Gastblog: Color does matter

brand
Bergen kleur pigment

Gastblog: Color does matter

Gastblog door Tineke Hendriks van Warbij van JVH webbouw

Waarom is een gymzaal vaak blauw? Waarom staan de duurste producten altijd op ooghoogte? Overal zit een strategie achter. Een gymzaal is vaak blauw omdat studies hebben uitgewezen dat gewichtheffers door het zien van de kleur blauw zwaardere gewichten kunnen tillen. Zo hebben ook kleuren een grote invloed op de keuze van consumenten.  60 tot 80 procent van alle aankoopbeslissingen worden op basis van kleur gemaakt.

Kleuren roepen of blokkeren bepaalde emoties. Door het kiezen van de juiste kleuren kun je mensen dus ‘helpen’ om een bepaalde beslissing te maken of een bepaalde aankoop te doen.

Even een testje: op welk button klik jij? Rood of groen:

kleur in websites

Eigenlijk had ik gedacht dat het niet zoveel verschil zou maken. Rood wordt in Nederland gezien als de kleur voor gevaar ‘stop’. Maar ook als de kleur van liefde. Terwijl groen voor fris en gezond staat.

Maar het resultaat vertelde mij wat anders. Op de rode knop werd 21% vaker geklikt.

Het is wel goed om te weten dat kleuren per cultuur anders iets anders kunnen betekenen.

Daarnaast maakt de grootte van de button ook uit. De button moet niet te groot zijn, hij komt dan te schreeuwerig over. Maar te klein is ook niet goed, want dan valt hij niet op. De meeste mensen kiezen voor een tussenmaat, de breedte varieert van 100 tot 200 pixels.

Dit resultaat wil niet zeggen dat het in alle gevallen op gaat. Er is namelijk per branche een kleur die dominant is. Dit heeft te maken met de associaties bij de kleur. In de zorg wordt bijvoorbeeld veel wit (proper), paars (intelligent), blauw (betrouwbaar) en oranje (vitaal) gebruikt. Zwart staat voor dood, dus moet absoluut gemeden worden. Ook geel wordt niet vaak gebruikt in de zorg omdat dit voor zonneschijn en optimisme staat.

De meest geschikte kleuren zijn: rood, oranje, blauw en groen

Het is dus erg belangrijk om goede kleuren te kiezen voor je huisstijl en je website. Nog belangrijker is een kleur te kiezen die bij je organisatie past. Voor de call-to-action knop is het goed dat hij opvalt. De kleur moet in contrast zijn met de rest van de website.

Door JVH webbouw voor professionele website laten maken

 

 

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.