Ken je me nog? Hoe werkt klantenbinding

brand

Ben je wel eens aangesproken door een winkelier op straat? “Wanneer kom je weer eens in de winkel?” En dat hij dan meteen producten en prijzen begint te noemen? Het klinkt gek, maar het komt heel vaak voor. Alleen dan gebeurt het in advertenties en online, via een website of nieuwsbrief, of helemaal van deze tijd: via social media. Het zal vast werken wanneer je een niche hebt en je de enige winkel in de stad bent die bijvoorbeeld visdraad verkoopt. Maar als je vele concurrenten hebt, en de marges onder druk staan, hoe zorg je dan voor klantenbinding? 

Ken je me nog?

Het onderhouden van contact tussen de aankopen door is belangrijk. Handel is vaak gunnen, maar dan moeten je klanten wel aan je blijven denken. Na het afsluiten van een verzekering of het kopen van een koelkast, heb je eigenlijk helemaal geen behoefte meer aan contact. De koop is gedaan en je bent voorlopig niet van plan binnen een jaar nog een koelkast te kopen. Zo is het ook met hypotheken… toch? Hoeft niet: Noordstad Hypotheken stuurt ieder jaar een brief naar haar klanten: heeft u behoefte aan een kort onderhoudsgesprek? Een fijne service, zeker wanneer de hypotheken weer in het nieuws zijn.

Informeren

Er verandert altijd wel iets. En dat kan invloed hebben op hoe ik een product of dienst gebruik, zoals bij verzekeringen. Mijn huidige verzekeringskantoor, Kenneth Spitters, stuurt me geregeld een krant met relevant financieel nieuws voor consumenten. Wanneer ik iets lees waar ik meer over wil weten, dan is een afspraak snel gemaakt.

Optimaal gebruik

Hoe maak je je vriezer precies schoon? Kan ik deze beter altijd volhouden of is het beter de vriezer zo leeg mogelijk te houden? Ik ben zeker niet van plan om volgend jaar een nieuwe vriezer te kopen, maar de winkelier die mij voedt met praktische tips en informatie voor een optimaal gebruik, daar winkel ik graag bij. Als ik bijvoorbeeld een nieuwe afzuigkap nodig heb.

Delen is het nieuwe vermenigvuldigen

Wanneer je bewust gaat inzetten op het voeden van de klantrelatie met waardevolle content, dan keert zich dat vanzelf uit. En als je dit online doet, dan blijf het vindbaar voor iedereen die ernaar googelt. Vraag jezelf af: koopik liever bij een bedrijf die mij alleen maar producten verkoopt, of bouw ik liever een band op met een bedrijf?

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.