Google maart core update 2019

brand

In maart was er een core update vanuit Google. Deze update heeft eigenlijk meer teruggedraaid dan geïnitieerd. Velen binnen de SEO community noemen deze core update meer een stap achteruit dan vooruit. Maar is dit ook echt waar? In dit artikel neem ik je mee in wat precies is gebeurd.

De community wilde deze update de “Florida 2” update noemen totdat Google hier een stokje voor stak. Danny Sullivan van Google zei op Twitter het volgende hierover:

Danny Sullivan names March 2019 Core Update

Om precies te weten wat er in maart 2019 gebeurde zoomen we eerst in op 1 augustus 2018.

Wat gebeurde er op 1 augustus 2018?

Volgens veel leidende experts binnen de SEO gemeenschap heeft deze core update veel effecten van de update van 1 augustus 2018 teruggedraaid.

In deze update werden veel YMYL (“your money your life”) websites geraakt. Dit zijn websites zijn impact hebben op iemands geldzaken of gezondheid. Voorbeelden hiervan zijn de website van Erasmus (ziekenhuis) of de website van de Rabobank (geldzaken).

De kern van deze update was dat het E-A-T principe (“Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness”) strakker moet worden nageleefd door deze websites dan websites in andere sectoren. Het E-A-T principe wordt vanuit Google met de dag belangrijker.

Kortom: Wanneer je een website hebt die impact heeft op iemands geldzaken of gezondheid moet het E-A-T principe strenger worden nageleefd.

De update van 1 augustus 2018 zorgde ervoor dat de websites die dit niet naleefde een forse drop in rankings zagen.

enquete Barry Schwartz impact on branches Google march core update

Bovenstaande afbeelding geeft de uitkomsten weer van een enquête die Barry Schwartz heeft afgenomen. De uitkomsten laten zien welke sectoren het hardst werden geraakt. Er is duidelijk te zien dat de medische sector (uit de ondervraagde) het hardst is geraakt door deze update. De update werd om deze reden (door de SEO community) gedoopt als de “medic update”.

Wat gebeurde er rond 12 maart 2019?

Rond 12 maart 2019 rolde Google nog een update eruit. Deze update was eigenlijk gericht op de update van 1 augustus 2018. Veel van de veranderingen die op 1 augustus waren uitgebracht werden nu weer teruggedraaid.

Onderstaand de resultaten van Barry Schwartz die nogmaals een enquête heeft uitgevoerd. Hierin is duidelijk te zien dat de medische sector nogmaals is geraakt door deze update.

Barry Schwartz enquete category of sites

Bovenstaande afbeelding geeft de sectoren weer die werden geraakt (volgens de uitkomsten van de enquête van Barry Schwartz. Te zien is dat wederom de medische sector het hardst werd geraakt door de update.

Wat interessant is aan deze update is dat veel website eigenaren hebben aangegeven dat “de gevolgen van de medic update werden teruggedraaid”. Zie de afbeelding hieronder die dit weergeeft.

Barry Schwartz enquete did you recover

Maar wat hebben deze website eigenaren precies gedaan om te herstellen? En hebben ze überhaupt iets gedaan om de gevolgen van de update van 1 augustus te overkomen? Onderstaande gegevens geven weer wat de website eigenaren precies hebben gedaan.

Barry Schwartz enquete was work done to improve the site

Conclusie

De update van de core update van maart 2019 is volgens de gegevens niet alleen het terugdraaien van de update van 1 augustus. Ondanks dat het een gedeelte van de gevolgen heeft teruggedraaid is dit bij lange na niet bij alle websites gebeurd.

Het is geen stap achteruit, ondanks dat dit voor sommigen wel zo aanvoelt. Het is een verfijning van het ingewikkelde algoritme van Google.

Ralf van Veen

Ralf is als ervaren SEO freelancer werkzaam voor een groot scala aan bedrijven. Van Nederlandse A-merken tot internationale webshops tot de bakker om de hoek. Ralf is gespecialiseerd in SEO, zijn kracht ligt bij technische SEO, linkbuilding en internationale SEO. Daarnaast geeft Ralf trainingen in[…]
Alle artikelen van Ralf van Veen

Reacties

1 Reactie
  • Interessant artikel! Zelf ben ik beginnend online marketeer dus dit is zeer handige en welkome informatie! Thanks!

  • Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.