Europeanen blijven online winkelen na heropening van fysieke winkels

brand
Een webshop op een laptop, met een hand met een betaalkaart ernaast.

Europeanen blijven online winkelen na heropening van fysieke winkels

Amsterdam, 22 september 2020 – Het versoepelen van de maatregelen om het coronavirus onder controle te krijgen en de heropening van de fysieke winkels heeft weinig invloed gehad op het online winkelgedrag van consumenten in Europa. Dit blijkt uit onderzoek van Adobe naar de trends op het gebied van online winkelen tijdens en na de (intelligente) lockdown onder meer dan 3000* Europeanen. 59 procent van de ondervraagden winkelde tijdens de lockdown regelmatig online. Dit is nagenoeg gelijk aan de 60 procent die na de versoepeling van de maatregelen frequent een online aanschaf doet.

De coronacrisis heeft met name tijdens het tweede kwartaal van 2020 impact gehad op het aankoopgedrag van Europeanen. Uit het onderzoek blijkt dat 93 procent van de ondervraagden tijdens de periode van de (intelligente) lockdown ten minste één keer online heeft gekocht. Meer dan de helft (59%) van de respondenten maakte regelmatig gebruik  van e-commerce. Opvallend is dat 69 procent van de respondenten voor het eerst online een product kocht dat ze daarvoor alleen in de winkel kochten. Levensmiddelen, kleding en gezondheids- en verzorgingsproducten vormen de top drie.

Online winkelen blijft populair
Deze groei in de online winkelactiviteit, een logisch gevolg van de maatregelen tegen het coronavirus, is vervolgens gestabiliseerd. Bijna de helft van de respondenten (42%) zegt dat de sluiting van winkels als gevolg van de pandemie hen ertoe heeft aangezet meer online te besteden. Uit het onderzoek blijkt echter dat 60 procent van de respondenten nog steeds regelmatig online winkelt en hebben bijna alle ondervraagden (95%) sinds het versoepelen van de lockdown ten minste één online aankoop gedaan.

Het vermijden van grote menigten (55%), het vinden van de beste prijs (49%) en het besparen van tijd (45%) zijn de voornaamste redenen om meer online te winkelen. Waarbij voor de jongere generatie de beste prijs een belangrijke factor is (56% ten opzichte van 42% van de ouderen), terwijl het vermijden van druktes voor de oudere generatie op de hoogste plek staat vindt (52% ten opzichte van 38% van de jongeren).

Ruimte voor verbetering
Deze ontwikkelingen op het gebied van online aankoopgedrag van consumenten bieden kansen voor merken. Om deze ten volste te benutten, is het belangrijk om de online aangeboden klantervaring te optimaliseren. Van de respondenten geeft 35 procent aan een neutrale of negatieve online koopervaring te hebben gehad tijdens of na de lockdown. De belangrijkste redenen die worden genoemd zijn de traagheid en het slecht functioneren van de productpagina’s (40%) of de betalingspagina’s (34%).

Een negatieve online ervaring heeft direct impact op merken omdat potentiële klanten hierdoor een sterke voorkeur voor de grote online webwinkels creëren in plaats van de eigen kanalen van merken. Zo geeft meer dan de helft van de respondenten (54%) aan dat ze liever online aankopen doen via een grote webwinkel site of applicatie dan rechtstreeks via een merksite of applicatie (5%).

“Deze studie toont duidelijk aan dat klanten verwachten dat de hele retailsector hun online winkelervaring verbetert”, zegt Christophe Marée, Marketing Director voor Zuid- en West-Europa, Adobe. “De vraag is er, en de consumenten verwachten een aanbod via meerdere kanalen. In dit nieuwe digitale tijdperk moeten bedrijven hun klanten een overtuigende winkelervaring bieden. Om dit te bereiken, is het noodzakelijk dat ze de balans vinden tussen het verbinden van online en in-store ervaringen.

Veranderende aankoopcriteria
De huidige gezondheidscrisis heeft niet alleen de manier van consumeren van Europeanen veranderd, het heeft ook invloed op hun aankoopcriteria. Zo blijkt uit het onderzoek dat 48 procent van de respondenten zich nu meer zorgen maakt over waar de producten vandaan komen en hoe ze worden gemaakt. De twee belangrijkste redenen daarvoor zijn voor de respondenten steun voor lokale bedrijven tijdens de lockdown (58%) en de bescherming van het milieu (53%).

* Dit onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Advanis in juli 2020. Onderzoek is uitgevoerd onder respectievelijk 1.001, 1.012 en 1000 consumenten in Frankrijk, Duitsland en de UK.

Ingezonden persberichten vallen buiten de verantwoording van de redactie

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.