodzakelijke! Lange formulieren ontmoedigen en in het kader van de AVG mag je sowieso alleen noodzakelijke informatie vragen.
  9. Alles wat niet bijdraagt aan de call to action: schrappen. Geen pop-ups voor je nieuwsbrief, geen menu’s, sitemaps of banners voor een ander aanbod. Alle content moet bedragen aan de CTA.

De volgende tip: conversieoptimalisatie

Luxe - de volgende stap

Deze tips zijn echte inkoppers. Klaar voor de  stap naar het volgende niveau? Dat heet conversieoptimalisatie (CRO) en dat gaat uitgebreider in op het verleiden en beïnvloeden van de bezoeker. Een rode knop of een groene knop? De foto links of rechts van de tekst? Conversieoptimalisatie is de methodiek om dat cijfermatig te bepalen en zo je conversies geleidelijk te verhogen. In het blog Conversieoptimalisatie in de praktijk lees je er alles over.

Meer weten over het opzetten van een landingspagina? Bekijk onze dienst landingspagina.

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

1 Reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *