Klimaat – Online consumentrend 2019

brand
klimaat - plastic - online consumententrend 2019

Klimaat – Online consumentrend 2019

Ken je die Monty Python sketch waarin elk gerecht op het menu spam bevat? Eggs and spam, eggs, bacons and spam, spam, spam, spam, baked beans and spam. Daarom heet ongevraagde e-mail vandaag de dag spam. De spam van 2019 is echter minder smakelijk: plastic. We vinden het namelijk overal in terug:

Dus ja. Ook onze ontlasting bevat ondertussen microplastic, en we weten gewoon niet wat voor effect op onze gezondheid zal hebben. Onder meer omdat we al enige tijd microplastic binnenkrijgen via onze kleding, tapijt en verf bijvoorbeeld. Toch zou dit een gemiddelde ouder, dokter, journalist of politicus moeten storen. En er is gelukkig ook enige tegenbeweging:

Deze twee korte lijstjes schetsen natuurlijk maar een mager beeld. Gezien de invulling van het klimaatakkoord in Nederland en de kritiek dat de rekening niet bij de vervuilende bedrijven wordt neergelegd, zal ons dit nog zeker enige tijd bezig houden. Belangrijke cijfers zijn vooral: veel Nederlanders willen best wel iets doen voor het klimaat maar het mag niet teveel kosten volgens DVJ Insights, 39% van de consumenten wilt een eco-watch om hun CO2 impact te meten volgens Ericsson.

En: de beginnende trend dat vrouwen besluiten geen kinderen meer te nemen vanwege klimaatverandering. Kortom, zoals Loesje ooit al eens mooi verwoordde: Klimaatverandering  – we waren na al die tijd ook wel een beetje uitgeluld over het weer.

Dit is één van de negen online consumentrends 2019. Lees alle negen consumentrends hier: Het jaar van de Normering. 

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.