Waarom een goed doordachte huisstijl belangrijk is voor je bedrijf

brand
huisstijl-voor-imago verfdoos

Waarom een goed doordachte huisstijl belangrijk is voor je bedrijf

Gastblog door Roos Jansen van iWriter

Elk bedrijf zou een goed doordachte huisstijl moeten hanteren. Toch is dit (nog) niet vanzelfsprekend voor elke onderneming. Bedrijven hebben vaak te maken met diverse soorten documenten, waaronder contracten, polissen, offertes en rapportages of bijvoorbeeld reclame uitingen. Doordat diverse medewerkers deze documenten opstellen ontstaan er talloze variaties in opmaak. Jammer, want hiermee loop je een cruciale stap in je branding mis en zorgt dit ook voor een verwarrende structuur binnen je eigen bedrijf. Dit artikel deelt waarom een succesvolle huisstijl belangrijk is en wat je kan doen om deze te hanteren.

1 Een huisstijl geeft richting aan je bedrijf

Een huisstijl weergeeft je identiteit als bedrijf. Het laat de wereld zien wie je bent en waar je in gelooft. Wanneer je dit niet hebt opgesteld, is het voor je eigen medewerkers lastig om de richting van het bedrijf voor ogen te hebben. Daarnaast weet de buitenwereld hierdoor niet wat ze van je kunnen verwachten. Met een huisstijl laat je zien wie jij bent en wat jou onderscheidend maakt.

2 Een huisstijl creëert een imago

Een consistente huisstijl draagt bij aan een professionele uitstraling. Het zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen. Bepaal met je bedrijf welk imago je wilt hanteren en straal dit uit met je huisstijl. Aangezien huisstijl een breed begrip is, kan dit via allerlei varianten, zoals: kleur, beeld, lettertype, schrijftaal en geluiden. Wanneer je over wilt komen als bedrijf met veel oog en aandacht voor de klant, is het bijvoorbeeld niet slim om veel rode kleuren te gebruiken. Dit wekt te veel call-to-action en opdringerigheid op.

3 Een huisstijl zorgt voor verwachtingen

Met je imago creëer je verwachtingen bij consumenten of andere bedrijven. Hierom is het belangrijk dat je onderneming hier bewust van is om hier op in te spelen. Merk je dat je niet de gewenste klanten aanspreekt? Probeer dan je huisstijl aan te passen om in te spelen op de verwachtingen bij de consument. Zo heb je bijvoorbeeld koekjes in een kale verpakking om goedkoop over te komen en koekjes in luxe verpakkingen van dikker materiaal en warmere kleuren om luxe over te komen.

4. Een huisstijl maakt je herkenbaar

Met kleuren, geluiden en bijvoorbeeld de manier van spreken, maak je jouw bedrijf herkenbaar. Denk bijvoorbeeld aan T-Mobile met haar eigen ‘Jingle’. Wanneer iemand deze Jingle op de radio of op televisie hoort, wordt in veel gevallen gelijk aan T-Mobile gedacht. Door consistent en herhaaldelijk gebruik te maken van je huisstijl, ontwikkel je herkenning. Dit heeft weer invloed op de betrouwbaarheid van je bedrijf.

5. Je huisstijl consistent houden

Eén van de belangrijkste zaken is om een huisstijl consistent door te voeren. Het is essentieel dat er geen onverwachte veranderingen optreden en je stijl vrijwel hetzelfde blijft. Er zijn diverse manieren om een huisstijl op een professionele manier door te voeren en vast te houden. Een voorbeeld hiervan is door het gebruik van software die werkt op basis van centrale huisstijlsjablonen. Door eenmalig de huisstijlregels te definiëren binnen een corporate stijldocument, worden voortaan altijd en overal de juist lettertypes, kleuren, logo’s en marges gebruikt. Hierdoor ben je verzekerd van de juiste huisstijl en doet de vormgeving nooit afbreuk aan de inhoud. Daarnaast bestaat ‘slimme software’. Slimme software gaat nog een stapje verder. De context van de ingelogde gebruiker bepaalt dan de toe te passen huisstijl, logo’s en gekoppelde gegevens zoals adressen en telefoonnummers.

Controleer goed of jouw bedrijf haar huisstijl optimaal inzet. Zo niet? Bepaal dan samen met je team welke koers je op wilt gaan en schakel eventueel een huisstijlontwikkelaar in om je huisstijl aan te passen. Tot slot is het cruciaal om deze stijl aan te houden. Dit kan via verschillende software en draagt bij in tijdsefficiëntie, waardoor jij meer tijd hebt voor het échte werk!

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *