(Emerce) Gamification als marketing tool

brand

De opmars van gamification vindt zijn weg van HR tot steeds meer marketingtoepassingen: branding, loyaliteit en omzet. Per definitie zorgt gamification voor meer engagement. Hoe is de koppeling van gamification naar merkbeleving te maken op een manier die de consument echt aanspreekt?

HR Gamification

Veel gamification toepassingen richten zich op werknemers of potentiële werknemers. Om aan te geven dat games niet het tegenovergestelde zijn van werk, kwam al snel de term serious games opzetten. Serious game is een spel met een ander doel dan primair vermaak. Bij HR kun je denken aan bewustwording, gedragsverandering en overdracht van informatie. Beleving is het sleutelwoord.

Door een diepe beleving wordt ook de intrinsieke motivatie beïnvloed. Steeds meer games richten zich op het gedrag: zo leren 120.000 rijksambtenaren bewuster omgaan met de risico’s die komen kijken bij digitale informatie met de game LEK! van MAD Multimedia. Gamende ambtenaren klinkt in eerste instantie misschien niet direct als een goede investering, totdat je het alternatief gaat berekenen om diezelfde 120.000 ambtenaren te trainen via workshops.

Lees verder op Emerce

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.