Herkenbaar? Je wilt even snel iets plaatsen op Facebook en voor je het weet ben je een uur verder? Dat is prima als je privé bezig bent, maar als je social media zakelijk in zet, dan kost het je al snel teveel tijd. Hoe kun je je werktijd optimaal inzetten voor social media?
De social media valkuil
Als sociale dieren vallen we direct voor social media. De berichten zijn vaak leuk, relevant en interessant. Je blijft op de hoogte van je (verre) vrienden en familie. En als je zelf wat plaatst, krijg je “instant gratification” door likes, favorites, Interessants en plusjes. Dat blijkt verslavend te werken, volgens recent Duits onderzoek.
Het onderhouden van een Facebookpagina gaat het beste vanuit een persoonlijk profiel. Dus zit je al snel in je privé timeline. Met alle gevolgen van dien. Maar ook als je je zakelijke timeline bekijkt, klik je al snel op dat interessante artikel met 10 social media tips.
Hoe hou je social media zakelijk?
Door taakgericht en planmatig te werken. Door scherp te houden: wat wil je ermee bereiken? Welke taken zet je daar tegenover? En dat kun je doen zonder het sociale te verliezen: het is een kwestie van prioriseren. Volg het volgende stappenplan per social media kanaal:
Stappenplan
- Bepaal je social media doelstellingen: naamsbekendheid, binding, informeren, vragen beantwoorden, gewoon aanwezig zijn, leren, invloed uitoefenenen, nieuws delen, monitoren, contacten leggen…
- Benoem daarna welke activiteiten daar precies bijhoren. Vergeet niet standaard taken, zoals reageren op @replies of berichten, ook specifiek te benoemen.
- Prioriseer deze taken vervolgens en bepaal hoeveel tijd je per dag of week bezig wilt zijn aan social media. Bedenk ook hoe snel je wilt reageren: wil je binnen 24 uur reageren? Of binnen 4 uur als je een groter bedrijf hebt?
- Plan vaste tijden in je agenda, bijvoorbeeld van 09.00 tot 09.30 en van 16.30 tot 17.00. Dit is enorm lastig als je ZZP’er bent… maar daarom des te belangrijker als je echt social media wilt inzetten.
- Is het tijd voor social media: loop alléén je takenlijst af. Het klinkt heel simpel, maar op die manier begin je met datgene dat jij het meest belangrijke vindt.
- Evalueer, bijvoorbeeld maandelijks. Neem regelmatig de tijd om je social media takenlijst door te nemen: staat het belangrijkste echt bovenaan? Hoe belangrijk is het voor jou om iedere 4 uur een zoekactie op je bedrijfsnaam te doen? Werkt een automatische e-mail niet beter? Is een nieuwsbrief niet beter om op de hoogte te blijven?
- Het regelmatig plaatsen van branded content.
- Het maken van branded content: duidelijk gekoppeld is aan je bedrijf, spraakmakend en deelbaar.
- De effecten meten van de tijd, content en de boodschap.
Voor monitoren op Twitter:
- Zoekacties (of automatisch e-mailbericht, of standaard zoekkolom in Hootsuite) op #DTV bedrijfsnaam, #DTV product / dienst, #durftevragen bedrijfsnaam, #durftevragen product / dienst.
- Zoekacties op je bedrijfsnaam, inclusief mispellingen.
- Zoekacties op je (social media) acties of campagnes, denk aan een consument die op Twitter reageert op je radiospotje of advertentie.
Een leuke oefening is om eens zonder je social media takenlijst je social media af te werken, en goed bij te houden wat je precies doet. Waar klik je op? Wat lees je? Waar ben je allemaal mee bezig? Als je je dan afvraagt: hoe kan dat efficiënter, lees dan bovenstaande stappenplan nog een keer door.
Afbeelding Shape of Time by Jeff mcNeill
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: