Extra voorbereiding webwinkels en vervoerders voor de feestdagenperiode

brand
Wees voorbereid Bestel op tijd campagne

Extra voorbereiding webwinkels en vervoerders voor de feestdagenperiode

Ingezonden persbericht

De feestdagen komen er weer aan en dat betekent dat er weer massaal online cadeaus besteld gaan worden. Sinds de lockdown bestellen consumenten structureel meer online (+19%1), de feestdagenpiek komt hier nog bovenop. De gehele e-commercesector heeft zich ingezet om aan de toegenomen vraag te voldoen. Ook tijdens de drukste periode van het jaar. Webwinkels verwachten tijdens de feestdagenperiode een omzetstijging van gemiddeld 70%2 ten opzichte van de reguliere verkoop.

Webwinkels en vervoerders nemen extra maatregelen om tijdens de feestdagen alle bestellingen op tijd te kunnen verwerken. Zo hebben vervoerders nieuwe pakketcentra geopend en de communicatie met de ontvanger via Track & Trace van het pakket nog verder verbeterd. “Vanwege de enorme versnelling in de markt en de groei is innoveren voor onze sector cruciaal. Ondernemers komen met steeds slimmere opties om te voldoen aan de wensen van de consument, gemak is hierbij leidend. Zo bieden webwinkels consumenten verschillende afleveropties, hebben ze hun distributiecentra opgeschaald en werken ze bijvoorbeeld met verpakkingsmachines om sneller en kleiner te verpakken,” zegt Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org.

Help de webshop en bezorger een handje

De sector is klaar voor de feestdagenpiek, maar vraagt de consument om de webshop en bezorger van zijn of haar pakket een handje te helpen. Met de campagne ‘Wees voorbereid – Bestel op tijd’ roepen webwinkels en vervoerders consumenten op om tijdig hun cadeaus te bestellen. Marlene ten Ham: “Door op tijd te bestellen, voorkomen we extreme drukte gedurende een paar dagen. Als de bestellingen eerder gedaan worden, kunnen we met de hele sector de verwachte drukte goed aan.”

Op 1 november gaat de campagne van start. In de radio- en online videocampagne staat Sinterklaas centraal, die blij is omdat de pakjes op tijd besteld en bezorgd zijn. De consument heeft namelijk ruim van tevoren de cadeauwensen doorgegeven. Marlene ten Ham: “Let goed op de levertijd die door de webwinkel wordt aangegeven, en bestel op tijd!”

Hoogste piek net voor Sinterklaas

De piekdagen liggen dit jaar naar verwachting op 26 november (Black Friday) en 29 november (Cyber Monday). Deze dagen vallen vlak voor Sinterklaas, waardoor er in de dagen in de aanloop naar het kinderfeest miljoenen pakketten ingepakt en bezorgd moeten worden. “We zien dat veel webwinkels al vroeg op de bestelpiek anticiperen. Zo bieden ze hun kortingsacties eerder aan en stimuleren ze met acties om hun bestellingen in één keer te doen. Dit biedt niet alleen extra voordeel voor consumenten, maar voorkomt ook extra logistieke druk”, geeft Marlene ten Ham aan.

Consumenten kunnen een aantal dingen doen:

  • Bestel de cadeaus ruim voor de dag dat je ze nodig hebt. Wacht niet tot het laatste moment als dat niet hoeft.
  • Bestel doordeweeks in plaats van in het weekend, om de piekdagen bij webwinkels en bezorgers te vermijden.
  • Als je het graag thuisbezorgd wilt hebben, kies dan een moment waarop je zeker weet dat je thuis bent en houd Track & Trace goed in de gaten. Wijzig de bezorging als je plannen veranderen, laat het bij de buren afleveren of op een ‘afgesproken plek’. De bezorger hoeft dan niet dubbel te rijden.
  • Als je niet thuis bent, laat dan je pakketten afleveren op een servicepunt. De pakketbezorger komt dan niet voor een dichte deur te staan, je kunt het pakket ophalen wanneer je wilt en je voorkomt dat het voortijdig in handen komt van degene die je wilt verrassen.
  • Meld je aan voor de nieuwsbrief van je favoriete webwinkel, zodat je weet welke aanbiedingen er zijn en wanneer.
  • Veel webwinkels geven ook kortingen in de periode voor de feestdagen. Ook zijn in de week voorafgaand aan Black Friday (26 november) al veel producten met korting verkrijgbaar. Wachten tot die ene vrijdag is dus in veel gevallen niet nodig.
  • Probeer je aankopen te bundelen bij de webshop en koop je cadeautjes in één keer bij de webwinkel.

Ga voor meer informatie over de campagne naar thuiswinkel.org/besteloptijd en download de visual van bovenstaande tips.

Ingezonden persberichten vallen buiten de verantwoording van de redactie.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.