Inbound Marketing: stop met lastigvallen en laat klanten jou vinden

brand
Coolblue product review

Inbound Marketing: stop met lastigvallen en laat klanten jou vinden

Sanoma gaat 32 van de 48 titels schrappen. Het bel-me-niet-register telt meer dan 8 miljoen telefoonnummers. En sinds kort is de online TV en videodienst Netflix met veel verwachting gelanceerd in Nederland. Wat is er toch aan de hand in medialand? Heel simpel: we willen als consumenten niet meer worden lastiggevallen door bedrijven. We willen zelf bepalen welke boodschappen we voorgeschoteld krijgen. En dat komt allemaal door het internet.

Internet verandert de rol van jouw bedrijf

Ieder bedrijf dat geen waarde toevoegt in de keten zal verdwijnen. Het internet verbindt namelijk iedereen aan elkaar: consumenten kopen rechtstreeks bij de producent. Distributie is daardoor geen onderscheidend vermogen meer. Als consument ga je zelf googelen naar oplossingen voor je problemen, en kies je je leverancier. Je wilt geholpen worden door een expert en niet door een verkoper. Het oude model van zenden via massamedia werkt niet meer.

Dat is slecht nieuws als je geen waarde weet toe te voegen. Videoland, de Block en de Freerecordsshop zijn slechts enkele namen van grote spelers die ingehaald zijn door de tijd. Maar het is juist goed nieuws voor bedrijven die goed weten in te spelen op de nieuwe markt. Volgens onderzoek van Hubspot in 2012 kost inbound marketing maar liefst 61% minder dan outbound marketing.

Hoe werkt de nieuwe markt?

Internet heeft de wereld veranderd en ook jouw markt gaat mee. 82% van de consumenten bezoeken eerst Google en daarna pas een bedrijf. Zorg dus dat je eerder gevonden wordt. En dat doe je met content: handige tips, oplossingen, uitleg en product reviews. Door je aandacht te verleggen van reclame naar content, ga je helpen en niet meer lastig vallen. Je wordt de expert. Maak daarom content waar mensen wat aan hebben. Waar ze naar op zoek zijn.

Mensen zoeken geen producten maar oplossingen. Ze googelen en kijken welke oplossing het beste bij hun past. Een website die waardevolle tips biedt, en direct helpt, heeft een grote streep voor. Als bedrijf ben je dan sympathiek, behulpzaam, je spreekt de klant aan op zijn probleem en je biedt direct waarde. Het is net als succesvol netwerken.

Het is belangrijk om te beseffen dat de consument in deze nieuwe wereld ook bereik heeft. Bevalt jouw bedrijf of jouw product niet, dan kan de consument dit via social media, (Google) beoordelingen en klachtenfora aan de wereld bekend maken. Maar dat werkt dus ook andersom. En niet alleen je potentiële klanten zijn dol op goede content, maar ook Google, andere websites en social media.

Coolblue product review

Coolblue is een succesvol e-commerce formule met oa Pdashop.nl. Met professionele product reviews laten ze je direct alle ins en outs zien, van in dit geval de LG Optimus G.

MCB op Linkedin

Metaalgroothandel MCB is volledig gestopt met outbound marketing: advertenties en direct mail is vervangen door social media, nieuws op maat en apps. Hun doelgroep is vooral actief op Linkedin, dus MCB ook.

Karwei klus Letterbakkast maken

Karwei biedt alles om een klus te doen: handleiding, tekeningen, lijstje, en natuurlijk de materialen zelf. Zoek je op ‘letterbakkast maken‘, dan geeft Google als eerste resultaat deze pagina. 

10 praktische tips om te starten met Inbound Marketing

Als ondernemer klinkt zoiets allemaal mooi natuurlijk, maar hoe pak je Inbound Marketing nou praktisch aan?

  1. Kijk naar het klantproces: hoe begint de klant zich bewust te worden van zijn behoefte? Welke informatie heeft hij nodig? Komt de klant bij jou met een hele specifieke productvraag? Bijvoorbeeld een vierkante salontafel van 80 cm hoog? Of begint het contact al eerder, tijdens de oriëntatiefase?
  2. Kijk naar de behoeften van je klanten: welke informatie heeft een klant nodig voordat hij op zoek gaat naar een leverancier? Welk probleem probeert hij op te lossen en welke informatie helpt hem op weg? Je verkopers weten de antwoorden. Tenminste, als ze geleerd hebben om te luisteren naar de klant. Waar bellen je klanten over? Wat is het standaard verhaal wat je in het eerste contact vertelt? Als ZZP’er is het van belang je niet op de hele wereld te richten maar vooral op je eigen klanten.
  3. Kijk hoe je die waardevolle informatie voor je klanten, digitaal aan kunt bieden, in woord en beeld. Voorbeelden: PDF met tips voor nieuwe ouders, advies en tekeningen over het plaatsen van licht in het huis, een lijstje met kritische vragen voor een hypotheekverstrekker, een blog over meubels, nieuws over de nieuwe ziektenkostenverzekering… Kies de vorm waarin je het beste antwoorden geeft op veelvoorkomende vragen die leven bij je klanten. Bespreek dit ook gerust met je klanten: zou dit hen op weg helpen?
  4. Schrijf die antwoorden helder en duidelijk voor je klanten op, zodat ze snel zien dat dit waardevolle informatie is en geen reclamefolder. Door deze informatie digitaal aan te bieden, krijg je meer verkeer op je site en verkort je je eigen verkoopproces. Je kan ook een blog overwegen. Lees het artikel Wanneer is bloggen interesant voor jouw bedrijf?
  5. Schrijf die antwoorden ook vriendelijk voor Google. Meer verkeer op je site krijg je namelijk door de content te optimaliseren voor Google: search engine optimalization oftewel: SEO. Dat betekent dat je de zoekwoorden die je klanten gebruiken, veel terug laat komen in je content. Doordat je content op je site plaatst waar klanten echt naar op zoek zijn, krijg je eerder links van andere sites. En dat helpt weer met je SEO.
  6. Zorg er voor dat die content gemakkelijk te delen is op social media.
  7. Breng je verkoopproces in kaart: hoeveel bezoekers krijgt je website? Hoeveel daarvan nemen contact op of doen een bestelling? Dat is je conversiepercentage. Een goede tool om meer inzicht te krijgen in je website is Google Analytics.
  8. Promoot je content. Gebruik hierbij al je communicatiekanalen: Twitter, Facebook, de homepage van je site, nieuwsbrief, maar ook je winkel, je folders en advertenties. Gebruik ieder kanaal waarmee je klantencontact hebt.
  9. Houdt de resultaten van je inspanningen bij, wederom met Google Analytics. Kijk via welke kanalen je meer bezoekers krijgt, en via welk kanaal je juist bezoekers krijgt die beter converteren. Kijk ook of bezoekers vaker terugkeren, dat kan wijzen op meer binding met je site. Zoals bij alle marketing: stuur bij waar nodig.
  10. Wanneer je ziet dat je omzet toeneemt door de inzet van inboundmarketing, kun je overwegen om ook extra verkeer in te kopen, via bijvoorbeeld de inzet van Google Ads of affiliate marketing. Lees daarvoor het artikel ‘Online Marketing: de Marketingkraan‘.

Marketing van nu

Interruptiemarketing is niet meer van deze tijd. Irritatie is geen goede basis voor een langdurige relatie. Stop met het lastigvallen van je klanten. Kijk naar wat je klanten willen en ga dat beschikbaar stellen via je eigen online kanalen zoals je website, social media en je nieuwsbrief. Start met Inbound Marketing: creëer relevante content voor je beoogde doelgroep en zorg dat deze content goed gevonden wordt.

Marketing van nu is interactief en gericht op toegevoegde waarde. Je rol verandert van verkoper naar adviseur. Je focust je niet meer op het geld van de klant, maar op zijn probleem. En door je klanten relevante oplossingen te bieden, ben je voor hen waardevol. Ze gaan dan naar jou op zoek, want je bent hun geld dubbel en dwars waard.

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.