Facebook voor het MKB

brand
Groeien en bloeien met Facebook

Groeien met Facebook. “Facebook Flower” by MKH Marketing

Als kleine ondernemer heb je niet het budget van een Pepsi of een Volkswagen om een gave Facebookactie op te zetten, laat staan dat je een heel vliegtuig of een Porsche onder handen kan nemen. Je deelt wel een foto van je collega’s, blije klanten, je nieuwe producten, maar het levert niet altijd zoveel interactie op. Hoe kun je als kleine ondernemer Facebook nou handig inzetten?

Facebook invullen

Het begint natuurlijk bij het goed invullen van je profiel. Bedrijven kiezen er vaak voor om hun logo voor de profielfoto te gebruiken en een sfeerbeeld voor de coverfoto. Dat kan ook andersom. Gebruik een foto van jezelf als je duidelijk het gezicht van de zaak bent. De profielfoto moet in ieder geval direct herkenbaar zijn en het gewenste gevoel oproepen. Bij grote bedrijven is dat al snel het logo (Bijvoorbeeld Guinness), omdat het merk “geladen” is. Consumenten hebben er allerlei positieve associaties mee.

Vul ook alle informatievelden zodat een nieuwe bezoeker weet wat je voor hem kan doen. Adresgegevens. Openingsuren. Routeomschrijving. En levensgebeurtenissen: deze plaats je in Facebook als “Mijlpaal” en die vertellen over grote veranderingen die je bedrijf ondergaat. Denk aan een spectaculaire opening, uitbreiding van je personeel, een nieuwe showroom, plaatsing van een koffieapparaat van topkwaliteit… Gebeurtenissen waarna je bedrijf anders is.

Fans krijgen voor je Facebookpagina

Als klein bedrijf ben je minder bekend en heb je minder bereik. De natuurlijk aanwas is daardoor gewoon minder. Promoot daarom goed je Facebooklink:

  • Maak direct een passende URL aan die makkelijk communiceert:  www.facebook.com/bedrijf. (ga naar je Facebookpagina en dan naar: Pagina-informatie bijwerken / Pagina Adres)
  • Communiceer deze URL overal online: op je site (als knop), via een nieuwsbericht op je site, in je e-mail handtekening, via Twitter, Linkedin, Hyves als je daar nog een profiel hebt, Google plus.
  • Communiceer de URL ook offline: op je visitekaartje, brochure, in je winkel met een bordje, in een gesprek over iets op Facebook, in al je advertenties.

Vind je eigen stem

“Ze geeft altijd van die handige recepten erbij. Koken is dan direct een stuk makkelijker! Door haar tips vind ik koken nog leuker.”

Ga jezelf niet anders voordoen op Facebook dan in het echt. Wanneer iemand je winkel bezoekt, ga je toch ook niet direct alle aanbiedingen roepen? En op een tuinfeestje ga je toch ook niet jezelf aanprijzen als de allerbeste accountant? Of meteen beginnen met een langdradig verhaal? Social media is vooral sociaal. Dat houdt in dat er interactie is, en wat je meldt of geeft, sluit zoveel mogelijk aan bij je publiek. De interactie die je nu al hebt met je klanten, als bedrijf met recht van bestaan, vertaal je gewoon online. Dus vraag je zelf af: welke vragen stelde klanten mij deze week? Wat is hun opgevallen in mijn winkel? Welke dingen vinden mensen interessant om te horen? En stel dan de ultieme vraag: waarom kopen je klanten bij jou en niet bij een ander? Dat beantwoordt namelijk de vraag: wat is mijn toegevoegde waarde.

3 redenen waarom iemand jouw pagina liked

“AH heeft pindakaas. Maar die van de Wereldwinkel is fairtrade en dat vind ik belangrijk als consument.”

  • “What’s in it for me?” vraagt de klant altijd. En hij (of zij) heeft altijd wel vragen: welke bands spelen er in dat nieuwe muziekcafé? Heeft de slijterij nog nieuwe Islay whisky’s? Hebben ze de kaart weer veranderd bij dat restaurant? Hebben ze die schoenen ook in mijn maat? Heeft de groenteboer ook vergeten groenten en hoe maak ik die klaar?
  • En soms willen klanten ook alles weten omdat ze betrokken zijn en je succes gunnen: bouw van het pand, het inrichten van je winkel, de verbouwing, keuze voor producten, wie er werken… mensen volgen mensen, en niet zo snel een bedrijf.
  • Interesses binden mensen. Wat vind jij Jack Nickolson’s beste film? Wat smaakt lekker bij die wijn? Hoe vind jij het einde van Breaking Bad? Als bedrijf faciliteer je mensen om invulling te geven aan hun interesses. Die interesse reikt verder dan je producten: hoe gebruiken ze het, wat voor gevoel geeft hun dat, hoe krijgen ze dat gevoel nog meer?

Vertalen naar Facebook

Facebook is vooral visueel. Dus beperk je begeleidende tekst. Mensen klikken alleen op een link als direct duidelijk is wat het ze oplevert. “Instant gratification” wil zeggen dat Facebook direct voldoening geeft van een actie. Dat is de reden waarom Facebook zelfs verslavend kan werken. Mensen klikken dus als je ze iets belooft. En ze blijven klikken als je het ze ook altijd geeft. Dat is ook de reden waarom titels als “12 handige tips voor klantenbinding” sneller de aandacht trekken. En stel interessante vragen, waar je volgers ook benieuwd naar zijn.

 

DOWNLOAD Facebook voor bedrijven checklist

Alles om snel en effectief je Facebookpagina goed live te zetten

Facebook voor bedrijven facebookpagina checklist

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.