Hoe haal je meer omzet uit je blog?

brand
typemachine. Wat zijn de verschillen tussen tekstschrijvers en seo-schrijvers

Hoe haal je meer omzet uit je blog?

Gastblog door Jordi Bron van Contany

Je hoort natuurlijk te bloggen voor je lezer en niet voor Google of puur voor de eigen winst. Maar uiteindelijk wil je toch eigen bedrijfsdoelen nastreven. Hoe kun je meer omzet uit je blog halen, zonder de lezer te veel te pushen?

Voor we deze vraag beantwoorden en tips geven, leggen we eerst kort uit hoe bloggen precies werkt. Sommigen denken bij bloggen niet verder dan af en toe wat leuks op een pagina posten. Bloggen is nog zoveel meer dan dat, gelukkig zien steeds meer bedrijven dat in.

Het ABC van bloggen

Bloggen voor uw bedrijf

Bloggen in de contentmarketing

Bloggen is essentieel voor contentmarketing. Bloggen wordt als middel gebruikt om beter gevonden te worden op Google en meer waarde voor de klant te bieden. Dit geeft uiteindelijk meer conversie voor je bedrijf.

Het is steeds moeilijker om hoog in de zoekresultaten te ranken en online succes te hebben. Hier richt contentmarketing zich op. Door blogs op een strategische manier in te zetten, laat je aan Google zien dat je wat te vertellen hebt. Regelmatig nuttige en waardevolle content plaatsen is niet alleen goed voor de SEO-activiteiten, maar ook voor de klantenbinding. Je lezer gaat je in de gaten houden en onthoudt je voor als ze je nodig hebben.

Relevante bezoekers door bloggen

Elke blog is een stukje van je branding, identiteit en profilering. Doordat je laat weten wie je bent en wat je doet, trek je ook bezoekers aan die in jou zijn geïnteresseerd. De lezer gaat actief op zoek naar informatie. Omdat jij relevante keywords voor zoekopdrachten gebruikt, trek je ook relevante bezoekers aan. Deze bezoekers zijn waardevol en gaan eerder over op conversie. Dit levert uiteindelijk dus meer omzet. Zo komen we bij de hoofdvraag van deze blog: hoe kan je het maximale uit de omzet van je halen?

8 Tips voor meer omzet door je blog

8 tips groei omzet met bloggen

  1. Schrijf vanuit je doel

Je blog schrijf je natuurlijk niet zomaar. Het is een investering in je bedrijf waar je uiteindelijk doelen mee wilt bereiken. Deze stel je van tevoren duidelijk op, zodat je doelgericht te werk kunt gaan.

  1. Denken vanuit doelgroep

Zonder lezers en bezoekers ben je niets in de online wereld. Om je doelgroep aan te trekken moet je denken vanuit je doelgroep. Analyseer wat ze willen lezen, wie ze zijn, wat voor keywords ze gebruiken, op welke media ze te vinden zijn etc.

  1. Schrijfstijl kiezen

Je wilt de lezer aanspreken. Hier hoort ook een aansprekende schrijfstijl bij. Deze mag best commercieel worden ingezet, zolang het er niet te dik bovenop ligt. De schrijfstijl moet ook consistent zijn in de vorm van formaliteit en de vertel persoon.

  1. Timing is everything

Timing is everything, wordt er vaak gezegd. Niets is minder waar. Het kan bepalend zijn om op het juiste moment een boodschap bij de juiste doelgroep te brengen. Je hier kunt je slag slaan of net misslaan. Het spreekt voor zich dat het niet verstandig is om ‘s nachts berichten te delen op social media. Maar welke tijdstippen geven de hoogste omzet? En hoelang van tevoren kun je het beste een event promoten? Dit zijn interessante dingen om te onderzoeken.

  1. Aantrekkelijke lay-out

Je blog moet aantrekkelijk ogen en dus uitnodigen om te lezen. De lezer bepaalt in de eerste oogopslag of ze je blog willen lezen of niet. Zorg voor een duidelijk overzicht en maak gebruik van aantrekkelijke kleuren, kopjes en afbeeldingen.

  1. Gebruik call-to-actions

Call-to-actions werken, dat is meerdere malen bewezen. Je begeleidt je lezer in je blog naar de gewenste conversie. Je kunt je blog prima afsluiten met call-to-actions, zoals ‘Koop hier je blog’ of ‘Lees ook dit artikel’. Hierin maak je de lezer duidelijk wat hij of zij moet doen.

  1. Producten highlighten

Je blog is perfect om een product te highlighten, zonder dat dit commercieel en opdringerig is. De lezer klikt zelf op jouw blog uit interesse en is dus welwillend. Nu is het aan jou om de lezer over te halen tot conversie. Op een subtiele manier begeleidt je de lezer naar de aankoop.

  1. Meten is weten

Online marketing is trial and error. Je probeert uit wat werkt en wat niet werkt, hierop pas je je strategie constant aan. Maak gebruik van A/B testen en analyseer het gedrag op je website. Meten is weten!

Zoals je ziet komt er wel wat meer bij kijken dan alleen een tekstje typen en deze plaatsen op je site. Bloggen hoeft niet moeilijk te zijn, maar het vergt wel tijd en kennis. Er zijn tegenwoordig contentmarketing bureaus die een blogservice aanbieden om je hierbij te helpen.

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.