Waar let een SEO-tekstschrijver op?

brand

Een SEO-tekstschrijver schrijft de teksten die jouw bedrijf helpen met het hoog scoren in zoekmachines, terwijl de teksten fijn leesbaar blijven voor je bezoekers. De SEO-teksten zijn speciaal geschreven om hoog te eindigen in zoekresultaten in Google. Hierbij wordt rekening gehouden met het menselijke aspect, zodat de teksten bezoekers trekken die op je website blijven en zodoende overtuigd worden van je boodschap.

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Dit houdt in het geval van SEO teksten in dat deze teksten geschreven worden op een manier die optimaal is voor het verschijnen in zoekmachines. Een SEO tekst schrijver is gespecialiseerd in het schrijven van SEO-teksten en hij of zij weet dus precies wat er gedaan moet worden om goed te scoren bij Google. Meestal begint een SEO-tekstschrijver met een zoekwoordenanalyse. Dit betekent dat er gekeken wordt naar de zoektermen die vaak gebruikt worden. Daarbij wordt gecheckt welke zoektermen jou kunnen helpen met het hoog scoren in zoekmachines.

Een ander belangrijk aspect van een zoekwoordenanalyse is het uitzoeken van de termen waarmee je bezoekers trekt die tot de gewenste handeling overgaan, bijvoorbeeld het gebruiken van je dienst of het aanschaffen van je product. Dit wordt niet voor je hele website gedaan, maar voor elke pagina afzonderlijk. Zo weet je als bedrijf zeker dat de teksten die geschreven worden perfect op hun plaats komen.

De evolutie van zoekmachines

Google zoekmachine optimalisatie met SEO-tekstschrijven en hoogwaardige content

In de begindagen van zoekmachines en SEO was het zo dat hoe meer zoekwoorden je in je tekst propte, hoe hoger je in de zoekresultaten terechtkwam. Gelukkig is dat nu anders: deze werkwijze zorgde namelijk voor teksten die voor mensen enorm slecht leesbaar waren. Nu heeft bijvoorbeeld Google een veel intelligenter algoritme opgesteld voor het indexeren van zoekresultaten.

Bij het opstellen van de zoekresultaten kijkt de zoekmachine niet alleen naar wat je exacte zoekwoorden waren, maar ook naar de context van deze zoekwoorden. Als je webpagina veel synoniemen heeft van een bepaald zoekwoord, dan scoor je bijvoorbeeld hoger. Ook andere woorden die een verband hebben met de zoekwoorden worden meegerekend. Deze woorden en zinsdelen heten semantische zoekwoorden. Doordat Google rekening houdt met deze context kan Google de zoeker de meest relevante websites voorstellen.

Zoekwoorden en meer

Een SEO-tekstschrijver houdt dus rekening met zoekwoorden en semantische zoekwoorden. Daarnaast doet een SEO-tekstschrijver nog veel meer om ervoor te zorgen dat jouw website hoog scoort bij zoekresultaten. Zo stelt hij of zij de beste paginatitels op en kijkt degene naar de koppen. SEO-tekstschrijvers kunnen ook de meta-beschrijvingen opstellen: dit zijn de tekstjes die je in Google altijd ziet onder de link. Ook deze teksten kunnen zoekers overtuigen om naar je website te gaan.

Het is voor een SEO-tekstschrijver altijd van belang dat hij of zij een goede tekst produceert voor je website. De technische aspecten in combinatie met een menselijke schrijfstijl zorgen ervoor dat de teksten op je website niet alleen prettig lezen, maar dat ze ook gevonden worden op Google.

Gastblog door Textmakelaar.nl

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *