Interview met Uw Persvoorlichter Marike Timmermans

brand
Interview Marike Timmermans 'In de media'

Interview met Uw Persvoorlichter Marike Timmermans

In de media Zo Komt u In het Nieuws80 procent van alle nieuwsfeiten zijn vooraf ingepland. Slechts 20 procent van al het nieuws is dus echt ‘nieuw nieuws’. Hoe zorg je ervoor dat nieuws over jouw bedrijf wordt ingepland? Daarvoor schreef Marike Timmermans van Uw Persvoorlichter het handige boekje In de Media. Lees het interview en doe mee met de prijsvraag om het boek te winnen.

Alles is toch online? Heeft het nog wel zin om in de krant te staan?

“We merken dat een publicatie in  krant of tijdschrift nog steeds de meeste indruk maakt. En dat terwijl onderzoek aantoont dat nieuws voor 50% online vergaard wordt. Zelf vind ik een online vermelding informatiever omdat het sneller gedeeld wordt en er op gereageerd kan worden door lezers. Die reacties zijn vaak heel informatief en helpen de klant om een idee te krijgen van wat er leeft onder de doelgroep. En het helpt ons vaak ook bij een volgende media-uiting; dan kun je inhaken op wat er leeft.”

PR is toch alleen iets voor politici en popsterren?

“Ook. Maar PR is vooral interessant voor (kleinere) organisaties die willen werken aan hun naamsbekendheid of expertstatus. Vooral in het MKB en bij branche organisaties is onnoemelijk veel kennis aanwezig die interessant is voor de doelgroep. En dat vinden media dan weer interessant, want ook zij hebben er belang bij dat hun lezers, luisteraars of kijkers geboeid blijven.”

Hoe kom je in het nieuws?

“Door het nieuws te brengen!” lacht Marike. “Maar dan moet je dat wel hebben natuurlijk. Als je dat niet hebt kun je ook de aandacht van de media trekken door een duidelijke visie of mening te verwoorden, een column of blog te (laten) schrijven, te reageren op ander nieuws of een evenement te organiseren. En als je niet weet of je nieuws hebt of hoe je zichtbaar kan worden in de media, dan zou ik aanraden om eens met een persvoorlichter een kop koffie te drinken. Wij drinken ‘m zwart.”

Is free publicity beter dan betaalde publiciteit?

“Ja natuurlijk! Publiciteit in de vorm van een artikel, interview of blog door een ander dan jezelf gebracht is veel geloofwaardiger dan bijvoorbeeld een advertentie of advertorial. Dan ben je bezig jezelf te verkopen en bij free publicity ‘verkoopt’ een ander jouw verhaal.”

Is free publicity wel echt vrij?

“Free publicity betekent letterlijk dat je niet hoeft te betalen voor het stukje dat je inneemt op de radio, televisie, krant, magazine, website. Dat deel is gratis. Om daar te komen, ben je natuurlijk tijd en dus geld kwijt of huur je iemand in die dat voor je doet. Dat kost geld ja.”

Kun je alleen met free publicity je marketing doen?

“Zelf vind ik dat geen goed idee omdat het bewezen veel minder effectief is. Ik geloof in de kracht van herhaling en dan het liefst in verschillende vormen en op verschillende plekken. Uiteindelijk wil je als organisatie werken aan je naamsbekendheid, noem het branding. Hoe vaker je naam voorbij komt, hoe groter de kans dat mensen de naam gaan onthouden. Mijn strategie zou zijn om een goede passende communicatiemix op te zetten, waar free publicity een essentieel onderdeel van uit maakt – dat blijft toch de meest geloofwaardige vorm.”

Wat is het beste kanaal voor free publicity?

“Dat hangt helemaal af van waar je doelgroep zit. Een leverancier van software voor de ICT’er maakt het beste kans zijn doelgroep online te vinden. ICT’ers zitten de hele dag online. Een leverancier van fysio-apparatuur daarentegen zal zijn doelgroep vooral offline vinden; een fysiotherapeut is fysiek georiënteerd, zij lezen graag de vakbladen. De fysiotherapeut zelf kan het beste zijn verhaal in de lokale krant doen; daar zitten zijn (potentiële) klanten.”

Werkt free publicity voor alle doelgroepen?

“Ja, dat denk ik wel. Al heeft iedere doelgroep een eigen karakter, een eigen kenmerk. Dat karakter of kenmerk is bepalend voor welke media je kiest of welke uiting je gebruikt.”

Er wordt wel eens gezegd dat ‘journalisten lui’ zijn. Wat wordt daar mee bedoeld?

“Ik geloof niet dat journalisten ‘lui’ zijn, maar ze maken het zich soms wel makkelijk. Dat is niet hun aard, maar ze worden ertoe gedwongen omdat ze onder enorme tijdsdruk met minder mensen veel moeten produceren. Er is simpelweg geen tijd om alles uit te zoeken en na te bellen. Omdat die journalist tóch hun quotum aan verhalen moet halen, zal ie ook kiezen voor het gemak en een bericht kopiëren. Niet goed, wel begrijpelijk.”

“Ik probeer daarom ook om zoveel mogelijk achtergrond informatie bij het persbericht mee te sturen. Zonder te willen kleuren, de journalist goed informeren. Ik geloof dat we daarin onderscheidend zijn. Voor mij is eerlijke berichtgeving het belangrijkste en ik raad dat onze klanten ook altijd aan. Blijf eerlijk bij je verhaal, daar heb je veel meer mee te winnen.”

Is negatieve publiciteit toch goede publiciteit? 

“Ik ben geneigd om ’nee’ te zeggen. Maar dat is niet altijd zo. Laat ik een voorbeeld geven hoe je negatieve publiciteit om kan draaien. Zo kreeg een stel een boete van meer dan € 400 omdat ze op het laatste nippertje in de trein sprongen. De NS kreeg er in de media flink van langs. Iedereen was de mening toegedaan dat het een belachelijk hoog bedrag was. Die boete echter wordt niet bepaald door de NS, maar door ons rechtssysteem. De trein moest stoppen om veiligheidsredenen en dat staat gelijk aan het trekken aan de noodrem. En je wilt ook dat de trein stopt!. Voor hetzelfde geld was niet haar tasje, maar haar been tussen de deuren blijven zitten en rijdt de trein door. Die veiligheid van een trein wil je bevestigd zien.”

“De journalist had hier overigens wel beter z’n werk kunnen doen en het hele verhaal achterhalen, in plaats van het klakkeloos het zielige verhaal over te nemen van het verbolgen stelletje. Ja, dan heb je misschien toch weer te maken met een luie journalist die snel wil scoren. Maar hier had de NS juist op in kunnen spelen door aan te geven waarom die regels zo streng zijn. Het heeft alles te maken met veiligheid, en je wilt ook dat die trein veilig is. Als organisatie kun je die negatieve aandacht omdraaien.”

Wat zou free publicity jouw bedrijf op kunnen leveren?

De prijsvraag is gsloten. De prijswinnaar is Corine Hotting van Driesnoer – specialist in relaties met haar antwoord:

Bredere bekendheid en aantrekkelijkheid, maar andersom ook beter inspelen op wat mensen willen weten en gericht weergeven.

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.