Google Plus: de 4 punten die je moet weten als bedrijf

brand
One account All of Google

Google Plus: de 4 punten die je moet weten als bedrijf

Je hebt waarschijnlijk van Google al de nodige mails erover gehad: Google heeft een eigen sociaal netwerk en wil graag dat je het gebruikt. Google+ of Google Plus. Inderdaad, net zoiets als Facebook. Maar dan anders. En ja, wéér een kanaal dat erbij komt. Gezien het organisch bereik van Facebookpagina’s flink aan het dalen is, kan het zinnig worden om eens te kijken naar Google Plus. Zoals je als bedrijf altijd om je heen moet kijken. Daarom: 4 punten die je moeten weten als bedrijf over Google Plus.

Gebruik je Google-diensten, dan heb je ook een Google plus profiel

Google is nu veel meer dan alleen zoeken. Diensten als Gmail, Google Analytics of Google Ads werken met een inlog en een profiel. Dat is gekoppeld aan een Google plus profiel. Met dezelfde inlog log je in op Google Plus. Dit is ook het geval met Google Calender, Drive, Maps en ohja, Youtube. Er zijn nu 540 miljoen maandelijkse gebruikers van Google diensten, (Gmail / Youtube commentaar) en daarmee Google Plus. Het tweede grootste social media netwerk, voorlopig nog ver achter Facebook (1.19 miljard gebruikers).

Google Plus is verbonden met Google zoeken

Mijn Google plus profiel naast mijn artikel

Wanneer je zoekt op Google, zie je soms bij een artikel een fotootje. Dat is het Google Plus profiel van de schrijver. Die extra informatie noemt Google “rich snippet” en de koppeling heet Google authorship. Daar wordt meer naar gekeken en sneller opgeklikt dan een zoekresultaat zonder een Google plus profiel.

Google plus in de zoekresultaten

Bart Sintenie heeft dit een +1 gegeven

Wanneer je ingelogd bent op Google, dan zie je de Google Plus activiteiten van je vrienden, in de zoekresultaten. Dit kan een +1 zijn, Google’s like, of wanneer een artikel door je vrienden gedeeld is. Ook dit is positief voor het krijgen van meer verkeer.

De 2 bovenstaande punten is de reden waarom online marketeers en bedrijven, iedereen die meer verkeer wil via Google, actief is met Google Plus. Ik zelf ook. En er komt nog veel  meer aan: hashtags gebruikt in Google Plus worden straks ook getoond in de zoekresultaten.

Google plus is net als Facebook

Beiden zijn sociale netwerken. Je hebt een eigen profielpagina waar je berichten op post, en je hebt een timeline met de berichten van je vrienden en pagina’s die je volgt. En beiden zijn een architectuur. Wat bedoel ik daarmee? Heel plat bekeken is Facebook een website waar je op inlogt en ‘dingen’ doet. Daarnaast heb je een smartphone met een Facebook applicatie. Met die applicatie log je niet in op de Facebooksite, maar je maakt gebruik van Facebookdiensten. Daarom is er ook een aparte app voor Facebook Messenger en Facebook Pages.

Ga je met je smartphone naar een website, bijvoorbeeld bloeise.nl, dan kun je daar reageren vanuit je Facebookprofiel. Ook dat gebeurt op de site met een Facebookdienst. Wanneer smartphones en websites zo gebruikmaken van Facebookdiensten, spreek je van een architectuur. Google werkt dus ook met een architectuur doordat alle Googlediensten via apps en sites gebruikt worden. Alleen heeft Google wel veel meer diensten dan Facebook: stap voor stap worden deze geïntegreerd met Google Plus.

Google Plus is anders dan Facebook

Hieronder 5 grote verschillen waardoor geleidelijk aan meer en meer Facebookgebruikers Google Plus gaan overwegen.

 

Dante Alighieri schreef de Goddelijke Komedie, met 7 cirkels in de hel, het vagevuur en de hemel.

  1. Een belangrijk verschil: op Facebook deel je alles met al je vrienden. Op Google Plus deel je met cirkels van vrienden. Voorbeeld: je hebt een (wild) feestje met vrienden. De foto’s daarvan wil je alleen delen met je vrienden, niet met je collega’s. In Facebook zijn je foto’s te delen met iedereen, je vrienden of je beste vrienden. Je kunt niet scheiden. In Google Plus zijn je foto’s te delen met iedereen, specifieke vrienden én vriendencirkels. Je selecteert gemakkelijk wie je foto’s wel te zien krijgen.
  2. Met Facebook kun je chatten. Met Google Plus kun je videochatten, met meerdere tegelijk: Google Hangouts.
  3. Een heet hangijzer voor Facebook: privacy. Facebook ontvangt veel negatieve commentaar op hun privacybeleid. Google net zo goed, máár in de perceptie van het grote publiek, verkoopt Facebook je privacy zodat bedrijven je kunnen ‘targetten’ met hun ads. En Google Plus heeft vooralsnog geen ads.
  4. Op Facebook ziet niet iedereen je bericht. Vrienden waar je weinig interactie mee hebt, krijgen je berichten niet te zien. En de berichten van Facebookpagina’s worden helemaal weinig getoond. Dat komt door de Edgerank van Facebook: het algoritme wat bepaald wie wat te zien krijgt. Google Plus toont je berichten aan de vrienden en cirkels die je selecteert.
  5. Als Facebook over mensen gaat, dan gaat Google Plus over passies. (volgens Google Plus goeroe Guy Kawasaki) Als gebruiker kom je op Google Plus sneller in contact met nieuwe mensen die je passie delen. Op Facebook onderhoud je vooral je relaties.

En nu?

Ik hoor het je al denken. Je hebt nu in ieder geval een kader voor Google Plus. Overweeg als bedrijf de volgende vragen:

  • Heb ik zelf als persoon al een Google Plus profiel? Hoe werkt het?
  • Zou Google Plus voor jou als persoon een alternatief kunnen zijn voor Facebook? Waarom wel en waarom niet?
  • Hoe belangrijk is verkeer via Google voor jou? Is Google Plus interessant genoeg voor meer verkeer?
  • Wat voor impact kan het integreren van meer Googlediensten met Google Plus voor jouw bedrijf hebben?

Lees meer blogs over Google Plus.

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.