Hoe schrijf je een goede advertentietekst?

brand
Hoe schrijf je een goede advertentietekst?

Hoe schrijf je een goede advertentietekst?

Gastblog door Quincy van Veen van Ferbis

Stel, je bent bezig met het maken van je eigen facebookadvertentie en je komt bij het stuk dat je de advertentietekst gaat typen. Wat ga je dan schrijven? Hoe zorg je ervoor dat jouw advertentietekst het resultaat oplevert dat jij wilt behalen? Oftewel, hoe schrijf je een goede advertentietekst?

In principe zijn er een aantal manier waarop je een goede advertentietekst kunt schrijven. Niet elke manier is hetzelfde en niet iedereen vind het fijn om op die bepaalde manier te werken.

Voordelen, geen functies

Wat ik zelf doe is beginnen bij het product of de service die ik ga adverteren. Wat voor product of service is het? Hoe duur is het? Wat is de USP, wat zijn de functies van het product of de service, en nog belangrijker, wat zijn de voordelen van dit product of deze service?

Stel, dat ik een advertentie ga maken voor het verkopen van elektrische grasmaaiers met een verkoop prijs van 300 euro. Stel dat de USP van deze grasmaaier is dat deze een hele grote batterijcapaciteit heeft en maar één keer in het jaar hoeft te worden opgeladen. Dat wordt dan de focus van de advertentie. Verder maak ik dan een lijstje van alle functies met daar tegenover het voordeel. Dat ziet er dan uit als volgt:

Functie: Voordeel:
Grote batterij capaciteit Minder vaak opladen dus minder gedoe met gebruik van de grasmaaier.
Scherpe messen onder maaier Snijd gemakkelijk door het gras zonder moeite.
Brede messen onder maaier Breder snijoppervlak betekent minder rondje op het grasveld om al het gras te maaien.

Dit zijn slechts drie voorbeelden van functies tegenover voordeel maar er zijn er natuurlijk nog veel meer. Maak zelf een lange lijst met alle functies tegenover alle voordelen voor het product wat jij gaat verkopen.

Nadat je de USP en de voordelen van het product op papier hebt kun je naar de volgende stap gaan: de indeling van de advertentietekst. Want waar begin je mee? Een hoe eindig je? Hier zijn een aantal bewezen manieren voor. In dit artikel neem ik twee manieren door: AIDA en ACCA.

AIDA

Advertentieteksten

AIDA staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Met deze manier wil je eerst de aandacht pakken van de lezer. Dit kan je doen door een opvallende vraag te stellen, een bepaalde uitspraak te doen of andere dingen waardoor je de aandacht van de lezer trekt. Vervolgens wil je een interesse creëren voor het product. Dit kan je doen door een bepaald voordeel te benoemen uit de lijst die je eerder gemaakt hebt. Vervolgens wil je een verlangen creëren bij de lezer, iets waarom ze dit product MOETEN hebben. En als laatste zorg je ervoor dat er aan het einde van de advertentie een call-to-action is. Iets wat de lezers moeten doen, zoals het klikken op een link, invullen van hun e-mail of andere actie waarvoor je in eerste instantie de advertentie maakt.

ACCA

ASSA staat voor Awareness, Comprehension, Conviction en Action. Eerst wil je laten zien dat het product bestaat. Vervolgens moet je laten zien wat het product is, wat de functies zijn en wat de voordelen zijn. Daarna moet de lezer worden overgehaald om het product te kopen en als laatste moet de lezer tot actie worden gezet door het daadwerkelijk kopen van het product.

Nu nog een goede foto en klaar is Kees! Je advertentie is klaar om online gezet te worden.

NOOT VAN DE REDACTIE: Dit gastblog stond eerder op naam van Marijn Quartel van Signable, dat is pertinent onjuist. Dit gastblog is aangeleverd door Quincy van Veen van online marketing bureau Ferbis. 

Gastblog

Gastblogs zijn geschreven door gastauteurs: studenten, specialisten en betrokken marketingmedewerkers met een vlotte pen. Gastbijdragen zijn van harte welkom op Bloeise, omdat ze vaak een frisse blik werpen op bestaande onderwerpen waar we soms gewoon al teveel over hebben geschreven.
Alle artikelen van Gastblog

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.