Online recruitment content: zeven prikkelende tips voor beeld

brand

Een foto vertelt meer dan 1000 woorden. Met prikkelende bedrijfsfoto’s verleid je werkzoekenden en zorg je direct voor een interessante ervaring. Met deze zeven prikkelende tips voor je online recruitment zet jij je employer brand steviger neer met passende foto’s.

1. Spreek je doelgroep aan in beeld

Maak ten eerste niet de fout alleen maar foto’s van locaties, bureaus en producten te plaatsen. Mensen aanspreken doe je met foto’s van mensen. En zoek je studenten? Laat dan ook studenten zien in je foto’s. Bezoekers kunnen zich snel inleven in jouw verhaal als ze mensen zien waarmee ze zich identificeren. Zo wordt de emotie die ze zien ook de emotie die ze ervaren (zien is voelen, volgens de theorie van spiegelneuronen).

2. Ga voor kwaliteit die bij je past

Stockfoto’s herken je direct, want ze zijn ze te perfect en ongeloofwaardig. Daar wil je zelf toch ook niet werken? Neem de tijd en moeite om zelf professionele foto’s van je werkplekken en werknemers te laten maken. Kies foto’s die jouw bedrijfscultuur uitstralen.

Je wilt toch kiezen voor stockfoto’s omdat je geen budget of tijd voor een fotosessie hebt? Ok, (zo eigenwijs zijn wij zelf namelijk ook). Dan geven we je onze drie eigenwijze tips:

3. Stockfoto’s: gebruik aparte foto’sonline recruitment beeld

Want die vertellen een verhaal. Zoals een foto van een mier voor in de bouw of een estafetteloop voor teamwork.

4. Pixabay.com voor recruitment stockfoto’s

De grootste verzameling gratis foto’s in hoge resolutie die je commercieel zonder attributie mag gebruiken vind je op Pixabay.com. (Pluk nooit zomaar foto’s van het internet, want je krijgt een gepeperde rekening).

Ga naar Pixabay.com

5. Bewerk je stockfoto’s

Online recruitment stockfoto's bewerken

Zet je vormgever aan het werk met grijstinten, sepia kleuren, verrassende uitsneden en tekst erbij in een mooie font

6. Vergeet zoekmachineoptimalisatie niet

Een bestandsnaam ‘DSC94292.jpg’ zegt Google niets. ‘assistent-accountant-Den-Haag.jpg’ veel meer. Geef je afbeeldingen daarom altijd een passende bestandsnaam. En heeft jouw CMS de mogelijkheid om een alt-image tag toe te voegen? Gebruik die dan ook. Deze tekst wordt getoond wanneer de afbeelding niet laadt, wanneer de tekst/content wordt uitgesproken door een softwareprogramma en om Google te informeren wat er op de foto staat.

Met het verwerken van je zoekwoorden (functie + locatie) in de bestandsnaam en de alt-image tag zorg je voor betere vindbaarheid in Google. Maak je afbeeldingen ook klein voordat je ze in het CMS zet. Handige gratis tools daarvoor zijn Compressor.io en TinyPNG.

7. Leg je employer branding in beeld vast

Zeker in wat grotere bedrijven met meerdere mensen op HR en diverse afdelingen en locaties, kan het lastig zijn om altijd helder te hebben wie je als werkgever wilt zijn. Employer branding helpt, omdat je hiermee vastlegt hoe je als werkgever wilt worden beschouwd en ervaren.

Employer branding voorbeeld moodboard

Gebruik daarvoor een moodboard. Dat is een collage van beelden, soms tekst, waarmee je het werkgeversmerk vastlegt. Kernwoorden zoals bijvoorbeeld samenwerken, internationaal, successen vieren, kwaliteit- of klantgericht, kun je zo prima uitbeelden. Je moodboard inspireert, bevestigt en leidt vervolgens je uitingen.

DOWNLOAD het e-book: Gevonden! 43 online recruitment tips voor website, content en social media

+ BONUS! Vijf tips voor een efficiënte fotoshoot

43 online recruitment tips

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *