Luxe verpakkingen interessant voor webshops? Ja!

brand

De webshops schieten tegenwoordig, zowel in Nederland als daarbuiten als paddenstoelen uit de grond. Dat is ook niet zo verwonderlijk, want een webshop starten is helemaal niet (meer) zo ingewikkeld en de instapkosten kun je relatief laag houden. Hoewel dat allemaal positief is, is er één nadeeltje: de concurrentie kan, afhankelijk van de branche waarin jouw webshop zich begeeft, moordend zijn. Eén manier om je te onderscheiden van al je concurrenten, is het gebruik van opvallende, luxe verpakkingen.

Schoonheid zit van buiten

Er zijn wereldwijd legio onderzoeken rondom verpakkingsmateriaal uitgevoerd in winkels en supermarkten en ze tonen allemaal hetzelfde aan: consumenten bepalen hun productkeuze vrijwel geheel op basis van de verpakking. Een blitse, luxe verpakking met felle kleuren krijgt vrijwel altijd de voorkeur boven een saaie, goedkoop uitziende variant. Wat er dan verder op het label, ingrediëntenlijstje of zelfs op het prijskaartje staat, doet veel minder ter zake. We beoordelen puur op basis van de buitenkant.

Ook voor webshops!

Dat kan zo zijn voor fysieke winkels, maar hoe zit het dan met webshops? Ook daar is het belang van doordacht verpakkingsmateriaal met de juiste uitstraling enorm groeiende. In de huidige markt staat als een paal boven water dat partijen als Bol.com en Coolblue, die duidelijk herkenbare, slim ontworpen verpakkingen gebruiken, daarvan profiteren.

Ten eerste doet een luxe verpakking iets met het imago van je bedrijf. Dit is heel vergelijkbaar met de luxe verpakking naast de saaie verpakking in de supermarkt. Een consument die iets bij jou bestelt en vervolgens een fraai pakketje ontvangt, zal een positief gevoel overhouden aan die bestelling. “Ik heb echt een goede webshop gekozen!” Wanneer de bestelling arriveert in een goedkoop kartonnen doosje, is alle beleving weg.

Daarnaast vergroot een goed ontworpen verpakking de herkenbaarheid van je bedrijf. Als je bij vrienden over de vloer komt en er staat een doos in de hoek met de tekst ‘Daar ben ik dan, pak mij uit!’, dan weet je precies bij welk bedrijf ze iets gekocht hebben. Hoe vaker (potentiële) klanten in het dagelijks leven aan jouw bedrijf of merk denken, hoe groter de kans is dat ze bij jou kopen wanneer ze iets uit jouw branche nodig hebben.

Is dat niet duur?

Veel startende ondernemers gebruiken saaie, standaard verpakkingen omdat ze bang zijn dat de kosten anders te hoog worden. Het klopt dat bedrijven die duur verpakkingsmateriaal gebruiken die kosten uiteindelijk doorberekenen aan de consument, maar een luxe uitziende verpakking hoeft zeker geen vermogen te kosten. Een lekker gekleurd doosje met een eigen bedrukking is in de meeste gevallen al een perfect manier om te starten. Het enige wat je dan nodig hebt is een leuk design – met een beetje creativiteit kun je dat zelf – en een partij die de verpakking voor je kan bedrukken. Juist bij prijzenfestivals zoals Black Friday bijvoorbeeld kun je je met de juiste luxe verpakking positief onderscheiden.

Een partij gespecialiseerd in het bedrukken van luxe verpakkingen is De Voogt uit Montfoort. Dus ben je eenmaal overtuigd van het belang van een mooie, luxe verpakking, en is je design klaar, laat dan je luxe verpakking bedrukken door De Voogt

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

1 Reactie
  • Emma de Graaf schreef:

    Ik wist niet dat veel consumenten hun productkeuze baseren op de verpakking. Dat is interessante informatie. Binnenkort wil ik verpakkingsmateriaal bestellen voor mijn webshop. Ik ga me verder verdiepen in een verpakking die goed bij mijn producten zou passen. Als dat een hogere verkoop oplevert, is dat de investering zeker waard.

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *