Hoe Oculus Rift de (bedrijfs)wereld op je kop zet

brand

Gastblog door Tim Nijland van Oculus Rift Blog voor Oculus Rift huren

Al sinds de jaren negentig is Virtual Reality de droom van velen. De levensechte ervaring die het biedt is de final frontier van entertainment. Volgend jaar wordt de droom eindelijk realiteit dankzij de Oculus Rift. Dit bedrijf maakt de virtuele wereld eindelijk toegankelijk voor de massa.

De precieze invloed die Virtual Reality gaat hebben op de wereld is moeilijk te voorspellen. Ik ben echter heilig van overtuigd dat dit de toekomst is die sneller werkelijk wordt dan velen denken. Mijn voorspelling is dat over 5 jaar een groot deel van de consument bekend is met de Rift. In het begion zal dit nog voor entertainment doeleinden maar ook bedrijven gaan er uiteindelijk masaal ebruik van maken. De mogelijkheden en bedreiging die VR biedt voor bedrijven wordt naar mijn mening onderschat. Ik zal met een vooruitziende blik enkele voorbeelden geven hoe ingrijpend de veranderingen (kunnen) zijn.

Ultieme targeting en eye-tracking on the go

Data mining en gepersonaliseerde advertenties worden naar het hoogste niveau getild. De Rift is verbonden met internet, eet je cookies en loert op je Facebook. De borden langs de velden en de advertenties in je game tonen enkel merken en producten waarin jij in geinteresseerd bent. Eye-tracking wordt straks dynamisch toegepast. Zodra duidelijk is dat een advertentie niet (goed) bekeken wordt kan deze on the fly aangepast worden.

Je huis kopen en vakantie beleven

Niet meer eindeloos foto’s klikken op Funda of op pad met een praatzieke makelaar. Met een Rift op je snufferd wandel je op je dooie gemakje door het huis van je dromen. Benieuwd hoe de ruimte eruit ziet met een groter raam, ander meubilair of je favoriete behang? Druk op de knop en richt je toekomstige huis in terwijl de huidige bewoners nog bezig zijn met inpakken.

Een virtuele wandeling door de fabriek van Chrysler

Wandelen over Bahama’s of een afdaling maken van die beruchte zwarte piste in Mayrhofen? Oculus maakt het mogelijk. De perfecte manier om je nieuwe vakantiebestemming te kiezen zonder je stoel te verlaten. Of om gewoon even tot rust te komen na een negen tot vijfje.

Altijd op de voorste rij

Geen zin om schreeuwend dure tickets te kopen voor een concert? Of simpelweg geen zin om met duizenden mensen in de regen naar stipjes in de verte te kijken? Geen problem. In de toekomst ziet iedereen op de eerste rij en (her)beleef jij dat ene optreden waarover nog jaren wordt gepraat.

Merkbeleving en virtueel toerisme

Neem een kijkje achter de schermen of loop een alvast een rondje bij je nieuwe werkgever. Virtuele tours zijn de manier waarop bedrijven straks hun doelgroep betrekken. Zo biedt Chrysler al een rondleiding aan door hun Fabriek en kan je met Tesco een kijkje nemen in de winkel van de toekomst. Maar ook de Mona Lisa bewonderen zonder gedrang van duizend toeristen of een bezoek wandeling over de Chinese muur is straks voor iedereen mogelijk.

De mogelijkheden (virtueel) eindeloos

Zoals je ziet, de toekomst is virtueel. De wijze waarover wij over 5 á 10 jaar media consumeren, producten kopen en diensten afnemen wordt ingrijpend veranderd. Elk bedrijf moet nu nadenken over de invloed die Virtual Reality op hun bedrijfstak heeft. Mijn advies voor elke ondernemer met innovatiedrang: Huur de Oculus Rift voor een dag en verken de virtuele wereld voordat deze realiteit is!

Gastblog door Tim Nijland van Oculus Rift Blog voor Oculus Rift huren

Bron afbeelding: Sergey Galyonkin “Anna Bashmakova and Oculus Rift”

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.