Afgelopen zaterdag had ik het genoegen een Google plus presentatie door Google plus specialist Daniël Mulder bij te wonen, georganiseerd door #Cafe0222 (dank aan Duncan Whyte en Dave Huizinga). Als je meer wilt gaan doen met Google plus, raad ik absoluut aan om een volgende presentatie of workshop van Daniël bij te wonen. In dit blog wil ik de mogelijkheden om Google plus voor SEO (zoekmachine optimalisatie) bekijken. Want dat was de meest genoemde reden waarom de deelnemers aan de presentatie op Google Plus actief zijn.
Google Plus als sociale laag
Google plus is te vergelijken met Facebook. Maar dan zijn er nog veel minder mensen op actief. Om uitsluitend contact te houden met zoveel mogelijk vrienden en familieleden, is Facebook echt voldoende. En dat zal voorlopig zo blijven. Google Plus, de naam zegt het al, komt erbij. Het komt er als extra sociaal netwerk bij, maar ook als sociale laag tussen de andere Google producten: Google search, Google Drive, Gmail, Youtube, Adwords, Translate, Places, Maps… etc. Dus kun je uit Gmail direct een groep mensen uit je Google Plus kring mailen, kun je bestanden van Google Drive met je Google plus contacten delen en worden Google Plus posts en communities als resultaten in Google Search getoond.
Google Plus communities in Google Search
SEO Nederland is een hele actieve community op Google Plus over zoekmachineoptimalisatie. Beheerder Ronald Lever meldt een gestage stijging van de pagina als zoekresultaat op de zoekactie ‘SEO Nederland”. Nu is het geen kwestie van een community aanmaken “autoverzekering vergelijken” en wachten op meer Google verkeer; het is een resultaat van oa de geloofwaardigheid van de leden (Google authorship), de kwaliteit van de content en de onderlinge interactie.
Voor Google Search is interactie op Google Plus in groeiende mate belangrijk om te bepalen wat interessant is. En dus wat hoger rankt in Google. In zijn presentatie voor het Texelse publiek raadde Daniël dan ook stellig aan om een toeristische community over Texel te beginnen, met rubrieken als Evementen, Restaurants en Activiteiten, waarin Texelse ondernemers als lid van de community hun (interactieve en relevante) content delen.
Google Plusjes in Google Search
Het plusje is de like van Google. Je geeft die aan een post of pagina. Als iemand in jouw Google Plus vriendenlijst een pagina geplust heeft, dan zie je dat terug in Google Search. En die pagina rankt hoger in Google Search wanneer je zoekresultaten gepersonaliseerd zijn. Dus: als jouw website een plusje heeft gekregen van iemand met 12.000 vrienden op Google Plus, dan zien die 12.000 vrienden dat plusje staan wanneer ze een relevante zoekactie doen op Google Search.
Een voorbeeld met een zoekactie op “online marketing Den Helder“, met een gepersonaliseerd zoekresultaat en een niet gepersonaliseerd zoekresultaat (via een proxy server):
Wat valt op bij een gepersonaliseerd zoekresultaat?
- De zoekresultaten zijn anders; mijn eigen website staat op 1 en 2 omdat ik deze heel vaak bezoek. (lees verder over gepersonaliseerde zoekresultaten)
- Er staat bij het tweede zoekresultaat dat ikzelf en mijn Google Plus vriend Bart Sintenie deze pagina een +1 hebben gegeven.
- In het eerste zoekresultaat staat mijn auteursfoto en de tekst “van Thomas Lapperre – in 152 Google+-kringen“
Dat laatste punt is een zogeheten rich snippet. Je ziet het steeds vaker in Google zoekresultaten, zoals wanneer er een video op de pagina staat. Er wordt meer geklikt op zoekresultaten met rich snippets. En dat wil je graag als je je met SEO bezig houdt.
Google Authorship in Google Search
Het koppelen van je Google plus account aan je blogs en de content die je maakt, heet Google Authorship. Lees het stuk van Daniël over Google Plus Authorship implementeren, daarin staat dat hele stuk uitgelegd. De redenen die Google zelf geeft om dit wel te doen zijn:
- Via Google Webmaster Tools kun je zien hoe vaak jouw content in Google Search getoond wordt.
- Content met authorship is onderscheidend en gevalideerd.
- Het genereert meer volgers op Google+.
- Het helpt de lezers bij het vinden van je andere content.
- Het geeft lezers de mogelijkheid direct interactie met de auteur aan te gaan.
Google Plus links in Google Search
Alle links die je plaatst op Twitter en Facebook hebben totaal geen effect op de Google zoekresultaten. (vanwege “nofollow”). Een aantal links op Google plus zijn echter “dofollow” en genereren dus ‘juice’. Dat zijn in je profiel de website link en in een post de eerste link. Daarnaast heeft ook de interactie op Google plus gevolgen voor de ranking van je Google plus profiel. Zie de Google Plus Backlinking Cheat Sheet gemaakt door Daniël in samenwerking met Alain Sadon van SEOguru.nl.
Let op: tig nep accounts aanmaken en links plaatsen werkt niet; Google neemt in overweging hoe actief en dus hoe relevant de links op jouw profiel en posts zijn. Het betekent dus ook dat de tekst rondom de link in de post van belang is.
Google Posts in Google Search
Ook je Google Plus posts worden gerankt in Google search. In bovenstaande geval zocht ik op ‘linkbuilding met afbeeldingen’. Wanneer je niet gepersonaliseerd zoekt, worden Google plus communities getoond (net als Facebook communities en Twitter profielen) en ook Google plus posts worden getoond. Zie voorbeeld hieronder, met ongepersonaliseerde zoekactie op'”grenen dressoir op maat Zuid Holland’ :
Als eerste zoekresultaat zie je de post Grenen dressoir op maat in Zuid-Holland. Meubelmakerij Grenenhoeve geeft zelf aan bij monde van Albert Niekamp: “De woorden in de headline van de Google+posting vind je ook terug in de <title> tag van de website (aparte pagina dressoir) Als je een Google+ posting doet waarvan de woorden niet terug komen op de website rankt een dergelijke solitaire posting veel lager in search.
Website en posting moeten elkaar ondersteunen voor een hoge ranking, rel=publisher is dan ook een noodzaak om op de website te hebben staan als je tenminste producten verkoopt.”
Google plus is ideaal voor SEO
Samenvattend: puur als sociaal netwerk doet Facebook het beter dan Google plus: iedereen zit wel op Facebook. Kijk je alleen naar de zoekmachineoptimalisatie, dan zie je dat communities, plusjes, posts, links en authorship getoond worden in de zoekresultaten en effect hebben op de ranking. Meer weten over Google plus? Kijk op Google Plus Marketing en voeg Daniel Mulder toe aan je Google plus kringen!
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: