Ga met de tijd mee van de online generatie

brand
Generatie Z - tieners op social media

Ga met de tijd mee van de online generatie

Gastcolumn door Maaike Vooren van M&ME Events

Of je het nu leuk vindt of niet. Je kunt er tegenwoordig niet meer omheen. Online content en social media. Ze maken inmiddels onderdeel uit van ons dagelijks leven. Vooral in die van jongeren. Even vijf minuten je telefoon aan de kant leggen is er niet meer bij! Stel je voor dat je wat mist! Dat tot grote ergernis van veel docenten. Iedereen heeft tegenwoordig wel de beschikking over een mobiele telefoon of tablet. Dat begint al op de basisschool.

Toen ikzelf nog niet zo lang geleden op de middelbare school zat, we spreken over halverwege de zero’s, was de mobiele telefoon al behoorlijk in opkomst. In mijn klas had zo’n 90 procent van de leerlingen een mobiel. De mogelijkheden waren nog niet zo geavanceerd als nu, maar er werd al veel gebruik van gemaakt. Inmiddels kan ik mij niet eens meer indenken hoe die tijd was. Een tijd zonder het internet bij de hand te hebben op je telefoon. Ik kan mij wel voorstellen dat het lastig is voor docenten die voor een klas met pubers staan en proberen de aandacht van de leerlingen bij de les te houden in plaats van op de telefoon. Maar is het eigenlijk wel zo verkeerd om je telefoon te gebruiken tijdens de les?

Ikzelf ben van een generatie die meegegroeid is met die ontwikkelingen. De kinderen en jongeren van nu die weten niet beter dan dat ze alles bij de hand hebben op dat kleine schermpje. Als ze iets niet weten zoeken ze het op. Toch is er in het onderwijs nog altijd veel weerstand op het gebruik ervan tijdens de les. In plaats van het onderwijs aan te passen aan de moderne tijd en kinderen klaar te stomen voor de toekomst zijn lessen nog altijd voornamelijk statisch en voor kinderen vaak saai. Dat terwijl scholen alle mogelijkheden hebben om de lessen leuker en interactiever te maken. Veel scholen hebben tegenwoordig bijvoorbeeld een digibord. Social media heeft voor veel docenten nog altijd een negatieve ondertoon terwijl de mogelijkheden die bijvoorbeeld Facebook biedt ideaal zijn voor interactieve opdrachten voor school. Maak een Facebookgroep aan met je klas en geef ze een opdracht mee om in de groep te posten. Laat leerlingen op elkaar reageren en met elkaar discussiëren. Op deze manier krijg je interactieve lessen en leren de leerlingen social media op een goede manier te gebruiken.

Ik heb zelf Media & Entertainment Management gestudeerd. Het woord media zit daar nota bene in, maar er echt gebruik van maken? Dat gebeurde minimaal. Het is toch bijzonder dat bij een media gerelateerde opleiding het gebruik ervan tot het minimum is beperkt. Er werd wel eens een YouTube filmpje vertoond en er werd gebruikgemaakt van een PowerPoint maar die mogelijkheden waren er tien jaar geleden ook al.

Kennis doe je tegenwoordig niet meer alleen op in de schoolbanken of in de bibliotheek. De kennis bevindt zich veelal online. Natuurlijk moet je opletten met wat echt is en wat nep is. Maar is het niet beter nu al aan te leren dat niet alles wat je online vindt echt is? Laat leerlingen uitzoeken welke berichten die zijn verspreid echt zijn en welke verzonnen, een zogenoemde hoax.

Het gaat niet alleen om online tools en social media die prima inzetbaar zijn in lessen. Wat te denken van de audio en visuele mogelijkheden. Iedere docent is tegenwoordig in staat zijn eigen filmpjes te maken. Waarom wordt die mogelijkheid dan niet gebruikt om bepaalde handelingen of onderwerpen nog eens uit te leggen in een video? Plaats deze in de aangemaakte facebook groep of op bijvoorbeeld de website van de school. Hiermee geef je jongeren de kans de uitleg nog eens terug te zien en het op het eigen tempo op te nemen en er vervolgens mee aan de slag te gaan. De docent krijgt minder vaak dezelfde vragen en kan daardoor meer aandacht besteden aan het geven van interactieve lessen.

Mijn advies aan alle scholen op welk niveau dan ook. Stop met de weerstand tegen (social) media! Dit gevecht valt niet te winnen. Ga de digitale en online wereld gebruiken en maak kinderen, jongeren en studenten klaar voor de online wereld.

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.