Gastblog: Een kijkje in de toekomst van online marketing

brand
jibo

Gastblog: Een kijkje in de toekomst van online marketing

Gastblog door Marit Vervaart van SeoOnlineMarketing.nl voor website optimalisatie

Technologie is contant in beweging en dat is fijn, want technologie kan het leven een stuk aangenamer maken. Inmiddels gaat die technologie verder dan we 10 jaar geleden hadden kunnen vermoeden. Veel daarvan is nog lang niet in onze levens verwikkeld, maar langzaam zien wij steeds meer nieuwe gadgets en snufjes die ook bereikbaar zijn voor het grote publiek.

Wearables, de nieuwe trend?

Wearables zijn smart apparaten die je draagt als een accessoire. Voorbeelden zijn de smartwatch en Google Glass. Je draagt ze dicht bij je en je bent daardoor snel op de hoogte van berichten, nieuws en updates. Ook al zie ik in mijn directe omgeving nog niemand met een smartwatch rondlopen, ik verwacht niet dat dit lang gaat duren. De grote merken komen met steeds mooiere designs en de functionaliteiten worden steeds uitgebreider. Ik verwacht dat binnen korte tijd niet meer alleen de vooruitlopers hiermee rondlopen, maar dat het net zo ingeburgerd zal zijn als bijvoorbeeld de tablet. Hier kun je als marketeer natuurlijk mooi op inspelen. Bedrijven die iets doen met gezondheid kunnen er gebruik van maken, want zon apparaatje rond je pols kan bijvoorbeeld de hartslag meten of het aantal stappen dat je hebt gezet. Ook kan er gemakkelijk gebruik worden gemaakt van iemands locatie. Bijvoorbeeld door men een speciale actie toe te sturen wanneer zij langs een winkel lopen. Of wat dacht je van een combinatie? Je hartslag gaat omhoog en je krijgt een melding van de koffietent aan de overkant van de straat: “Moe? Kom uitrusten met een lekker bakje koffie.”. Zomaar wat voorbeelden van wat er mogelijk is met deze nieuwe technologie. Dit soort zaken moeten natuurlijk wel goed gereguleerd worden, want je wilt niet constant bestookt worden met advertenties en meldingen.

Huishoudelijke apparaten gaan online

Het zal niet lang meer duren of huishoudelijke apparaten gaan allemaal online. Muzieksystemen die via je telefoon te besturen zijn bestaan al een tijdje, maar waarschijnlijk zullen er snel meer apparaten volgen. De verwarming, het koffiezetapparaat, de oven, de koelkast, noem maar op. Dit biedt natuurlijk fantastische mogelijkheden. Je bent onderweg naar huis en zet de verwarming alvast aan, je bent boven en wilt zo een broodje afbakken, met je telefoon vertel je de oven dat hij zichzelf mag gaan opwarmen. Even later krijg je vanzelf een seintje wanneer dit gebeurd is. Of er zijn wat producten uit de koelkast op en er wordt automatisch een boodschappenlijstje naar je telefoon verstuurd, zodat je snel even langs de supermarkt kunt. Hier kunnen marketeers natuurlijk ook op inspelen. Stel je boter is op? Bij een supermarkt is de boter nu 2 halen 1 betalen, dus je krijgt een advertentie te zien over die boter. Of je verwarming staat regelmatig erg hoog en ineens krijg je advertenties te zien van een energiemaatschappij met tips over hoe je kunt besparen op je energie.

Eng of een mooie kans?

Ik ben nu nog vrij mild in mijn voorspellingen. Dit zijn namelijk ontwikkelingen die al in volle gang zijn en in de verdere toekomst kunnen we nog veel gekkere dingen verwachten. De eerste robots voor het grote publiek, zoals de Jibo, worden al ontwikkeld en deze zullen ook steeds meer functies krijgen. De vraag is hoe wij onze privacy gaan bewaken wanneer vrijwel ons hele leven verwikkeld raakt met het internet en bedrijven steeds meer over ons kunnen achterhalen. Veel mensen vinden het een beetje eng, maar voor marketeers wordt het aantal mogelijke contactmomenten met consumenten enorm vergroot. Ook voor consumenten kan het voordelen bieden. Ze zullen namelijk steeds vaker advertenties te zien krijgen die aansluiten bij hun leven en waar ze dus ook echt iets aan hebben. Zeker iets om nu al mee te nemen in de lange termijnvisie van je marketing strategie!

 Marit Vervaart van SeoOnlineMarketing.nl 

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.