Klimaat – Online consumentrend 2019

Ken je die Monty Python sketch waarin elk gerecht op het menu spam bevat? Eggs and spam, eggs, bacons and spam, spam, spam, spam, baked beans and spam. Daarom heet ongevraagde e-mail vandaag de dag spam. De spam van 2019 is echter minder smakelijk: plastic. We vinden het namelijk overal in terug:
Dus ja. Ook onze ontlasting bevat ondertussen microplastic, en we weten gewoon niet wat voor effect op onze gezondheid zal hebben. Onder meer omdat we al enige tijd microplastic binnenkrijgen via onze kleding, tapijt en verf bijvoorbeeld. Toch zou dit een gemiddelde ouder, dokter, journalist of politicus moeten storen. En er is gelukkig ook enige tegenbeweging:
Deze twee korte lijstjes schetsen natuurlijk maar een mager beeld. Gezien de invulling van het klimaatakkoord in Nederland en de kritiek dat de rekening niet bij de vervuilende bedrijven wordt neergelegd, zal ons dit nog zeker enige tijd bezig houden. Belangrijke cijfers zijn vooral: veel Nederlanders willen best wel iets doen voor het klimaat maar het mag niet teveel kosten volgens DVJ Insights, 39% van de consumenten wilt een eco-watch om hun CO2 impact te meten volgens Ericsson.
En: de beginnende trend dat vrouwen besluiten geen kinderen meer te nemen vanwege klimaatverandering. Kortom, zoals Loesje ooit al eens mooi verwoordde: Klimaatverandering – we waren na al die tijd ook wel een beetje uitgeluld over het weer.
Een consumententrends-artikel is pas echt compleet met een gadgetlijstje, zeker als de CES (Consumer Electronics…
De adoptie van smartspeakers gaat hard in Nederland. Sinds de Amazon Echo in 2017 en…
Nederlanders shoppen meer in het buitenland, en vooral in China. In 2018 kochten vijf miljoen…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: