GASTBLOG: Besparen ten koste van wat?

brand
Ollie Withouck van Selligent

GASTBLOG: Besparen ten koste van wat?

Ollie Withouck van Selligent

“Simply Change your life.”

Gastblog door Olivier Withouck

De overheid in Europa staat onder zware druk om besparingen door te voeren in de Europese landen. Een aantal factoren liggen aan de basis. De belangrijkste zijn ongetwijfeld de aanhoudende economische crisis en de meerkost aan de maatschappij van de vergrijzing van de bevolking. Gisteren had ik het genoegen om een event bij te wonen bij UWV in Amsterdam. UWV staat voor een enorme uitdaging : 60 miljoen euro besparen tegen 2015 en tegelijkertijd de relatie met de klant – klant is hier misschien niet de gepaste term – te onderhouden. De klant is de werkloze.

Kwetsbaar
Henk de Ruiter, hoofd Klantexpertise maakte duidelijk dat 35% van de klanten zeer kwetsbaar zijn als het aankomt op herintegratie op de arbeidsmarkt. Het zijn veelal mensen die niet zo vlot omkunnen met internet en die begeleiding nodig hebben voor online solliciteren. Door het sluiten van tientallen UWV kantoren in Nederland worden deze klanten gedwongen om alle processen zoals in orde maken van documenten, solliciteren, opleidingen gebruik te maken van de online dienstverlening. No way back maar ten koste van wat.

Multichannel
Tijdens de workshop van hoe gaan we UWV efficiënt digitaliseren komt een interessante discussie op gang. Binnen de profit sector is het belangrijk om een zo breed mogelijke waaier aan kanalen aan te bieden om de klantenretentie na te streven en de klant zo goed mogelijk te bedienen. Online chat, contact center, online bestellen, afhaalpunten, same day delivery. Succesvolle ecommerce bedrijven als Coolblue bieden alle mogelijkheden aan om hun klanten in de watten te leggen. Digitaliseren binnen de overheid gaat achter volledig tegen deze stroom in. Kanalen schrappen lijkt wel de boodschap. Kantoren sluiten, schriftelijke communicatie zoveel mogelijk beperken. Tegelijkertijd wordt met de tendens om zoveel mogelijk administratie afhandeling online te gaan realiseren, bespaard op telefoonverkeer.

Survival
De hamvraag hier is of door alle menselijke interactie te gaan beperken de doelgroep van hulpbehoevende sollicitanten niet volledig in de kou komen te staan en in hun werkloze situatie gaan berusten. Een onrustwekkende evolutie.  Besparen ten koste van mensen. Er is geen weg terug. Survival of the fittest …

Op zoek naar personeel?

download hier het gratis e-book Gevonden! 43 online recruitment tips voor website, content en social media.

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.