Een goede whitepaper? Schrijf je zo!

brand
Whitepaper tips

Een goede whitepaper? Schrijf je zo!

Gastblog door Sander Baas van Tekstwerf

Als bedrijf wil je jouw klanten helpen, door een oplossing te bieden voor een probleem dat hij heeft. In een whitepaper kun je vertellen dát je dat doet, en hoe. Niets nieuws, toch? Veel bedrijven gebruiken de contentvorm. Betekent niet dat ze dat altijd goed doen. Je tekst moet namelijk aan een paar voorwaarden voldoen, wil je er iets mee bereiken. Wij noemen de belangrijkste vier.

1. Pak de lezer gelijk bij z’n strot

Een whitepaper heeft standaard een probleem-oplossingsstructuur. Dat maakt het ook zo geschikt voor marketing van een (goed) product: je signaleert een probleem van de doelgroep en biedt gelijk een oplossing – jouw product. Dan is het wel enorm belangrijk dat de lezer zich herkent in de probleemschets. Doet ‘ie dat niet, dan ben je ‘m kwijt. Natuurlijk kun je het probleem iets aandikken, maar je kunt er geen creëren. Daar trapt de lezer niet in. Lukt het je niet om het probleem duidelijk op papier te krijgen? Ga dan na of er wel een probleem is, en of je wel een whitepaper moet willen.

2. Claim je autoriteit

Wat een whitepaper onderscheidt van andere marketinguitingen? Het objectieve karakter. Een whitepaper moet een semiwetenschappelijk artikel zijn, of daar in ieder geval op lijken. Dus kies voor een wat neutralere toon en onderbouw je claims met bronnen. Gecombineerd met een goede, accurate probleemschets zorgt dit ervoor dat de lezer je ziet als autoriteit. En dus eerder vertrouwt op de oplossingen die jij voorstelt om het probleem op te lossen…

3. Maak reclame, maar subtiel en objectief

Als je jouw betrouwbaarheid en autoriteit hebt vastgesteld, kun je reclame gaan maken. Maar wel subtiel! Noem bijvoorbeeld een hele reeks aan oplossingen voor het probleem, waarvan jouw product er eentje is – ’t liefst de laatste. Dit is een goede manier om extra objectief over te komen: welk onbetrouwbaar bedrijf prijst immers producten van anderen aan? En dat straalt weer af op jouw product, want een betrouwbaar bedrijf maakt toch de beste producten? Precies.

4. Schep ruimte

Zoals gezegd is het belangrijk om de (schijn van) wetenschappelijkheid hoog te houden. Maar aan de andere kant: het moet niet te droog worden, dan haalt de lezer het einde nooit. Verrijk je tekst daarom met beelden en infographics. Die ‘breken’ de lappen tekst, kunnen je verhaal vaak uitstekend ondersteunen én zorgen voor luchtigheid – mits juist vormgegeven. Tenslotte kun je de lezer pakken met de juiste tone of voice: persoonlijk, direct en toegankelijk. Zorg voor een optimale mix tussen wetenschappelijkheid en leesbaarheid.

Kind kan de whitepaper doen

Met deze vier tips schrijf je een effectieve whitepaper en krijg je jouw product bij je belangrijkste doelgroep: de mensen die het nodig hebben. De mensen met een probleem dat jij wilt oplossen. En daar doe je het toch allemaal voor?

Gastblog door Sander Baas van Tekstwerf

 

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.