(Keyword not provided) door Secure Search

brand
(Keyword not provided) door Secure Search

(Keyword not provided) door Secure Search

Keyword not provided

Wie is je bezoeker?

Hoe vind je een kapper in Den Helder? Je zoekt op “kapper Den Helder”. Als kapper is het fijn om te weten dat je bijvoorbeeld ook goed gevonden wordt op “haarextensies den helder” of ‘pony knippen den helder”.

Maar sinds 23 september 2013 laat Google al zijn gebruikers zoeken via een beveiligde verbinding. Gevolg? Je ziet niet meer via welke keywords bezoekers je site gevonden hebben. In je webanalyse software, zoals Google Analytics, ben je half blind geworden voor het organisch zoekverkeer.

Keyword (not provided) door “Secure search”

In Google Analytics zie je onder Verkeersbronnen / Zoekmachineoptimalisatie / Zoekopdrachten het percentage  (not provided) groeien. Dit zijn beveiligde zoekacties waarvan je de ingevoerde keywords niet meer ziet. Dit groeit al sinds mei 2012: toen begon Google zoekopdrachten door Google gebruikers (zoekmachine en Chrome) standaard als “secure search” uit te voeren. Het aantal Chrome gebruikers groeit nog steeds, en sinds juli 2012 is ook Firefox begonnen met secure search. Veel Amerikaanse sites zitten al op 50% volgens het onderzoek Secure Search Report – August 2013 van onderzoeksbureau BrightEdge, in Nederland loopt dit nog tegen 30% volgens dit artikel op Frankwatching.

[syntax type=”html|php|js|css”]Een Google gebruiker heeft een inlog bij Google voor 1 van haar diensten: Google search, Gmail, Google+, Youtube, Google Drive, Google Calender en Chrome.[/syntax]

Hoe kom je nu te weten via welke zoekwoorden je bezoekers je site vonden?

Wil je toch inzicht in het zoekgedrag van je bezoekers? Daar zijn een aantal andere methodes voor; deze zijn echter minder gemakkelijk toe te passen dan voorheen Google Analytics.

  1. Gebruik Google Webmaster Tools. Het heeft niet de voordelen van Google Analytics maar het geeft wel de nodige inzichten waarop je je site kan blijven optimaliseren. Sinds 31-12-13 worden de exacte aantal klikken getoond.
  1. Secure search heeft vooral impact op organische zoekresultaten. Zoekresultaten via Google Adwords tool Zoekwoordenplanner blijven wel zichtbaar. En ookal zijn zoekwoorden voor organisch zoeken en betaald zoeken niet altijd hetzelfde, het geeft nog wel inzichten.
  1. Door andersom te kijken: welke pagina’s krijgen veel organisch verkeer? Kun je achterhalen hoe je dat verkeer verdient hebt en welke content hiervoor zorgt. De focus komt meer te liggen op kwalitatieve content. Welke content leverde welke conversie op?
  1. Vraag het je klanten: “Op welk zoekwoord heeft u ons gevonden?” Neem deze vraag standaard mee in elke klantenenquête.
Het slotje voor HTTPS met toelichting
Het slotje voor HTTPS met toelichting
[syntax type=”html|php|js|css”]Hoe zie je of je beveiligd zoekt? De URL is https://www.google.com en je ziet een slotje voor het adres in je browser. Beveiligd zoeken werkt voor alle zoekopdrachten, dus ook afbeeldingen, video en nieuws.[/syntax]

Waarom is het aandeel Secure Search gegroeid?

  • Bezoekers weten meer over hun privacy (mede dankzij het delen van foto’s via Facebook) en willen die zelf beter beschermen.
  • In Amerika was dit jaar een groot schandaal toen bekend werd dat de NSA (Amerikaanse geheime dienst) op enorme schaal het internet monitort.
  • Makers van browsers spelen in op de huidige sentimenten over privacy.
  • Vanaf juli 2012 verlopen zoekacties van Firefox en Safari standaard via secure search, en vanaf februari 2013 in Google Chrome. Het aandeel van Chrome en Firefox blijft stijgen ten koste van Internet Explorer.

De officiële reden dat Google nu alle organische zoekacties beveiligd, is om de privacy van haar gebruikers te waarborgen. Dit strookt alleen niet met het feit dat zoekacties via Adwords wél gewoon zichtbaar blijven. Critici wijzen daarom op commerciële redenen.

Content is king

In zoekmachineoptimalisatie werd de focus vooral op het goed verwerken van keywords gelegd. Met deze aanpassing van Google wordt content weer belangrijker, en daarmee is de gebruiker en uiteindelijk de website het beste mee gediend.

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.